قرآن کریم حیات و تداوم حیات را در گرو وجود "آب" می بیند و می فرماید:
کد خبر: ۱۰۷۴۷۸۷

و جعلنا من الماء کل شیء حی (سوره انبیاء آیه30)

ما هر چیز زنده ای را از آب پدید آوردیم.

امروز مسئله ی آب‌ یکی‌ از بزرگ‌ترین‌ چالش‌های ‌پیش روی ماست که‌ در آینده‌ی نه چندان دور، می تواند منشأ بسیاری‌ از تحولات‌ مثبت یا منفی‌ در کشور ما گردد.

اینکه تالاب ها و مراتع و دشت های سرسبز تبدیل به خاطره می شوند و جای آنها را زمین خشک می گیرد، دل زمین با حفر چاه های غیر مجاز شرحه شرحه شده و سطح زمین هرسال با فرونشستن آب های زیر سطحی فروکش می نماید؛ این بحران های زیست محیطی را نمی توانیم به گردن دیگران بیندازیم.

مدیریت آب، یک مساله کاملا علمی است ولی ما آن را طی سالیان متمادی، خیلی ساده و سطحی دیده ایم!

ما با مصرف آب‌های شیرین و کاهش بیش از 70 درصد از سفره های آب زیر زمینی، در طی دو دهه گذشته، درحقیقت به تاراج" منابع آب" سرزمین مان پرداختیم.

طبق برآوردها، بیش از 90 درصد از آب کشور، در بخش کشاورزی و اکثرا به صورت آبیاری سنتی و غرقابی، با بازدهی بسیار پایین، مصرف می‌شود.

در همین شرایط، کمترین نرخ تعرفه برق نیز برای مصرف چاه های آب کشاورزی منظورمی شود و با توجه به سهم نسبتا بالای حدود 17 درصدی بخش کشاورزی از مصرف برق کشور، در حقیقت بیشترین یارانه انرژی به این بخش تخصیص داده می شود.

یارانه‌های تولیدی در کشورهای جهان به عنوان یک ابزار موثر اقتصادی در جهت تحقق اهداف و استراتژی های دولت ها بکار گرفته می‌شوند.

بر این اساس آیا گزافه است اگر گفته شود؛ در کشور ما بیشترین یارانه انرژی به منظور برداشت و کاهش منابع آب زیرزمینی اختصاص می یابد تا نتیجه اقتصادی آن در بخش کشاورزی، با تولیدات غیر برنامه ریزی شده "سیب زمینی _ پیاز و هندوانه و..."، و در وزارت نیرو با انباشته شدن حجم ده ها هزار میلیارد تومان بدهی به بخش غیر دولتی و پیمانکاران، نمایان گردد!؟

بدین ترتیب آیا هنوز وقت آن نرسیده است که قبل از اینکه مجبور شویم به انجام معاملات پایاپای " نفت در مقابل آب" با همسایگان تن در دهیم!! به فکر تغییر در نگرش و تغییر در ساختار مدیریت حفاظت "منابع آب" و تجمیع سازمان ها و مدیریت های مرتبط با آب و محیط زیست، به منظور توجه بیشتر به آینده خود و فرزندانمان شویم؟

شاید اکنون وقت آن رسیده باشد که با تمرکز بر مسئله اصلی آب، بیش از این زمینه ی بروز بحران های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را با دستان توانمند خودمان فراهم نیاوریم!؟

ما محتاج آب هستیم و "آب" هم در عطش توجه و عنایت "مجلس و دولت".

"با این عطش، تا چشمه دیگر، دیر خواهد شد."

مصطفی لکزیان

کارشناس ارشد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها