معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اینکه ملایر در صادرات کشمش صاحب برند است، نگران این هستیم که دوباره برخی کشورها از جمله هندی‌ها از برند کشمش ملایر استفاده کنند.
کد خبر: ۱۰۷۳۹۵۸

به گزارش ایرنا، محمدعلی طهماسبی در حاشیه پنجمین جشنواره ملی خوشه برتر انگور ملایر استان همدان در جمع خبرنگاران افزود: این در حالیست که کشمش هند با برند ملایر مطرح می‌شود و به بازار می‌رود و این ضرر مادی و معنوی برای باغدار ایرانی دارد.

وی در خصوص ثبت جهانی انگور ملایر اظهار کرد: در این رابطه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیگیری می‌کند و ما نیز از طریق موسسه پژوهش‌های اقتصادی این موضوع را به جد پیگیری می‌کنیم و آن بخش‌هایی که مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است، در صورت ابلاغ پیگیری و اقدام می‌شود.

طهماسبی با اشاره به برگزاری جشنواره خوشه برتر از سوی بخش خصوصی بیان کرد: مفهوم خوشه برتر این است که تولید کننده توانسته از این آب و خاک انگور کیفی با کمیت بالا و بازار پسندی و تجاری بدست آورد و با تقدیر از بخش خصوصی، برای دیگر تولیدکنندگان نیز الگو می‌شود.

وی مساله مهم کنونی در حوزه باغداری و کشاورزی را آبیاری تحت فشار عنوان کرد و افزود: امسال با حمایت مجلس 30 هزار میلیارد ریال در این زمینه دولت تخصیص داد و کسانیکه در زمینه صرفه جویی در آب و مصرف بهینه از این سیستم‌ها استفاده کنند، حداقل 85 درصد یارانه به آنها تعلق می‌گیرد.

طهماسبی خواستار مکانیزاسیون باغ‌های گردو و انگور ملایر و استان همدان شد و بیان کرد: در این حوزه باید سرمایه گذار صنایع تبدیلی ایجاد کند، به گونه ای که انگور نیز محصولی است که قدرت و پذیرش ارزش افزوده بالایی بعد از برداشت ایجاد می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد: خود تولید کننده‌ها به صورت زنجیره ای تشکل ایجاد کنند و مانند شرکت‌های تعاونی فعال در کشور، از آغاز تا پایان در صنایع تبدیلی، افزایش تولید، کیفیت محصول، فروش و بازرگانی محصول قدم بردارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کمک‌های دولت تدبیر و امید در اجرای طرح فراز بیان کرد: با وجود اینکه از نظر تخصیص منابع در اجرای این طرح دچار مشکل شدیم، اما حدود 12 هزار هکتار تاکنون در کشور انجام شده که محصول را دو تا سه برابر افزایش می‌دهد.

طهماسبی افزایش کیفیت محصول، افزایش درآمد باغدار، مبارزه با آفات و امراض، عدم سرمازدگی به باغ‌ها و ارتقای ارزش اقتصادی تولید را از دیگر مزیت‌های اجرای طرح فراز برشمرد و افزود: این طرح همچنین قدرت رقابت را در بازارهای جهانی افزایش می‌دهد.

وی به دیگر کمک‌های دولت در ارائه نهال به باغدار و پرداخت یارانه در این بخش اشاره کرد و گفت: باید بسته ای برای انگور و باغ‌های ملایر تهیه کنیم که مشخص شود چند درصد تازه خوری، فرآوری و قابلیت نگهداری بالا داشته باشد که در سردخانه نگهداری و در زمستان به بازار عرضه شود.

وی همچنین به مثبت شدن تراز تجاری بخش کشاورزی کشور در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: تراز تجاری از منهای 8.3 از سال 92 به 3.1 دهم رسیده و حدود پنج میلیارد دلار تراز بخش غذا در کشور مثبت شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی ابراز امیدواری کرد: با صادرات محصولاتی همانند زغفران، خرما، پسته، کشمش، گیاهان دارویی، سیب، کیوی و سایر محصولات بتوان در آینده این تراز را مثبت تر کرد.

طهماسبی خواستار تشکیل فراکسیون کشمش در مجلس شد و اظهار کرد: خط اعتبار جدیدی به دستور وزیر برای چهار محصول خرما، زعفران، پسته و کشمش که اضافه تولید داریم، تعلق گرفته که باید به بازار جهانی عرضه شود و صادر کنندگان باید در این زمینه ورود پیدا کنند.

وی خواستار تشکیل تعاونی از سوی تولیدکنندگان شد و گفت: در حال حاضر شرکت تعاونی پسته رفسنجان با 75 هزار عضو و زرین زعفران مشرق زمین با بیش از سه هزار عضو فعال هستند و در این چرخه ارزش افزوده نصیب خودشان می‌شود که امیدواریم ملایر در حوزه کشمش هم به عنوان آزمونه فعال شود.

پنجمین جشنواره ملی خوشه برتر انگور در دانشکده عمران و معماری دانشگاه ملایر برگزار شد.

این شهرستان با حدود 11 هزار هکتار سطح زیر کشت انگور و تولید سالانه 240 هزار تن انگور رتبه برتر استان و کشور را به خود اختصاص داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها