کمتر کسی باور می‌کند خوابیدن هم می‌تواند سبب بروز آسیب درعضلات و مفاصل شود، اما این واقعیت دارد. ستون فقرات که نخاع را احاطه کرده زنجیره‌ای از مهره است که با رباط و عضلات پوشیده شده است و در حالی که دیسک‌ها را میان خود جا داده است، منعطف بوده و قابلیت تغییر شکل دارد. این موضوع در مورد سایر مفاصل هم کم و بیش صدق می‌کند.
کد خبر: ۱۰۷۳۵۶۳

در ستون فقرات سه قوس مهم وجود دارد. قوس گردنی، قوس پشتی و قوس کمری که با ایجادخاصیت ارتجاعی، سبب جذب ضربات وارده از سمت زمین و محافظت از تنه در مقابل این نیروها می‌شوند. خواب مناسب و در وضعیت صحیح سبب برداشته شدن فشار وزن و نیروهای دیگر از روی عضلات، مفاصل و ستون فقرات می‌شود و با بهبود گردش خون در آنها، موجب دفع مواد زائد ناشی ازفعالیت‌های روزمره عضلانی و رفع خستگی آنها خواهد شد. همچنین به علت برداشته شدن وزن تنه از روی مهره‌ها هنگام خواب، دیسک‌ها آب جذب می‌کنند و برای فعالیت‌های بعدی بدن آماده می‌شوند. بنابراین جای خواب و وضعیت خواب در این تجدید قوا و رفع خستگی بسیار اهمیت دارد. فردی که بر بستری نرم و فرورونده مانند کاناپه‌های مرسوم در منازل می‌خوابد و ناحیه شکم و لگن که سنگین تر است در آن فرو می‌رود، بسرعت قوس کمر طبیعی خود را از دست خواهد داد و رباط‌های پشتی ستون فقرات او کشیده و ملتهب می‌شوند و در معرض خطر بیرون‌زدگی دیسک قرار می‌گیرد.

همین خطر در مورد مهره‌های گردن کسانی که هنگام خواب سر خود را روی دسته‌های مبل‌های راحتی می‌گذارند، وجود دارد. در این وضعیت قوس گردن از بین می‌رود و اسپاسم وکشیدگی عضلات کوچک ستون فقرات گردنی موجب درد و خشکی گردن می‌شود. کسانی که هنگام خواب شانه خود را بالا می‌برند و دست را زیر سر می‌گذارند به تورم تاندون عضلات شانه ومحدودیت‌های دردناک این مفصل دچارخواهند شد. فیزیوتراپیست‌ها به افراد توصیه می‌کنند هنگام خواب دستتان کنار بدنتان قرار گیرد یا بیش از 90 درجه بالا نرود. جمع کردن یک زانو داخل شکم هنگام خواب و چرخش تنه، جابه‌جایی مفاصل بین لگن و کمر را در پی دارد و کمردردهای ناشی از فشار بر این مفاصل که مفاصل ساکروایلیاک نام دارند، می‌توانند مزمن و ناتوان‌کننده باشند. همچنین این نحوه خوابیدن، انحراف جانبی ستون فقرات یا اسکولیوز را در پی خواهد داشت.

در مواجهه با بروز چنین عادت‌های غلطی در خواب دوستان واعضای خانواده، ضمن آگاه کردن آنها ازخطراتی که سلامتشان را تهدید می‌کند، با مراجعه به کلینیک‌های فیزیوتراپی از خدمات مشاوره نحوه صحیح خواب و تمرین درمانی و آموزش ورزش‌های مناسب برخوردارشان سازید. بستر خواب باید نه آن‌قدر سخت و غیر منعطف باشد که فشار زیاد برنقاط استخوانی بدن وارد کند و نه آن‌قدر نرم و فرو رونده باشد که باعث از بین رفتن فرم طبیعی ستون فقرات و مفاصل شود. تمرین‌های کششی ملایم بعد از خواب و قبل از شروع فعالیت‌ها راهکار مناسبی برای پیشگیری از بروز آسیب‌های پس از استراحت است.ارتفاع بالش هم باید به گونه‌ای باشد که سر با تنه زاویه‌ای حدود 20 درجه داشته باشد.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها