رهبر ائتلاف ملی، فراگیرترین مجموعه سیاسی که دولت و بزرگ‌ترین فراکسیون در پارلمان عراق را در اختیار دارد، گفت که همه‌پرسی در کردستان عراق و اصرار بر آن، گامی در جهت معکوس است.
کد خبر: ۱۰۷۳۲۱۲

به گزارش ایرنا، سیدعمار حکیم در همایشی در نجف اشرف گفت که قدرت کردهای عراق فقط در چارچوب ملت عراق تحقق پیدا می‌کند و همه‌پرسی و اصرار بر آن، گامی در جهت معکوس است.

وی با اشاره به این‌که همه‌پرسی روح مودت اجتماعی را در عراق خدشه‌دار می‌کند، تاکید کرد که اصرار رهبران کرد عراق به گسترش جغرافیایی به خارج از مرزهای آبی رنگ (مرزهای اقلیم کردستان عراق)، نقض صریح قانون اساسی است. سیدعمار حکیم از مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق خواست که باب گفت‌وگو و راه‌حل‌های عملی را نبدد و در عین حال بر ضرورت تشکیل یک جبهه بزرگ ملی برای دفاع از وحدت اراضی عراق تاکید کرد.

برخی از رهبران سیاسی کردستان عراق و در راس آنها مسعود بارزانی 25 سپتامبر جاری (سوم مهر) را موعدی برای برگزاری همه‌پرسی درباره آینده اقلیم کردستان عراق اعلام کرده‌اند که با مخالفت جدی در دولت مرکزی و احزاب سیاسی و افکار عمومی عراق مواجه شده است.

در عین حال بارزانی در یک میتینگ سیاسی در شهر «زاخو» بار دیگر بر همه‌پرسی و جدایی از عراق تاکید کرد و گفت: اگر جایگزینی برای همه‌پرسی نباشد، حتما همه‌پرسی برگزار می‌شود و هر آنچه که باید بشود، می‌شود.

بنا به اعلام شبکه رووداو، بارزانی با تاکید بر این که با وجود اراده مردم کردستان، استقلال حتمی است، ادامه داد: هیچ همکاری و شراکتی با بغداد دیگر وجود ندارد و قانون اساسی عراق بر دفاع از یک کشور آزاد تأکید می‌کند، اما عراق کشور آزادی نیست. او با اشاره به برکناری استاندار کرکوک از سوی پارلمان عراق گفت: پس از برکناری استاندار کرکوک، دیگر همکاری و شراکتی بین ما و بغداد نمانده است.

رئیس منطقه کردستان عراق، گفت: ما هیچ کسی را تهدید نمی‌کنیم و دوست نداریم خونی ریخته شود؛ اما هر کسی بخواهد به کردستان ضرری بزند، پس به میدان بیاید. او سپس خطاب به حاضران عنوان کرد هر کسی غیرت دارد، نباید تبعیت از دیگران را بپذیرد.

این اظهارات در حالی است که ریاست منطقه کردستان عراق نیز از پیشنهاد جایگزین‌هایی از سوی کشورهای بزرگ، برای همه‌پرسی در این منطقه به مسعود بارزانی خبر داد. شبکه رووداو به نقل از ریاست منطقه کردستان عراق گزارش داد، سازمان ملل، آمریکا، انگلیس و برخی کشورها گزینه‌های جایگزینی برای همه‌پرسی استقلال کردستان از عراق به مسعود بارزانی، رئیس این منطقه پیشنهاد کرده‌اند. بارزانی روز پنجشنبه با نمایندگانی از آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و سازمان ملل دیدار کرد. دفتر ریاست منطقه کردستان عراق در بیانیه‌ای با اشاره به این دیدار، اعلام کرد بارزانی در حال بررسی پیشنهاد این کشورهاست. در این نشست، یان کوبیس نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل، فرانک بیکر سفیر انگلیس در عراق، داگلاس سیلیمن سفیر آمریکا در عراق و بریت مک‌گورک، فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش حضور داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها