کمیته ملی اخلاق زیستی کره‌جنوبی،‌ طی نشستی که 8 شهریور با وزیر بهداشت، درمان و رفاه این کشور برگزار کرد، از دولت تقاضا کرد درمورد قوانین سختگیرانه‌ای که بیش از یک دهه است روی تحقیقات مرتبط با رویان انسان اعمال می‌شود، تخفیف قائل شود. پژوهشگران حاضر در این نشست عنوان کردند، قوانین فعلی زمانی مقرر شده‌اند که هنوز استفاده از ابزارهای ویرایش ژن نظیر کریسپر رایج نشده بود. استفاده از امثال این ابزار در کره‌جنوبی درصورتی مجاز خواهد بود که روی سلول‌های خارج از بدن انسان به‌کار گرفته شود، به این معنی که استفاده از چنین ابزاری روی رویان انسان یا سلول‌هایی که قرار است بعدا داخل بدن کاشت شوند، به‌هیچ‌وجه مجاز نیست، اما از آنجا که فناوری ویرایش ژن از قابلیت بالقوه درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها برخوردار است، پژوهشگران کره‌جنوبی خواستار مجوز انجام آزمایش‌های بالینی شدند. آزمایش‌های ویرایش ژن روی رویان انسان در کشورهایی از قبیل آمریکا، بریتانیا و سوئد انجام گرفته و پژوهشگران کره‌جنوبی نیز در تلاشند از این امکان برخوردار شوند.
کد خبر: ۱۰۷۳۱۵۸

سال 1383/ 2004، دکتر وو سوک هوآنگ از دانشگاه ملی سئول ادعا کرد، موفق به استخراج خطوط سلول‌های بنیادی از رویان‌های شبیه‌سازی‌شده انسان شده است. در واکنش به جنجال به‌پاخاسته در پی این ادعا، دولت کره‌جنوبی در سال 1384/ 2005 اعلام کرد، فقط پژوهشگرانِ دارای مجوز رسمی از سوی کمیته ملی اخلاق زیستی مجاز به پیشبرد پژوهش‌های مرتبط با رویان انسان خواهند بود. در آغاز، تیم پژوهشی دکتر هوآنگ توانست این مجوز را دریافت کند، اما او سال 1385/ 2006 به‌علت خرید تخمک انسان به نقض قوانین اخلاق زیستی متهم شد. به‌موجب این اتفاق خبرساز، تعداد تیم‌های پژوهشی دریافت‌کننده این مجوز بشدت کاهش یافت، به‌طوری که اکنون فقط تیم تحت سرپرستی دکتر دانگ ریول لی موفق به اخذ این مجوز شده است. تیم وی درحال حاضر بنا به قوانین بازدارنده حاکم صرفا باید به استفاده از تخمک‌های مازاد لقاح آزمایشگاهی که فریز شده‌اند، بسنده کند. این تخمک‌های فریزشده از میزان کارآیی روش شبیه‌سازی می‌کاهد و استخراج سلول‌های بنیادی از رویان پرورش داده‌شده را با دشواری روبه‌رو می‌کند. از این‌رو، پژوهشگران ترجیح می‌دهند که از تخمک‌های تازه دریافت شده از اهداکنندگان استفاده کنند.

با وجود نشست اخیر در سئول، گفته می‌شود سال‌ها زمان لازم است تا در قوانین فعلی تغییر ایجاد شود و هرگونه تغییری در قانونگذاری باید پیش از اعمال به تصویب پارلمان برسد. به همین سبب، تیم پژوهشی دکتر لی به‌علت محدودیت‌ها و موانع موجود در این کشور درحال همکاری با پژوهشگران ایرانی در تهران است. این تیم در ایران با استفاده از تخمک‌های مازاد دریافتی از پژوهشگاه رویان روی بیماری‌هایی که خاص جمعیت محلی است، مطالعه می‌کنند.

منبع: Nature

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها