55 سال قبل(1341) ساعت از 11شب دهم شهریور گذشته بود که زلزله‌ای بسیار بزرگ و وسیع، بویین زهرا را لرزاند؛ حادثه‌ای که باعث کشته شدن بیش از 20هزار نفر شد، بویین زهرا تقریبا با خاک یکسان شد و مردمی که زنده ماندن، از مال دنیا برایشان هیچ نماند.
کد خبر: ۱۰۶۸۶۱۵

عمق فاجعه آنقدر زیاد بود که کشورهای خارجی و صلیب سرخ هم به میدان آمدند و کمک‌های خود را به این منطقه فرستادند. اما آنچه از آن سال‌ها تاکنون به یاد مانده، کاری است که جهان پهلوان تختی برای مردم بویین زهرا و کمک به آنها کرد. تختی به میان مردم رفت و همه اعتبار و محبوبیت خود را وسط گذاشت، دست یاری به سوی مردم دراز کرد و از آنها خواست مردم بویین زهرا را دریابند.

حالا روزگار اما عوض شده است؛ شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی لحظه به لحظه اخبار سراسر دنیا را مخابره می‌کنند. هیچ خبر و رفتاری پنهان نمی‌ماند، همه چیز عیان و واضح است و مردم با استفاده از همین فضای مجازی به ماهیت و نیت خیلی از آدم‌‌ها پی می‌برند و گاهی آنها را با تیغ برنده‌ای نقد می‌کنند.

دنیای مجازی فرصتی را فراهم کرده که پویش‌های مردمی برای کمک به نیازمندان خاص شکل بگیرد و مردم عادی، اتفاقات مهمی را رقم بزنند، اما همین فضای مجازی امکان کاسبی را برای برخی چهر‌ه‌های معروف و به ظاهر هنرمند هم فراهم کرده است.کم نیستند بازیگرانی که صفحه اینستاگرام آنها دنبال‌کننده‌های زیادی دارد.هر فالوئر یعنی بالا رفتن رقم تبلیغات برای این هنرمندنماهای به ظاهر مردمی. بازیگرانی که مثلا به دیدار یک کودک با بیماری خاص که نیاز به کمک دارد، می‌روند با او سلفی می‌گیرند و جار‌و‌جنجال راه‌ می‌اندازند که آهای مردم ببینید ما کمک کردیم شما هم بشتابید! اما واقعیت این است که این شلوغ‌بازی‌ها برای کمک به آن کودک نیازمند نیست برای داغ کردن بازار کسب و کار خودشان است.

برخی خیریه‌ها در پس پرده این حرکت خود، کارهای سودجویانه‌ای انجام می‌دهند و با استفاده از همین چهره‌های کاسب، خیریه خود را تبلیغ می‌کنند.اینستاگرام پر است از حمایت برخی بازیگران از فلان خیریه. اما واقعیت این است که آن خیریه با آن بازیگر قرارداد مالی خوبی بسته تا او برایش تبلیغ کند !

به 55 سال قبل برگردیم، اگر آن زمان هم فضای مجازی به شکل امروز بود، جهان پهلوان تختی از این فضا برای کمک به زلزله‌زدگان چگونه استفاده می‌کرد؟ آیا اصلا به سمت چنین فضایی می‌رفت؟ جای دوری نرویم آیا علی دایی، علی کریمی و ... کمک‌های انساندوستانه خود را در فضای مجازی جار می‌زنند و فالوئر می‌خرند!؟ یا این کار روشی است برای به تازه‌دوران رسیده‌‌هایی که برای مال‌اندوزی کیسه دوخته‌اند.

طاهره آشیانی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها