سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان که همواره به صراحت بیان و راستگویی حتی به اعتراف دشمنانش شهره است، در آخرین سخنرانی خود از برخی ابهام آفرینی ها درباره مذاکرات با دشمنانی پرده برداشت که مقاومت به دنبال آتش بس و مذاکره با آن نبود؛ اما وقتی این دشمنان درخواست مذاکره کردند به حکم آموزه های اسلامی، «سید مقاومت» با حکمت و درایت همیشگی مذاکره کرد و با عزت و سربلندی آن را به نفع جبهه مقاومت و ملت لبنان به سرانجام رساند.
کد خبر: ۱۰۶۸۰۶۳
چرایی مذاکره با داعش به روایت سید مقاومت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، مروری دقیق تر بر بخشی از اظهارات سید حسن نصرالله در در سخنرانی دوشنبه شب وی به مناسبت آزاد سازی ارتفاعات مرزی لبنان و سوریه و پاکسازی این مناطق از اشغال گروه های تروریستی تکفیری به ویژه داعش و جبهه النصره خواهیم داشت.

دبیرکل حزب الله با اشاره به نبرد اخیر علیه داعش در مناطق مرزی لبنان و سوریه گفت: نه ما و نه ارتش لبنان به دنبال آتش بس با داعش نبودیم و خود این گروه ترورویستی پیشنهاد مذاکره داد و سرانجام تسلیم شروط ما و از منطقه خارج شد.

وی اضافه کرد: داعش خود را گرفتار در حلقه محاصره و نبردی سرنوشت ساز و قطعی دید پس فروپاشید و تسلیم شد و دیگر در مقابلش گزینه دیگری بجز پذیرش شروط ما قرار نداشت.

دبیرکل حزب الله اظهارداشت: به همین دلیل در آخرین لحظه های پایانی شب یکشنبه گذشته ( از بامداد یکشنبه در دو جبهه عملیات سخت و بزرگ نظامی به وقوع پیوسته بود) داعش که همه تحولات نبرد را دیده بود و نتیجه نبرد را می دانست پس از وقت کشی ها و رد و بدل کردن طولانی پیام ها ، شروط را پذیرفت و تسلیم شد.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: زمانی که داعش درخواست مذاکره داد ما هم شروط خود را ارایه کردیم ، البته آتش بس جزو آن نبود و این امری قطعی بود، آنها ( سرکردگان داعش) اجازه خروج غیرنظامیان از منطقه را می خواستند، هدف مذاکره آنها خارج شدن غیرنظامیان و باقی ماندن عناصر مسلح در منطقه بود تا همچنان به جنگ ادامه دهند. اما برای ما قطعی بود که شرایط مطلوب خروج تمامی عناصر مسلح و تروریست و داعشی از خاک لبنان و سوریه بود و به آنها تاکید کردیم که بند اول شروط ما مشخص شدن سرنوشت نظامیان ربوده شده لبنانی است.

وی افزود که شرط دوم ما این بود: تعدادی از شهدای حزب الله در القلمون دفن شده اند ما پیکر شهدا یا حتی استخوان های آنها را می خواهیم.

وی اضافه کرد که شرط سوم هم این بود : در ماههای گذشته نبردهایی در منطقه البادیه سوریه تا استان دیرالزور ، تدمر، المیادین و البوکمال و آخرین نقطه در شهرک حمیمه و نیز نبردهایی در جنوب فرات و در جنوب استان الرقه به سمت دیرالزور داشته ایم. ما همه اسیران و پیکر شهدای این نبردها ، شهدا و اسیرانی از نظامیان سوریه ، حزب الله لبنان ، گروه های مقاومت عراق، لشکر فاطمیون و هر گروه دیگری را که در این نبردها شرکت داشته اند، خواستار هستیم.

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه به آنها گفتیم که با آتش بس موافقت می کنیم و فضا را در صورتی که توافق کنیم برای ترک منطقه باز می کنیم و در نهایت توافق شد که به البوکمال سوریه بروند، اظهار داشت که شرط چهارم ما ،آزادی کشیش پولس یازجی و اسقف یوحنا ابراهیم و همچنین سمیر کساب روزنامه نگار لبنانی بود.

سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: پاسخی که پس از روزها مذاکرات و گفت وگوها از داعش دریافت کردیم ، اینها بود، اول اینکه گفتند ، کشیش یازجی ، اسقف ابراهیم و سمیر کساب نزد ما نیستند ، ما آنها را نربودیم و چیزی از آنها نمی دانیم.

وی تصریح کرد: به طور طبیعی ما هم دلیل و شاهدی برای اثبات گفته خود در خصوص اینکه آنها نزد داعش هستند تا امروز نداشتیم تا به کمک آن بتوانیم مطالبه خود را عملا ثابت و بر آن اصرار کنیم بنابراین پس از روزها مذاکره و رد و بدل پیام، مناقشه در این مورد بدون نتیجه پایان یافت و این بند همچنان معلق ماند.

دبیر کل حزب الله گفت: درخصوص اسرای نبردهای دیرالزور و منطقه البادیه گفتند که نزد ما جز یک اسیر لبنانی به نام 'احمد منیر معتوق' اسیر دیگری نیست، متاسفانه معروف است که داعش اسرای خود را زنده نگه نمی دارد و آنها را در همان میدان نبرد می کشد و اگر تعداد معدودی را هم اسیر کند بعد از مدتی آنها را می کشد. البته الان باید خداوند را شکر کرد که برادر احمد زنده است هر چند زخمی می باشد. بنابراین به نظر می رسد اسرای سوری ، ایرانی و عراقی و از فاطمیون نزد داعش نیست.

سید حسن نصرالله افزود : در خصوص پیکرهای شهیدان ، مشخص شده است که داعشی ها پیکرهای شهیدان ما را که برای آنها مهم نیستند در صحرا و بیابان و در مقابل خورشید و بر روی زمین رها می کنند، داعشی ها به مرده و زنده رحم نمی کنند و اصلا مروتی ندارند.

وی تاکید کرد: آنها در پاسخ به مطالبه ما اعلام کردند سه پیکر پیش خود دارند و مشخص شد این پیکرها مربوط به لبنانی ها از اعضای حزب الله هستند، گفته شده زخمی بوده اند و در اثر جراحات شهید شده اند و یا اعدام شده اند که البته دقیق نمی دانیم.

دبیرکل حزب الله اظهارداشت: به ما گفتند پیکر یکی از برادران ایرانی ( شهید محسن حججی) هم که او را اسیر کردند و در مقابل دوربین ها سر بریدند و در رسانه ها پخش کردند ، نزد آنها (داعشی ها) است.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: آنها گفتند که فقط شهدای حزب الله در منطقه قلمون را تحویل می دهیم و در این زمینه مشکلی نداریم. اعلام کردند بازداشت شدگان در زندان رومیه لبنان را می خواهیم و طبیعتا این موضوع محل مناقشه نبود و مذاکره در این خصوص را اصلا نپذیرفتیم.

وی تصریح کرد: آنها(داعشی ها) گفتند درخصوص سرنوشت نظامیان ربوده شده لبنانی اکنون حاضر به دادن اطلاعات نیستیم و تنها آماده ایم – این نقطه بسیار مهمی است و البته این منتی نیست و تنها برای بیان منصفانه حقایق است ، می خواهیم همه بدانند حزب الله چطور با امور برخورد می کند و چگونه فکر می کند- به شرط فراهم شدن خروج غیرنظامیان و زخمی های ما توسط حزب الله ، اسیر حزب الله، سه شهید حزب الله و شهدای حزب الله را که در منطقه قلمون مدفون هستند تحویل دهیم و اجازه دهید موضوع مشخص شدن سرنوشت نظامیان ربوده شده لبنانی در زمان دیگری مطرح شود تا اکنون از مرحله اول با موفقیت عبور کنیم.

دبیرکل حزب الله گفت که ' پاسخ ما قاطع بود' و تاکید کردیم که ' هرگونه راه حلی چه جزیی و چه کلی منوط به پذیرش بند اول شروط ما یعنی مشخص شدن سرنوشت نظامیان ربوده شده لبنانی است'.

سیدحسن نصرالله افزود: درهر صورت، درصدد بودند و اصرار داشتند که در مقابل خارج شدن غیرنظامیان آنها در مقابل تحقق برخی از مطالبات و شروط ما و تعلیق موضوع سرنوشت نظامیان ربوده شده لبنانی، عناصر مسلح در منطقه باقی بمانند تا به جنگ ادامه دهند و یا در مرحله ای دیگر مذاکره کنند. ما با چند مرحله شدن مذاکرات مخالفت و بر حل کامل پرونده و در راس آن روشن شدن سرنوشت نظامیان ربوده شده لبنانی تاکید کردیم.

وی اظهارداشت: با وجود اتلاف وقت زیاد توسط آنها( داعشی ها)، عملیات را ارتش لبنان و ارتش سوریه و مقاومت در دوجبهه ( قلمون شرقی وغربی) کامل کردیم و به بمباران ها و شلیک توپخانه و سیطره بلندی ها و ارتفاعات ادامه دادیم و داعش سرانجام دریافت که وقت بازی تمام شده است، به آنها اعلام کردیم که این ساعت های پایانی فرصت برای آنها است و بنابراین و در نهایت به شروط ما اذعان کردند و این شروط قابل دسترس بود، به آنها گفتیم پیکرشهیدان ما را که ماه ها پیش در صحرا رها کرده اید باید پیدا کنید.

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: در نهایت این شرایط فراهم بود و ما باید به سمت آن می رفتیم وعملیات در واقع به تسلیم واداشتن آنها بود، بخشی از آنها به معنای نظامی خود را تسلیم کردند اما معنای سیاسی این بود که تسلیم شدند زیرا آنها اگر تا پایان شب یکشنبه پاسخی نداده بودند بامداد دوشنبه همه امور به سوی نظامی و میدانی سوق پیدا می کرد.

وی تصریح کرد: بسیار خوب، این آنچه بود که روی آن توافق کردیم، زمانی که توافق به روشن شدن سرنوشت نظامیان ربوده شده لبنانی منجر شد ما با آتش بس موافقت کردیم. آنها گفتند که این نظامیان شهید شده و در مکانی دفن شده اند، به آنها گفتیم که برای ما سند و دلیل بیاورید و از سوی دیگر به اداره کل امنیت عمومی لبنان که مسئول پرونده بود تماس گرفتیم تا با ارتش لبنان هماهنگی کند، بعداز آن ارتش و اداره کل امنیت عمومی لبنان بعداز دریافت دلایل شهادت نظامیان ربوده شده لبنانی، باقی مانده پیکرهای آنان را منتقل کردند و همه شما در جریان این موضوع بودید.

سیدحسن نصرالله گفت: زمانی که آتش بس شد سرنوشت نظامیان ربوده شده لبنانی نیز مشخص و باقی مانده پیکر آنها کشف شد ، پیکر این شهیدان را که اکنون تحت ازمایشات دی ان ای هستند، دریافت کردیم ، منطقه تخلیه شد و عناصر داعش با اتوبوس ها به سمت البوکمال سوریه روانه شدند و پیش از اینکه من وارد استادیو شوم آنها رفته بودند و در انتظار مرحله آخر بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها