آمار تلفات وبا به‌خاطره محاصره اقتصادی افزایش یافت

اعتراض سازمان‌های جهانی حقوق بشر به جنایات عربستان در یمن

سازمان بهداشت جهانی از افزایش تعداد قربانیان ناشی از ابتلا به بیماری وبا در یمن به 2018 نفر خبر داد. در گزارش این سازمان به شیوع بیماری وبا در 22 استان از مجموع 23 استان و 300 شهر از مجموع 333 شهر این کشور، تاکید شده است.
کد خبر: ۱۰۶۶۸۷۰

گفته می‌شود تاکنون 565 هزار و 41 مورد ابتلا به بیماری وبا در سراسر یمن به ثبت رسیده است. حملات و بمباران‌های مکرر رژیم آل سعود و ائتلاف به اصطلاح عربی ضد یمن با همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی، در کنار کشته و مجروح کردن ده‌ها هزار نفر از مردم بیگناه به دلیل نابود کردن زیرساخت‌های بهداشتی و محاصره اقتصادی و کمبود مواد دارویی و غذایی موجب گسترش مشکلات بهداشتی در یمن شده است.

طی دو روز گذشته نهادها و سازمان‌های حقوق بشری یک بار دیگر نسبت به حملات کورکورانه رژیم سعودی در یمن اعتراض کرده و خواستار تحقیقاتی بین‌المللی در این باره شده‌اند. روز گذشته سازمان دید‌بان حقوق بشر اعلام کرد 81 حمله غیرقانونی ائتلاف عربی تحت امر عربستان در یمن را ثبت کرده است. به گزارش الجزیره، احمد بنشمسی، سخنگوی دید‌بان حقوق بشر با اعلام این خبر گفت: سازمان ملل آمار 13هزار کشته را اعلام کرده است که بیشتر آنها در حملات هوایی ائتلاف تحت امر عربستان کشته شدند. وی با بیان این که جنگ در یمن باعث وقوع بحران انسانی خطرناکی شده است، خواهان انجام تحقیقات بین‌المللی با نظارت شورای حقوق بشر سازمان ملل شد. از سوی دیگر سازمان عفو بین‌الملل نیز روز جمعه گذشته ریاض را به نادیده گرفتن قانون انسانی بین‌المللی متهم و اعلام کرد با حمله هوایی به منطقه مسکونی فج عطان در صنعا در بامداد جمعه، این مساله بیشتر مشخص شد که عربستان به قانون انسانی بین‌المللی بی‌توجه است. این نهاد نیز خواستار انجام تحقیقاتی بی طرف در‌باره قربانیان جنگ در یمن شد.

همزمان با این تلاش‌ها 42 سازمان جامعه مدنی در یمن خواستار تشکیل یک کمیته بین‌المللی مستقل و مشترک جهت تحقیقات درباره موارد نقض حقوق بشر در این کشور شدند. به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه القدس العربی، این سازمان‌ها در نامه‌ای خطاب به کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل و سفرای خارجی مقیم صنعا تاکید کردند نیاز شدیدی به انجام تحقیقات شفاف و مستقل درباره جنایات و موارد نقض حقوق بشر که به صورت مستمر در یمن رخ می‌دهد، وجود دارد و در این راستا ما از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی مستقل و مشترک برای انجام تحقیقات و نیز محاکمه، اجرای عدالت برای قربانیان و مجازات‌های تعیین شده برای مجرمان حمایت می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها