حمیدرضا شکارسری در دوره آموزشی آفتابگردان:

علیرضا قزوه را از شعرهایش می‌توان شناخت

شاعر و منتقد ادبی در تبیین متن و فرامتن گفت: قزوه از جمله شاعرانی است که با مطالعه اشعارش براحتی می‌توان به شخصیت او پی برد، زیرا او شخصیت خود را پنهان نمی‌کند.
کد خبر: ۱۰۶۵۷۳۵

به گزارش فارس، حمیدرضا شکارسری در دوره آموزشی «آفتابگردان» در جمع بانوان به تبیین مفهوم متن و فرامتن پرداخت. شکارسری در شروع صحبت‌های خود با محوریت اشعار علیرضا قزوه، ابتدا در تبیین مفهوم «متن و فرا متن» به معرفی چهره‌‌هایی پرداخت که با مفهوم متن و فرا متن به‌نوعی در ارتباطند. از جمله حافظ، که با شنیدن نام او فورا به یاد غزل می‌افتیم یا مولانا که او را به نام مثنوی‌سرا می‌شناسیم و نیما که نامش با قالب نیمایی پیوند خورده‌ است. او همچنین نام برخی از شاعران را یادآور اتفاقاتی می‌داند؛ افرادی که معمولا جزو شخصیت‌های سیاسی یا اجتماعی تاثیرگذار هستند.

او گفت: «در زمان مشروطه بسیاری از شاعران نامدار بودند که به فعالیت‌‌های سیاسی می‌پرداختند. برخی مثل میرزاده عشقی را با فرامتن نهضت مشروطه به یاد می‌آوریم. اما شاعرانی چون حمید مصدق به‌رغم این‌که از شاعران خوب بوده‌اند، اما تداعی‌گر متن یا فرامتن خاصی نیستند.»

شکارسری با یادآوری این موضوع که صحنه سیاسی کشور عرصه حوادث بزرگ همچون انقلاب بوده است، اظهار کرد: «ادبیات انقلاب متنی است که فرا متن دارد و همین فرامتن است که باعث می‌شود متن خوانده شود. بدون فرامتن‌‌ها معمولا شعر غنا ندارد. رابطه میان فرامتن و شاعر اعتباربخشی متقابل است.»

او جریان‌های عمده شعری را در سه دسته قرارداد که اولین آن جریان رمانتیک است. جریان مبتنی بر تئوری‌‌های ادبی از دیگر جریان‌های شعری است که به اصل شعر و فرم آن می‌پردازد و سومین جریان، شعری است که محتواگرای سیاسی، اجتماعی است. چهره‌‌های بزرگ ادبیات که پیش از انقلاب شعر متعهدانه می‌گفتند در این دسته قرار می‌گیرند.

او افزود: «بعد از انقلاب تنها جریانی که باقی ماند شعر محتوامحور است. شاعرانی چون شاملو، صفارزاده و موسوی‌گرمارودی نماینده این جریان شعری هستند. حال در شعر ما با این پیشینه شعری موضوعی به‌عنوان شعر انقلاب آغاز شد که علیرضا قزوه را نیز می‌توان یکی از چهره‌های شاخص این عرصه معرفی کرد.»

او متن شعر قزوه را بسیار انقلابی دانست و گفت: «متن او بشدت به انقلاب اعتبار می‌بخشد زیرا پر از بدعت و تازگی است.»

این شاعر به تبیین عناصر لازم برای حرفه‌ای شدن در شعر پرداخت و در این رابطه گفت: «از عوامل حرفه‌‌ای بودن شاعر داشتن تداوم و استمرار او در شاعری است. او تنها در یک مقطع شعر نمی‌‌گوید، بلکه شاعری او مداوم است. شاعر حرفه‌ای موثر و جریان‌ساز است و از دیگر ویژگی‌‌های شاعر حرفه‌ای توانایی او در بدعت و نوآوری است. همچنین شاعر باید با حوادث و رویداد‌ها همراه باشد.»

او با تاکید بر این‌که اشعار قزوه دارای این ویژگی‌هاست او را از شاعران حرفه‌ای دانست که عنصر اصلی شعرش را ظلم‌ستیزی، عدالت و توسعه انقلاب تشکیل داده است.

شکارسری رویکرد کلی شعر قزوه را هندی می‌داند که رشحاتی از عراقی هم در آن دیده می‌شود. او اظهار کرد: «قزوه از جمله شاعرانی است که با مطالعه اشعارش براحتی می‌توان به شخصیت او پی برد، زیرا او شخصیت خود را پنهان نمی‌کند. حتی در اشعار عاشقانه او نیز ردی از باورهای دینی‌اش دیده می‌شود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها