به اعتقاد برخی متخصصان و پژوهشگران، دماوند یک کوه آتشفشانی نیمه‌فعال است و احتمال فعالیت و فوران آن در آینده منتفی نیست. کوه تفتان نیز چنین شرایطی دارد. از این رو آگاهی و آمادگی هنگام بروز فوران آتشفشانی و نحوه مواجهه و مقابله با مخاطرات آن لازم به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۶۵۶۰۹

کوه‌های آتشفشانی بر اثر انباشته شدن مواد مذاب فوران یافته یا خاکسترهای آتشفشانی شکل گرفته اند و مواد مذابی که از مجرای حفره‌ای شکل نوک کوه، در اثر فشار گازها و سنگ‌های مذاب هسته زمین به صورت آرام یا انفجاری به سطح زمین پرتاب می‌شوند، منجر به فوران کوه‌های آتشفشانی می‌شوند.

در این فوران‌ها گدازه‌های مذاب، گازهای سمی، خاکستر، صخره‌های پرتابی و موادی خمیری وجود دارد که می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد.

گدازه‌های مذاب به علت گرمای زیاد می‌توانند، موجب آتش‌سوزی گسترده شوند و هر چیزی را که سر راهشان است، تخریب کنند. البته حرکت این گدازه به قدری کند است که مردم فرصت فرار دارند.

خاکستر تازه آتشفشان، از سنگ پودر شده تشکیل می‌شود که ماده‌ای اسیدی، گازدار، پر از گرد و خاک، بدبو و فرساینده است. هر چند این گاز و خاکستر برای افراد بالغ خطری ندارد، اما اسنتشاق آن برای کودکان، سالمندان و مبتلایان بیماری‌های تنفسی می‌تواند دردسرساز شود.

گوشزدهایی هنگام وقوع آتشفشان

از خرید یا احداث منازل در مناطق دارای آتشفشان فعال خودداری کنید.

در صورتی که در چنین مناطقی سکونت دارید در زمان آتشفشان، برای این که در برابر ترکش‌های آتشفشان، گازهای داغ، انفجارات جانبی و گدازه‌های مایع در امان باشید، با سرعت منطقه را تخلیه کنید.

مناطق خطر در اطراف یک آتشفشان، تقریبا تا شعاع 30 کیلومتری است. البته در فوران‌های انفجاری، خطر آتشفشان صدها کیلومتر دورتر را هم تهدید می‌کند.

احتمال دارد، فوران آتشفشان همزمان با بارندگی سنگین و سیل‌آسا اتفاق بیفتد. باران‌های سنگین و طولانی‌مدت می‌تواند سرعت حرکت گل‌و‌لای و گدازه‌های مایع را از سرعت دویدن یا راه رفتن بیشتر کند. در نتیجه،‌ قبل از اقدام به فرار به سمت بالادست نگاه کنید و بر اساس سرعت حرکت گدازه ها، شتاب خود را بیشتر کنید و مسیر حرکتتان را تغییر دهید.

از مناطق پست و دره‌ها و اطراف رودخانه‌ها دور شوید، زیرا در این مناطق شیب زمین زیاد و سرعت حرکت گدازه‌ها چند برابر و شانس فرار کمتر می‌شود.

برای جلوگیری از تماس با خاکستر آتشفشان از مناطقی که با ابرهای دودآلود آتشفشان پوشانده شده، دور شوید.

تا زمانی که خاکستر آتشفشان در هوا معلق است، از خانه‌ای که در مسیر گدازه‌های آتشفشان نیست، خارج نشوید و تمام درها و پنجره‌ها و راه‌های تهویه خانه را مسدود کنید.

از رانندگی در هوای آغشته به خاکستر آتشفشان اجتناب کنید، مگر این که بسیار ضروری باشد. به دلیل این که رانندگی باعث جابه جایی خاکستر آتشفشان می‌شود، سرعت حرکت باید کمتر از 30 کیلومتر در ساعت باشد. آگاه باشید، خاکستر می‌تواند روی اجزای متحرک خودرو و موتور ماشین تاثیر بگذارد و موجب توقف و خرابی خودرو شود.

برای تنفس در محیط‌های پر از غبار و خاکستر از ماسک یا پارچه‌ای مرطوب و نمناک استفاده کنید.

استفاده از عینک ایمنی توصیه می‌شود و به جای لنز از عینک‌های معمولی استفاده کنید.

پیراهن آستین‌دار و شلوار بلند بپوشید.

برای گرفتن آخرین اطلاعات اضطراری به رادیو و تلویزیون گوش دهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها