دورترین صدای فارسی زبان در ژرفای آسمان را بشنوید! +عکس و صوت

40 سال از پرتاب فضاپیمای ویجر2 در 26 مرداد 1356 از پایگاه کیپ کاناورال در ایالات متحده می‌گذرد. این کاوشگر اکنون در فاصله 17 میلیارد کیلومتری از زمین، دوردست‌ترین فضاپیمایی است که همچنان به مخابره پیام به پایگاه‌های زمینی ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۶۴۷۵۴
دورترین صدای فارسی زبان در ژرفای آسمان را بشنوید! +عکس و صوت

به گزارش جام جم آنلاین، در کنار داده‌های بسیار هیجان‌انگیزی که کاوشگرهای ویجر در گذر از کنار سیاره‌های همچون مشتری، زحل، اورانوس و نپتون به زمین مخابره و سال‌ها ذهن خلاق دانشمندان را به خود مشغول کرد، حامل پیام‌هایی از بشریت برای موجودات فرازمینی احتمالی است که شاید در مسیر سفر دور و دراز خود روزی با آنها بروبه‌رو شود.

از این رو دانشمندان روی بدنه هر یک از آن‌ها دیسک طلایی نصب کرده‌اند که تصویری از انسان به همراه موقعیت زمین و منظومه شمسی در عالم روی آن هک شده است.

به این صورت اگر فرازمینی‌ها به این دیسک دسترسی پیدا کنند، نشانی دقیق ما را خواهند داشت! ویجر2 حامل پیام خوشامد به 55 زبان برای موجودات هوشمند فرازمینی است تا اگر چنانچه با آنها روبه‌رو شد، این صداها را برایشان پخش کند!



از جمله صدای مردی فارسی زبان که می‌گوید:
«سلام به شما ساکنان ماوراء آسمان‌ها...!
بی‌آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد‌آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار»

با وجود اینکه ویجر2 قرار است هزاران سال در فضای میان‌ستاره‌ای به حرکت پیشتازانه خود ادامه دهد، ارتباطش با ما در زمین تا 10 سال آینده برای همیشه قطع خواهد شد.

آیا روزی موجودی هوشمند در ماوراء آسمان‌ها، این پیام فارسی و شعر سعدی شیراز را خواهد شنید؟!

کاظم کوکرم - دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها