نامه‌نگاری با مسئولان آسیایی بسکتبال بی‌فایده است

وزارت خارجه به احترام سرود ملی وارد شود

واکنش ارسلان کاظمی به توهین لبنانی‌ها در کنفرانس خبری بعد از بازی ایران و لبنان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. به نوشته شاهدان عینی از بیروت میزبان رقابت‌های بسکتبال آسیا کاپ، لبنانی‌ها در شب افتتاحیه مسابقات و در زمان بالا رفتن پرچم ایران با هو کردن و سردادن شعارهایی به ایران توهین کردند اما در آن زمان برای جلوگیری از ایجاد حاشیه و حفظ آرامش تیم ملی، خبری در این‌باره منتشر نشد. در زمان پخش سرود جمهوری اسلامی در دیدار مرحله یک‌چهارم پایانی، بیش از پیش حرکت‌های توهین‌آمیز انجام شد که ناراحتی کاروان ورزشی ایران را به همراه داشت. تیم ملی بسکتبال ایران حریف خود را مغلوب کرد اما اقدام ناشایست لبنانی‌ها واکنش فدراسیون بسکتبال ایران را در پی داشت.
کد خبر: ۱۰۶۳۵۸۰

ارسلان کاظمی ملی‌پوش بسکتبال ایران هم بعد از دیدار برابر لبنان در نشست خبری از این موضوع انتقاد کرد .

متاسفانه اهانت لبنانی‌ها هر دوره با میزبانی این کشور از بازی‌های بسکتبال در مورد بسکتبال ایران ادامه‌دار است و هر دوره با سهل‌انگاری و بی‌توجهی مسئولان فدراسیون بسکتبال با وجود این‌که ریاست فدراسیون غرب آسیا هم بر عهده ایران است، تکرار می‌شود.

لبنانی‌ها برای نخستین بار مهر 1391 همزمان با میزبانی رقابت‌های باشگاه‌های آسیا در بیروت به سرود و پرچم جمهوری اسلامی ایران اهانت کردند.

زمانی که مهرام در بیروت حضور داشت و لبنانی‌ها با ایجاد سروصدا رسما به پخش سرود ملی توهین کردند. نصرت‌الله جعفریان ناظر و مدرس فدراسیون جهانی بسکتبال و مدیر روابط بین‌الملل باشگاه مهرام در همان روزها درباره اتفاقات بازی مهرام و الریاضی لبنان می‌گوید: اهانت به سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار نیست که لبنانی انجام می‌دهند زیرا همان موقع هم زمان نواختن سرود با شعارهای زشت و تکرار USA در زمانی که همه باید به احترام سرود ملی کشورمان سکوت می‌کردند، این کار را انجام داده بودند.

جعفریان در پاسخ به این پرسش که واکنش شما به عنوان نماینده ایران در همان بازی‌ها به رفتار لبنانی‌ها چه بود، ادامه می‌دهد: من به سمت هاکوپ خاجیریان دبیرکل لبنانی فیبا آسیا رفتم و گفتم رفتار تماشاگران شما زشت است و اصلا قابل قبول نیست و شما به عنوان مسئول بسکتبال آسیا یا مراسم را متوقف کنید یا با رفتار زشت تماشاگران‌تان برخورد شدیدی داشته باشید. متاسفانه وی اعتنایی به حرف‌های من نکرد. حتی به دلیل عصبانیت از رفتار لبنانی‌ها سر هاکوپ فریاد کشیدم.

جعفریان در پاسخ به این پرسش که آیا در همان زمان گزارش این اتفاق را به فدراسیون بسکتبال فرستاده است، می‌گوید: ما با ایران در تماس بودیم و اتفاقات شرح داده شد اما بعدا متوجه شدم قضیه را به گونه‌ای دیگر مطرح کرده‌اند و مشحون گفت که جعفریان با هاکوپ مشکل شخصی دارد. این مساله اصلا ربطی به سرود ملی ندارد که یادم است در همان زمان مهدی کامرانی بازیکن متعصب تیم ملی نیز به این اتفاقات واکنش نشان داده بود.

محمود مشحون همان روز‌ها و در پی اتفاقات پیش آمده در حین مسابقه مهرام ایران و الریاضی لبنان با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به شیخ ثانی رئیس و هاکوپ خاجیریان دبیرکل کنفدراسیون بسکتبال آسیا شکایت خود را رسما به این کنفدراسیون ابلاغ کرد.

نامه‌هایی که پس از ارسال هرگز از پاسخ و واکنش شدید مسئولان بسکتبال آسیا نسبت به رفتار‌های توهین‌آمیز تماشاگران لبنان هنگام نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران خبری نشد. وی بتازگی و در پی اتفاقات اخیر نیز مصاحبه‌ای انجام داده است اما به نظر می‌رسد برای جلوگیری از اتفاقات مشابه باید تدبیری اساسی اندیشید. با توجه به این‌که اتفاقات قبلی حتی به فدراسیون جهانی منعکس نشده است، این بار باید وزارت ورزش و جوانان از طریق وزارت امورخارجه به این موضوع به طور جدی ورود کند. وزارت امورخارجه از طریق مسئولان سفارت ایران در لبنان حتی فراخواندن سفیر لبنان در ایران، باید در این خصوص توضیحات طرفین را خواسته و تصمیم نهایی را اتخاذ کند تا دیگر در جریان رقابت‌های ورزشی شاهد اهانت لبنانی‌ها به سرود ملی و پرچم جمهوری اسلامی ایران در خاک این کشور نباشیم.

تاریخ‌سازی سنتر ایران در بسکتبال آسیا

تیم ملی بسکتبال ایران در دیداری حساس توانست لبنان، میزبان رقابت‌های کاپ آسیا را شکست دهد و به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها برسد.

حامد حدادی کاپیتان تیم ملی ایران در این دیدار 23 امتیاز کسب کرد و مجموع امتیازهایش در آسیا را به بیش از 700 رساند و نخستین بسکتبالیستی نام گرفت که در قاره کهن از مرز 700 امتیاز عبور کرد. تیم ملی ایران با شکست دادن تیم میزبان به جمع چهار تیم برتر آسیا رسیده است و امشب به مصاف کره جنوبی می‌رود. کره‌ای‌ها بر خلاف حریفان قبلی ایران از بسکتبال سرعتی شرق آسیا با اتکا به شوت‌های راه دور استفاده می‌کنند.

اوشین: کره تیمی زهردار است

اوشین ساهاکیان ملی‌پوش بسکتبال درباره کره جنوبی حریف امشب تیم ملی گفت: کره همیشه جزو چهار تیم نخست آسیا بوده و در این رقابت‌ها نیز عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته‌ است.

همه تیم‌ها زمانی که برابر ایران به میدان می‌آیند انگیزه زیادی دارند و ما باید مراقب باشیم تا در این مرحله حساس برابر حریف غافلگیر نشویم. این تیم همیشه عملکردی منظم داشته، دفاع خوبی دارد و در حمله نیز از توان بازیکنان شوتزنش استفاده می‌کند. همین شرایط است که می‌گویم قطعا رقابتمان با کره دشوارتر از دیدار قبلی خواهد شد. کره تیم زهرداری است.

خدا عمر حدادی را زیاد کند

ارسلان کاظمی یکی از برترین‌های ایران در رقابت‌های بسکتبال آسیا کاپ درباره حامد حدادی نظر جالبی دارد.

بسیاری حامد حدادی را بازیکن تعیین‌کننده تیم ملی بسکتبال می‌دانند و معتقدند در غیاب این بازیکن تیم ملی نتیجه نمی‌گیرد. کاظمی هم با تمجید از عملکرد حامد حدادی گفت: خدا به حامد عمر بدهد. خدا نگهش دارد. واقعا مثل حامد نداریم. او تافته جدا بافته در آسیاست. من به‌عنوان یک ایرانی به او افتخار می‌کنم و امیدوارم همه ایرانی‌ها به حامد افتخار کنند. از منِ بازیکن که کنارش در زمین هستم تا آنها که هنرنمایی‌اش را می‌بینند باید قدرش را بدانیم.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها