پرونده اتفاقات والیبال روی میز وزیر است

جایگزینی طولانی

ناکامی تیم والیبال نوجوانان ایران در فتح سکوهای آسیایی، مقام یازدهمی ایران در لیگ جهانی 2017 و اخراج عادل غلامی از اردوی تیم ملی به‌خاطر یک مساله ساده یا شکست امیدهای والیبال برابر اندونزی اتفاقات ناخوشایند والیبال ایران هستند که این روزها در نقدهای منتقدان پررنگ‌تر است. حاشیه‌های والیبال در حالی اتفاق می‌افتد که می‌توان یکی از دلایل آن را حضور پررنگ‌تر محمدرضا داورزنی در وزارت ورزش و جوانان به عنوان معاون وزیر دانست. تاثیر حضور یک مدیر تمام وقت و جدی که به‌دنبال حضور در بین 4تیم برتر المپیک 2020 است بر هیچ کس پوشیده نیست. در روزهای گذشته بارها به این نکته اشاره کردیم والیبال رئیس می‌خواهد زیرا اداره با سرپرست آن هم سرپرستی که همزمان پیگیر کارهای 50 فدراسیون ورزشی دیگر است، کار آسانی نیست. رئیس فدراسیون باید باشد تا با تمرکز روی روند برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها بر بحران‌های فدراسیون فائق شود.
کد خبر: ۱۰۵۸۲۴۱

والیبال در این سال‌ها یکی از موفق‌ترین ورزش‌های ایران است که امروز با بی‌اعتنایی به نیازهای این ورزش در بخش‌های مختلف، از رشد متوازن خود فاصله می‌گیرد. به درازا کشیده شدن و ابهام در زمان انتخابات مجمع فدراسیون برای جایگزینی رئیس فدراسیونی که در وزارت ورزش و جوانان معاون وزیر شده آثار مخرب خودش را در این ورزش نمایان کرده است؛ بنابراین با پرونده‌های اتفاقات اخیر والیبال که روی میز وزیر ورزش و جوانان سنگینی می‌کند در گام نخست، والیبال باید یک رئیس تمام وقت داشته باشد.

این روزها به‌دلیل بی‌توجهی به شرایط برخی بازیکنان شاهد رفتارهای غیرمتعارفی از سوی آنها هستیم که سبب‌ساز حاشیه‌های جدید در این ورزش شده است، بی‌آن‌که واکنش منطقی و به موقع از سوی مسئولان فدراسیون را در قبال این قبیل رفتارها شاهد باشیم.

نتایج تیم‌های نوجوانان و اخیرا تیم امید ایران نیز نگران‌کننده است، زیرا هر چقدر هم بخواهیم حضور امیدها در میان بازیکنان بزرگسال در جام ملت‌های آسیا را پررنگ جلوه دهیم باز هم نمی‌توان شکست این تیم مقابل اندونزی و از دست دادن نیمه‌نهایی رقابت‌ها را توجیه کرد.

یک باخت غیرموجه

خوان سیچلو، سرمربی تیم امید می‌گوید: از همان ابتدا گفته بودم برای کسب تجربه و یادگیری به این مسابقات آمدیم. اگر تیم ما برای قهرمانی برنامه‌ریزی کرده و به اندونزی آمده بود، من مسئولیت شکست را می‌پذیرفتم. این شکست همان تجربه‌ای بود که به آن رسیدیم. روز اول گفته بودم که برای قهرمانی اینجا نیستیم. این یک واقعیت است.

صحبت‌های سرمربی آرژانتینی تیم امید ایران در مورد کسب تجربه شاگردانش منطقی است اما این‌که چرا تیم امید ایران یعنی بازیکنانی که منتظر چراغ سبز حضور در تیم ملی بزرگسالان هستند باید در یک بازی سرنوشت‌ساز مغلوب تیم بی‌نام و نشان آسیایی شود، کمی هضم نشدنی است. سرمربی هم در اظهاراتی دو پهلو می‌گوید مسئول این شکست نیست و از طرفی منتقدان هم نباید از بازیکنانش ایراد بگیرند: تیم من شش ماه هر روز صبح و بعدازظهر تمرین کرده است اما آماده رفتن به فینال این مسابقات نبود. اگر کسی قرار است انتقادی بکند، این نقدها به من وارد است. لطفا کسی به بازیکنان کاری نداشته باشد.

از صحبت‌های سیچلو چنین بر می‌آید که چون نیت قهرمانی در تیمش مطرح نبوده است، نباید ایرادی به آنها گرفت و از طرفی شکست مقابل تیم درجه چندم آسیایی، همان چیزی بود که به آن احتیاج داشت و به‌دنبالش بودند. در واقع اما باختن به اندونزی حتی اگر بیش از 216 میلیون نفر هم جمعیت داشته باشد برای بازیکنان زیر 23 سال ایران موجه نیست.

حتی مسئولان فدراسیون هم در فاصله باقی‌مانده تا رقابت‌های امیدهای جهان معتقدند باید فکری به حال این شوک بزرگ کرد. محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون والیبال می‌گوید: پنجمی آسیا برای تیم امید در والیبال جام ملت‌ها نتیجه بدی نیست اما فقط در بازی با اندونزی شکست عجیبی داشتیم، در حالی که ایران دو ست اول را برده بود.

سیچلو مورد حمایت فدراسیون است اما باید درباره شکست در یک‌چهارم نهایی توضیحاتی را ارائه دهد. این تیم باید تا چند هفته دیگر به مسابقات قهرمانی امیدهای جهان برود و نیاز به تقویت دارد.

زایتسف شبیه غلامی نیست

سایت oasport.it ایتالیا درباره خط‌خوردن عادل غلامی از تیم ملی ایران نوشته است: این بازیکن بعد از درگیری با هم‌تیمی‌هایش در تمرین تیم ملی بدون اجازه کولاکوویچ محل تمرین را ترک کرد و سپس از اردوی تیم ملی کنار گذاشته شد.

این سایت ایتالیایی ماجرای اخراج عادل غلامی از تیم ملی والیبال را به کنار گذاشته شدن ایوان زایتسف از تیم ملی ایتالیا تشبیه کرده است. البته این دو اتفاق هیچ شباهتی با هم ندارد.

ستاره ایتالیایی به خاطر اختلاف بر سر نوع کفشی که می‌پوشید حاضر به تمرین‌کردن نشد و در نهایت از ترکیب تیم ملی کشورش کنار رفت.

کاپیتان علیه کاپیتان

کاپیتان پیشین تیم ملی والیبال به انتقادات تند کاپیتان کنونی تیم ملی علیه کارشناسان این ورزش پاسخ داد. بعد از این‌که سعید معروف، کاپیتان تیم ملی والیبال با اظهارنظر تندی به منتقدان والیبال از جمله کارشناسان حمله کرد بازیکنان و مربیان والیبال به حرف‌های او واکنش نشان دادند.

علیرضا نادی که در ابتدای مسیر پیشرفت والیبال ایران در سال‌های 2011 و 2012 کاپیتان تیم ملی بود درباره حرف‌های تند معروف می‌گوید: انتقاد سعید معروف از کارشناسان و رسانه‌ها عجیب است و به نظرم این صحبت‌ها اصلا خوب نیست. باید بدانیم در هر تیمی سرمربی تصمیم نهایی را می‌گیرد و بازیکنان نیز بهتر است حواسشان به کار خودشان باشد. می‌بینیم که همین بازیکنانی که اکنون این طور انتقاد می‌کنند یکی دو سالی است که در فرم ایده‌آل خود نیستند و نتایجش را هم در لیگ جهانی دیدیم.

نادی با اشاره به اوضاع کنونی و مقایسه با دوره خودش می‌گوید: در چند سالی که من در تیم ملی به عنوان کاپیتان حضور داشتم، به هیچ عنوان دعوا و جر و بحثی را شاهد نبودم. با این حال در تمامی دنیا با بهترین بازیکنان هم بعد از انجام یک کار خطا همین‌طور برخورد می‌شود. البته موضوع این بود که این درگیری دو طرف داشت اما فقط یک نفر قربانی شد. در مجموع من اقدام سرمربی تیم ملی را یک شوک بموقع و مثبت می‌دانم تا در آینده دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد. سرمربی تیم ملی اقتدار خود را نشان داد وگرنه شاید رسانه‌ها از او انتقاد می‌کردند و می‌گفتند بازیکن‌سالاری در تیم ملی رخ داده است.

نادی این را هم اضافه می‌کند که برای هر انتقادی،‌ بهتر است به پشت سرمان نگاه کنیم. او می‌گوید: باید بدانیم یک روز هم از این جایگاهی که داریم کنار می‌رویم و نباید گذشته‌مان را فراموش کنیم. اگر والیبال موفق شده است، ‌همین کارشناسان و رسانه‌ها که شما به آنها می‌گویید ناکارشناس، حمایت کردند که به اینجا رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها