لاک‌پشت‌های دریایی سبز با آغاز فصل تخمگذاری به سواحل مَکران محدوده آب‌های ساحلی لیپار چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان وارد شدند.
کد خبر: ۱۰۵۵۷۶۸

به گزارش ایرنا، فصل تخمگذاری لاک‌پشت‌های دریایی سبز نسبت به لاک پشت منقار عقابی در سواحل کشور متفاوت است و تخمگذاری این نوع لاک پشت دریایی اغلب در سواحل چابهار و کنارک استان سیستان و بلوچستان بسته به شرایط اقلیمی معمولا از اواسط تابستان شروع می‌شود و تا اواخر پاییز ادامه دارد.

استان سیستان و بلوچستان دارای سواحل ماسه‌ای متعدد و مستعدی (بافت مناسب و شیب ملایم) برای تخمگذاری این موجودات عظیم از خلیج گواتر تا کرَتی است.

هم اینک فعالیت لانه گزینی و تخمگذاری لاک‌پشت‌های دریایی سبز در سواحل لیپار چابهار آغاز شده و ضروری است جوامع محلی و اداره حفاظت محیط‌زیست با حساسیت خاصی مراقبت از آنها را با گشتزنی و کنترل لازم در محدوده تخمگذاری لاک‌پشت‌ها انجام دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان چابهار دراین‌باره اظهار کرد: هفت‌گونه لاک‌پشت دریایی در آب‌های گرمسیری خلیج فارس و دریای عمان زیست می‌کنند. اشرفعلی حسینی افزود: انجام برنامه‌های پایش و حفاظت لاک‌پشت‌ها در سواحل پراکنده و باز و خطی این منطقه تا حدودی دشوارتر از سواحل جزایر است و نیاز به نیروی انسانی بیشتر برای پایش همزمان این نوع سواحل در طول فصل تخمگذاری لاک‌پشت‌ها دارد.

تولد 1000 لاک‌پشت پوزه عقابی در کیش

از سوی دیگر، رئیس اداره محیط‌زیست کیش گفت: 1044 لاک‌پشت پوزه عقابی در سایت حفاظت شده ساحلی جزیره کیش در پایان این دوره از زاد آوری متولد شدند .

مریم محمدی با تاکید بر این که لاک پشت پوزه عقابی تنها گونه تخمگذار در جزیره کیش است، افزود: با توجه به امنیت، بکر بودن، دانه‌بندی مناسب و سایر مشخصات این جانوران سواحل جنوب جزیره را برای تخمگذاری انتخاب می‌کنند. این‌گونه جانوری از گونه‌های حمایت شده و طبق فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی بشدت در معرض خطر انقراض هستند و این لاک‌پشت‌ها در هر دوره بیش از یک بار تخمگذاری می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها