دکتر علی‌عسکری در جلسه شورای عالی زکات تاکید کرد

زکات؛ مؤلفه‌ای مهم در افزایش سرمایه اجتماعی

اعضای شورای عالی زکات با حضور در دفتر رئیس رسانه‌ ملی، ضمن ارائه گزارش اقدامات انجام شده برای ترویج و توسعه فریضه الهی زکات، نقش و اثرگذاری صداوسیما را در تبیین این موضوع در جامعه مورد بررسی قرار دادند.
کد خبر: ۱۰۵۴۵۶۶

به ‌گزارش اداره کل روابط‌ عمومی رسانه ‌ملی، دکتر علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما در این نشست در سخنانی با اشاره به این موضوع که در جامعه اسلامی خصلت‌هایی وجود دارد که توجه به آنها‌ باعث افزایش و گسترش روح مودت، مهربانی و حمایت از محرومان می‌شود، اظهار کرد: افزایش رغبت مردم برای پرداختن زکات، حس ایمانی را نسبت به محرومان افزایش می‌دهد که حسی زیبا و تاثیرگذار برای رفع محرومیت‌هاست.

وی افزود: اگر موضوع زکات و پرداخت‌هایی که در قرآن به آن تاکید شده‌است، به شکل صحیح و اثرگذار برای مردم تبیین شود، جنبه‌های انسانی و ایمانی موضوع در جامعه افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث انسجام اجتماعی و در نهایت افزایش اعتماد مردم به یکدیگر شود.

نقش زکات در افزایش سرمایه اجتماعی

دکتر علی‌عسکری تصریح کرد: زکات می‌تواند یک مؤلفه مهم در افزایش سرمایه اجتماعی باشد و بنابراین رسانه باید بر مبنای ویژگی‌ها و اثرات زکات، آن را به‌شکل واقعی در جامعه تبیین کند.وی بهره‌گیری از دیدگاه علما را در بیان جنبه‌ها و آثار زکات ضروری دانست و یادآور شد: پرداخت زکات از سوی مردم کمک به جامعه و دولت اسلامی است و در رفع مشکلات جامعه تاثیرگذار خواهد بود، زیرا در کنار دولت که برای رفع محرومیت‌ها تلاش می‌کند، مردم نیز با پرداخت زکات به میدان می‌آیند و از این طریق به رفع مشکلات کمک می‌کنند که در نهایت فاصله طبقاتی نیز کاهش می‌یابد.

رئیس رسانه ملی با اشاره به همکاری مناسب صداوسیما و کمیته امداد در پرداختن به موضوعاتی چون انفاق، اظهار کرد: این همکاری و همراهی نتایج خوبی را به همراه داشته است و رسانه ملی آمادگی لازم را در همراهی با شورای عالی زکات در پرداختن به این موضوع و با کیفیتی بالا و اثرگذار دارد تا این حسن مودت و مهربانی که در روح زکات است در جامعه افزایش یابد.

تشریح واقعیت‌های زکات به زبانی اثرگذار

در ادامه این جلسه، آیت‌الله عالمی، نماینده ولی فقیه و رئیس شورای عالی زکات با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که درآن به موضوع زکات اشاره شده است، اظهار کرد: در بحث زکات ظاهر امر این است که مالی از انسان کم می‌شود، ولی آنچه اتفاق می‌افتد، مضاعف‌شدن آن است و لذا باید واقعیت‌های مربوط به پرداختن زکات و اثرات آن را به زبانی اثرگذار برای مردم تشریح کرد.

زکات در کنار نماز

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز و عضو شورای عالی زکات نیز با اشاره به این مطلب که در قرآن 33 بار واژه زکات آمده و حتی در کنار نماز به آن اشاره شده است، عنوان کرد: این موضوع نشان از اهمیت زکات دارد.

وی تصریح کرد: کسانی که به موضوع زکات می‌پردازند، باید معتقد به پرداخت آن باشند. همچنین در تبلیغ این موضوع افراد محبوب در مناطق مختلف می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

مشاهده اثرات زکات در زندگی

در ادامه، دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی و عضو شورای عالی زکات در سخنانی تصریح کرد: در موضوع زکات باید به فرهنگ هر منطقه توجه نشان داد. از سوی دیگر آنچه از رسانه‌ها در ارتباط با این موضوع انتشار می‌یابد، باید به‌گونه‌ای باشد که مردم اثر آن را درزندگی خود مشاهده کنند.

وی ادامه داد : هر زمان که نتیجه را به مردم نشان دادیم، تبلیغ آن نتیجه‌بخش بوده است، پس باید نشان داد نتایج زکات چه می‌تواند باشد.

زکات مغفول مانده است

در این جلسه، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد و قائم مقام شورای عالی زکات، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده توسط کمیته امداد توضیح داد: موضوع زکات جزو واجبات دین است، اما تا حدودی مغفول مانده است و خیلی‌ها نمی‌دانند آیا مشمول پرداخت زکات می‌شوند یا خیر و اگر بدانند همانند فطریه که مردم متوجه اهمیت پرداخت آن هستند، حتما زکات را نیز پرداخت می‌کنند.

وی یادآور شد: اگر به‌شکل صحیح به معرفی و تبلیغ زکات بپردازیم و اطلاعات مردم افزایش یابد، آنها زکات خود را خواهند پرداخت که در نهایت آنچه پرداخت می‌شود به دست مستمندان خواهد رسید.

فتاح تصریح کرد: این مصوبه شورای عالی زکات است که در مصرف زکات حداقل60 درصد به فقرا و مساکین اختصاص می‌یابد و 40 درصد هم صرف کارهای عمرانی می‌شود.

وی گفت: در سال 95 بیش از 260 میلیارد تومان زکات جمع‌آوری شد که نسبت به سال 94 حدود 11درصد رشد داشته است که بخشی از این زکات صرف معیشت، درمان، آزادی زندانیان، خرید جهیزیه، احداث و تعمیر مسکن و امور دانش‌آموزان بی‌بضاعت شده است.

تولید مستند با همکاری رسانه ملی

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و عضو شورای عالی زکات نیز با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این سازمان خاطرنشان کرد: با همکاری صداوسیما در حال تولید مستندهایی در ارتباط با روحانیون موفق در مناطق مختلف کشور هستیم که پس از آماده شدن از شبکه‌ها پخش می‌شوند.

وی یادآور شد: در این مستندها به همراهی و نقش روحانیون در توسعه روستاها و مناطق محروم پرداخته شده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با ارائه پیشنهاد تهیه بسته رسانه‌ای خاص زکات توسط صداوسیما، اظهار کرد: در این بسته می‌توان دیدگاه مراجع را در ارتباط با زکات، تولید برنامه‌های گفت‌وگو محور با صاحب‌نظران و تولید مستندهایی از کسانی که زکات پرداخته‌اند و به رفع محرومیت‌ها کمک کرده‌اند، پیش‌بینی کرد.

پرداخت مستقیم و غیرمستقیم به زکات

همچنین در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین رمضان موسوی مقدم، قائم مقام رئیس صداوسیما در سخنانی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در رسانه‌ملی در ارتباط با زکات گفت: شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی در سال 95، بیش از 1110 ساعت برنامه با موضوع ترویج فرهنگ زکات تولید و پخش کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال‌جاری افزایش یابد. وی یادآور شد: رویکرد صداوسیما در تولید برنامه‌های دینی پرداخت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط با این موضوعات است و این برنامه‌ها عمدتا در قالب‌های گفت‌وگو محور نظیر سمت خدا و تا نیایش و برنامه‌های نمایشی به مخاطبان ارائه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها