مجموعه داستان خواب اقاقیا نوشته ماندانا زندی را که نشر ماهین منتشر کرده، می‌توان از آن دست مجموعه‌هایی محسوب کرد که در آن، نویسنده در هر داستانی مخاطب را با موضوع و فضایی متفاوت مواجه می‌کند. در این مجموعه، 9 داستان با نام‌های خواب اقاقیا، مکتب زرد یا جنبش زرد، زنبق شوش، آسمانی پر از ستاره‌های داوود،‌ جدی نگیرید، پر از ناتمام،‌ حرفش را نزن، سیزده و شین مثل شاپرک منتشر شده است.
کد خبر: ۱۰۵۲۲۰۶

از ویژگی‌های این مجموعه می‌توان به تنوع موضوع‌ هر یک از داستان‌ها و نیز تنوع در فرم و روایت اشاره کرد. چرخش راوی و نیز تجربه روایت با زاویه دیدهای مختلف از دیگر خصوصیات مجموعه است.

در داستان خواب اقاقیا روایت یک کودک نابینا را با قلمی معصومانه و لطیف می‌خوانیم. در داستان مکتب زرد یا جنبش زرد با داستانی سیاسی و نمادین مواجه هستیم که در آن، نویسنده به زیبایی توانسته داستانی زیبا را بیان کند.

زنبق شوش، یک داستان واقعگرا و مدرن است که در آن، اشاراتی به اختلاف طبقاتی را شاهد هستیم. در داستان آسمانی پر از ستاره‌های داوود،‌ داستانی از جنایات صهیونیست‌ها و معصومیت کودکان فلسطینی را می‌خوانیم.

اما داستان کوتاه جدی نگیرید، بی‌تردید یکی از زیباترین داستان‌های کوتاه پست مدرن ادبیات فارسی تلقی می‌شود. در این داستان نویسنده با یک روایت مهیج، رستم و سیاوش و سودابه و آقای ایمنی و مرد نقال را در دنیای امروز رودر روی هم قرار می‌دهد و در پس آن به نقد کم آگاهی جامعه امروز از تاریخ و فرهنگش می‌پردازد. زندی در این داستان،‌ سرانه کم مطالعه و گرفتاری نسل امروز در سطحی‌گری را مورد نقد قرار می‌دهد.

پر از ناتمام را در این مجموعه می‌توان داستان فرم نامید. در این داستان با جملاتی نیمه‌کاره و بدون فعل مواجهیم، بی‌آن که مخاطب سردرگم شود یا معنای داستان را از دست بدهد. حرفش را نزن، دیگر داستان این مجموعه هم درباره یک زن سرطانی و مونولوگ‌های او برای تن دادن به شیمی‌درمانی است. داستان سیزده نیز داستان زنی است که اعتماد و علاقه‌اش به زندگی را از دست داده و مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

اما طولانی‌ترین داستان این مجموعه شین مثل شاپرک است. ماندانا زندی نویسنده این مجموعه در این داستان، قلم هنرمندانه خود را در توصیف مصائب و رنج‌ها و دردهای جانبازان اعصاب و روان هشت سال جنگ تحمیلی به کار برده و داستانی پرکشش و زیبا و در عین حال تلخ و دردناک آفریده است. او که پیش‌تر هنرش در نوشتن از موضوعات مختلف دفاع مقدس را در رمان خانه خورشید به رخ کشیده بود، در داستان شین مثل شاپرک هم موفق شده به شکلی موجزتر درد جاری در زندگی یک زوج را روایت کند؛ زوجی که در آن مرد داستان یک جانباز اعصاب و روان است؛ مردی که برای وطنش جنگیده و زنی که فداکارانه و صبورانه از دست رفتن همسر قهرمانش را می‌بیند و زندگی‌اش را به پایش می‌ریزد. داستان لبریز از لحظات ناب عاشقانه و ادای دینی به جانبازان هشت سال جنگ تحمیلی است. مجموعه داستان خواب اقاقیا، نوشته ماندانا زندی را واپسین روزهای سال 1395، نشر ماهین منتشر کرد.

ماندانا زندی پیش از این رمان تحسین شده خانه خورشید را منتشر کرده بود که در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس رونمایی و با حضور منتقدان در فرهنگسرای ارسباران نقد شده بود. این نویسنده همچنین سال گذشته با مجموعه داستان شام آخر موفق شده بود، نظر منتقدان و علاقه‌مندان ادبیات را جلب کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها