مساله جوانان، امروز از مهم‌ترین مسائل کشور است تا جایی‌که 90 درصد مراجعات مردم به نمایندگان مجلس به طرح مشکلات مربوط به جوانان اختصاص دارد. مساله بیکاری از مشکلاتی است که در حال تبدیل شدن به بحران است و بیشتر گریبان نسل جوان را گرفته و یکی از دغدغه‌های اصلی این گروه را شکل می‌دهد. آمارهای رسمی حکایت از سه میلیون و 600 هزار جوان بیکار در کشور دارد، اما در صحن غیرعلنی مجلس، وزیر کار و رفاه اجتماعی این تعداد را هفت میلیون و 500 هزار نفر اعلام کرده و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا پنج سال آینده به 12 میلیون نفر برسد.
کد خبر: ۱۰۴۹۳۸۲

این یکی از مشکلات اصلی جوانان در جامعه ماست. دو مشکل اصلی دیگر فراهم‌نبودن شرایط ازدواج و محروم ماندن جوانان از مسکن است. اما با بررسی عملکرد وزارت ورزش و جوانان به عنوان یکی از متولیان اصلی امور جوانان در کشور شاهدیم که این وزارتخانه در این مدت هیچ برنامه روشن و شفافی برای حل این مشکلات نداشته است.

رئیس‌جمهور بتازگی دستوری برای جداسازی و تفکیک وزارت ورزش و جوانان صادر کرده است. به نظر می‌رسد احیای مجدد سازمان ملی جوانان سبب می‌شود تمرکز بیشتری بر مسائل جوانان به‌وجود آید. ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی در آن زمان باعث شد در این سال‌ها، موضوع جوانان تحت‌الشعاع موضوع ورزش قرار بگیرد. در مجلس نهم طرح احیای سازمان ملی جوانان در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت، اما متاسفانه پیش از آن‌که به آن رسیدگی شود، عمرش تمام شد.

البته در زمانی که سازمان ملی جوانان فعالیت می‌کرد نیز عملکرد درخشان و قابل‌قبولی از این سازمان دیده نشد. به نظر می‌رسد هنوز اراده‌ای برای حل مشکلات جوانان حاکم نیست و می‌توان گفت در دولت کار بایسته و شایسته‌ای که به چشم بیاید در حوزه جوانان انجام نشده است.

جوانان، آینده سازان کشورند و باید برنامه‌ای جامع و مدون در همه حوزه‌ها برای حل مشکلات آنها بخصوص سه مشکل اصلی اشتغال، ازدواج و مسکن ارائه شود.

دکتر شکور پورحسین

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها