براساس گزارش منتشر شده در انگلیس

عربستان،‌ سردمدار افراطی‌گرایی در جهان است

بر اساس یک گزارش جدید، عربستان سعودی مهم‌ترین حامی خارجی افراط‌گرایی در انگلیس معرفی شده است. به گزارش تسنیم و به نقل از بی‌بی‌سی؛ براساس گزارش جدید جامعه هِنری جکسون، عربستان سعودی مهم‌ترین حامی خارجی افراط‌گرایی در انگلیس به شمار می‌رود. به گفته این اندیشکده فعال در حوزه روابط بین‌الملل، باید نقش عربستان و سایر کشورهای عرب خلیج فارس در ترویج افراط‌گرایی در انگلیس و حمایت مالی از گروه‌های حامی این نگرش مورد بررسی قرار گیرد.
کد خبر: ۱۰۴۸۴۴۴

سفارت عربستان در انگلیس، ادعا‌های مطرح‌شده در این گزارش را نادرست خوانده است. از سوی دیگر گفته می‌شود کابینه انگلیس برای انتشار گزارشی درباره گروه‌های حامی افراط‌گرایی در این کشور تحت فشار است. وزارت کشور انگلیس می‌گوید،‌ گزارش مربوط به این گروه‌ها هنوز تکمیل نشده و ابهاماتی درباره انتشار آنها وجود دارد.

براساس گزارشی که دیروز منتشر شد، چندین کشور حاشیه خلیج فارس با ارائه کمک‌های مالی به مساجد و مراکز آموزشی اسلامی ـ‌ که میزبان مبلغان افراط‌گرا بوده‌اند ـ نقش مهمی در ترویج این عقاید در انگلیس ایفا کرده‌اند.

عربستان در صدر این کشورها قرار دارد که با اشاعه ایدئولوژی متعصبانه وهابی خود به ترویج افراط ‌گرایی دامن می‌زند. برخی نهادها در انگلیس که عربستان بودجه آنها را تأمین می‌کند، متهم شده‌اند به‌طور مستقیم از عربستان اداره می‌شوند.

سال 2015 به دستور نخست‌وزیر وقت، دیوید کامرون، گزارش مفصلی درباره سازمان‌های جهادی بریتانیا تهیه شده بود اما این گزارش هنوز اجازه انتشار عمومی پیدا نکرده است. منتقدان می‌گویند محتوای چنین تحقیقاتی احتمالا برای دولت بریتانیا که روابط نزدیک اقتصادی و نظامی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، بویژه عربستان دارد، دردسرساز خواهد شد.

فرانک گاردنر، گزارشگر امنیتی بی‌بی‌سی می‌گوید، نتایج این تحقیق در زمان بسیار حساسی منتشر شده است؛ درست در ایامی که عربستان، امارات، بحرین و مصر انگشت اتهام را به سوی قطر گرفته‌اند و این کشور را حامی تروریسم خوانده‌اند. به گفته این کشورها، برخی بنیادهای خیریه و شهروندان قطری کمک‌های مالی در اختیار گروه‌های تندرو قرار می‌دهند و از دولت قطر خواسته اند با آنها مقابله کند. دن جرویس، از نمایندگان حزب کارگر در پارلمان بریتانیا که یکی از حامیان نتایج این گزارش جدید است،‌ می‌گوید ارتباط عربستان سعودی و حمایت مالی از افراطی‌گرایی بسیار نگران‌کننده است.

وی از دولت خواست محتوای گزارش دولت درباره حمایت خارجی از چنین انجمن‌هایی را منتشر کند. ترزا می، نخست‌وزیر، که دو ماه پیش به عربستان سفر کرده بود،‌ گفت روابط سیاسی و اقتصادی لندن با ریاض برای کشورش بسیار ضروری و حیاتی است. در مقابل او، جرمی کوربن، رهبر حزب کارگر بریتانیا خواستار تعلیق ارسال تسلیحات نظامی به عربستان به علت نقض حقوق بشر و عملیات نظامی این کشور در یمن شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها