رئیس مرکز ملی و شورای رقابت گفت: امیدواریم در دولت دوازدهم کسانی نباشند که سهامدار شرکت‌ها هم هستند.
کد خبر: ۱۰۴۸۲۱۱

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رضا شیوا در نشست خبری افزود: قیمت‌گذاری خودرو بخش کوچکی از فعالیت شورای رقابت را تشکیل می‌دهد و افزایش قیمت برای خانواده پراید و تیبا 25/1 درصد، در مورد پارس تندر و تندر 90 از تولیدات سایپا 57/1 درصد و برای پژو و سمند متوسط افزایش قیمت 65/2 درصد خواهد بود.

شیوا با بیان این‌که تورم بخشی برای خانواده سایپا 6 درصد بوده است، افزود: سه خودروی پژو 301، 2008 و 508 به‌خاطر داشتن رقیب از دستورالعمل قیمت خارج شدند.

شیوا افزود: شورا، تنظیم قیمت خودرو را برای یک سال دیگر، در خودروهای مشمول قیمت‌گذاری تمدید کرد که مربوط به خودروهای زیر 45 میلیون تومان است.

وی گفت: منظور از افزایش قیمت خودرو، قیمت خودرو در کارخانه بدون احتساب ارزش افزوده، شماره‌گذاری و بیمه است.

وی گفت: در دولت دوازدهم امیدواریم کسانی نباشند که سهامدار شرکت‌ها باشند و باید یک تحول اساسی انجام و جراحی اساسی در اقتصاد انجام شود که برای آینده اقتصاد خیلی مفید خواهد بود.

رئیس شورا و مرکز ملی رقابت گفت: با توجه به انحصاری بودن بازار محصولات خانواده پراید، پژو و سمند، باید یک ناظر بر قیمت این گروه از خودروها نظارت کند.

شیوا با بیان این‌که قرارداد خودروسازان را منصفانه کردیم، افزود: قبلا قراردادها میان خودروسازان و مشتریان شبیه قرارداد ترکمنچای بود درحالی که اکنون قراردادها کاملا منصفانه، دوطرفه و تأمین‌کننده منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

وی گفت: در بررسی کیفیت خودروها برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت را ملاک عمل قرار دادیم که چون یک‌ساله نبود، 70 درصد برنامه کیفی را هدف قرار دادیم و لذا خودروهایی که کیفیت 70 درصد را تأمین می‌کردند جریمه نمی‌شدند، خودروهایی که به هدف نمی‌رسیدند جریمه می‌شدند و خودروهایی که از هدف بالاتر بودند جایزه می‌گرفتند.

شیوا افزود: هر چند وضعیت کیفی خودروها نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، ولی خودروهایی که کیفیت بالاتر از 70 درصد را تأمین کرده باشند، نداشتیم.

رئیس شورای رقابت با تائید انحصاری بودن بازار خودروهای وارداتی افزود: درحال حاضر بیش از 80‌ درصد بازار خودروهای وارداتی کشور در اختیار نمایندگی‌های هیوندای، کیاموتورز و بخشی هم در اختیار نمایندگی تویوتا قرار دارد و معتقدم این بازار انحصاری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها