با نادیده گرفتن سیاست سنتی هند در حمایت از مبارزات فلسطینی‌ها انجام می‌شود

سفر مودی به اسرائیل در‌میان خشم مسلمانان

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند بعدازظهر دیروز به‌عنوان اولین نخست‌وزیر هند طی یک سفر سه‌روزه وارد سرزمین‌های اشغالی شد. این سنت‌شکنی رهبر حزب افراطی «بهارتیا جاناتا» در حالی صورت می‌گیرد که نخست وزیران هند پس از استقلال با تبعیت از گاندی رهبر فقید این کشور، همواره پشتیبان مردم مظلوم فلسطین بوده و از سفر به سرزمین‌های اشغالی خودداری می‌کردند. سفر نارندرا مودی به سرزمین‌های اشغالی خشم مسلمانان هند و سایر کشورهای جهان را به‌دنبال داشته است.
کد خبر: ۱۰۴۸۱۱۱

به گزارش ایرنا، هرچند تاکنون سه وزیر امور خارجه هند به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده‌اند ولی هیچ‌کدام از نخست‌وزیران این کشور دست به چنین اقدامی نزده بود. به گفته کارشناسان این سفر از آن نظر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که نخست‌وزیر هند حتی روال پیشین مقامات این کشور را زیر پا گذاشته و در این سفر قصد ندارد برای دیدار با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان به رام‌الله برود. در چند دهه گذشته و در دوران فعالیت حزب چپگرای کنگره هندوستان، یاسرعرفات رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین به‌طور منظم به دهلی‌نو سفر می‌کرد. کارشناسان بعید می‌دانند که در سفر مودی درخصوص روابط فلسطین با رژیم صهیونیستی گفت‌وگویی صورت گیرد.

هند در سال 1992 با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک برقرار کرد. روابط دهلی‌نو با این رژیم از زمان روی کارآمدن حزب بهارتیا جاناتا (بی.جی.پی) به رهبری نارندرا مودی درسال 2014 گسترش یافته است. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت با تاریخی خواندن این سفر اعلام کرد پیش بینی می‌شود مودی دراین سفر چند قرارداد بزرگ نظامی با اسرائیل امضا کند. هند در آوریل سال جاری یک پیمان امنیتی بزرگ با رژیم صهیونیستی امضا کرد.

این کشور بزرگ‌ترین واردکننده سلاح‌های اسرائیلی است و در سال‌های اخیر به خرید سلاح، موشک و هواپیماهای بدون سرنشین از این رژیم اقدام کرده است. مودی قرار است امروز پس از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیدار با تجار برای بزرگداشت سربازان هندی مدفون در مقبره‌ای در حیفا به این شهر سفر کند.

مخالفت مسلمانان

تعداد زیادی از شخصیت‌ها، احزاب و مسلمانان هند با اعتراض به برنامه سفر نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به سرزمین‌های اشغالی، خواستار لغو این سفر شده بودند. این گروه‌ها دیروز با برگزاری تجمعی در دهلی‌نو اعلام کردند سفر مودی به سرزمین‌های اشغالی در زمانی که رژیم صهیونیستی دست به کشتار مردم بی گناه می‌زند موجب رنجش بیش از 200 میلیون نفر از مسلمانان کشور می‌شود.

دکتر ایوب علی‌خان، دبیرکل حزب تنظیم انصاف هند درگفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد: اگر نخست‌وزیر هند سفر خود را به سرزمین‌های اشغالی لغو نکند، دامنه تظاهرات و اعتراض مسلمانان افزایش می‌یابد. دکتر ظفرالاسلام‌خان، رئیس مجلس مشورت مسلمانان هند نیز گفت: سفر مودی به سرزمین‌های اشغالی موجب آزردگی و نگرانی مسلمانان هند می‌شود.

وی تصریح کرد: جنایات رژیم اشغالگر قدس در سرزمین‌های اشغالی از سوی هر فرد آزاده‌ای محکوم است و نخست وزیر هند باید همانند دولت‌های قبلی این دعوت را نمی‌پذیرفت و نباید سنت‌شکنی کند. رئیس مجلس مشورت مسلمانان هند ادامه داد: اگر دولت هند از مردم مظلوم فلسطین حمایت نمی‌کند نباید با سفر به سرزمین‌های اشغالی موجب رنجش مسلمانان شود.200میلیون نفر از جمعیت یک میلیارد و 200میلیون نفری هند را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

اهداف پنهان سفر

بعضی کارشناسان با توجه به ابعاد پنهان سفر نخست‌وزیر هند به سرزمین‌های اشغالی می‌گویند: بدون شک یکی از اصلی‌ترین اهداف دهلی‌نو، منزوی کردن، ضعیف کردن و شکست رقیب دیرینه‌اش یعنی پاکستان است.

به گزارش تسنیم، دولت هند، ارتباط با بنگلادش را به عنوان یکی از همسایگان پاکستان تقویت کرد، میلیون‌ها دلار به این کشور وام بلاعوض داد و حتی در سفری که «حسینه واجد» به دهلی‌نو داشت، شخص مودی قرار داد فروش میلیون‌ها دلار سلاح و تجهیز و نوسازی نیروی نظامی فرسوده این کشور را به عهده گرفت تا خیالش از بابت جلب نظر این کشور راحت باشد. از اینها گذشته مودی هنگام سفر ترامپ به ریاض متوجه اشتهای فراوان ترامپ به پول و دلار شد. لذا با خرید هنگفت دومیلیارد و 300میلیون دلار سلاح از آمریکا نظر ترامپ را برای موضعگیری‌ سخت علیه پاکستان جلب کرد. ترامپ در اقدامی عجیب سید صلاح‌الدین، رهبر جنبش آزادیخواه کشمیر را تروریست خواند تا اثبات کند که هیچ‌چیزی جز پول برایش ارزشمند نیست. البته این حرکات مودی از چشم سیاستمداران پاکستانی دور نماند و سرتاج عزیز، مشاور امور بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان اولین ضرب شست را به آمریکا و هند نشان داد. وی گفت: ارتباط با آمریکا آنقدر برای ما ارزش ندارد که علیه منافع چین و روسیه گام برداریم!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها