حملات روزافزون هوایی و زمینی اسرائیل به نیروهای سوری و هم‌پیمانان آن در قنیطره و سایر خطوط تماس در بلندی‌های جولان، صحت تحلیل‌های قبلی را درباره هراس متزاید رژیم تل‌آویو از ایجاد یک جبهه ضد اسرائیلی در این منطقه، به اثبات رسانید.
کد خبر: ۱۰۴۷۳۴۰

گزارش‌های پراکنده‌ای که سابق بر این به‌عنوان راه‌اندازی و تشکیل ساختاری به نام حزب‌الله سوریه در دوران بعد از انقضای بحران فعلی در این کشور، منتشر شده است، مورد توجه جدی زمامداران رژیم اسرائیل قرار گرفته است.

اکنون که به طور تقریبی، علائم و نشانه‌های آشکار پیروزی نهایی دولت سوریه و هم‌پیمانان آن بر بحران حاد شش ساله این کشور، هویدا شده، نقش تخریبی رژیم تل‌آویو از طریق مشارکت عملی جهت دامن زدن به این بحران، پدیدار شده است.

هم‌اکنون تسلط دولت سوریه بر 60 درصد از اراضی قابل سکونت این کشور تثبیت شده و باقیمانده سرزمین‌هایی که عمدتا آن را بیابان‌های متصل به عراق و عربستان و اردن تشکیل می‌دهد به اضافه یکی دو شهر واقع در دو استان ادلب و دیرالزور، در اختیار دو گروه‌ تروریستی داعش و جبهه‌النصره و شماری از نیروهای هم‌پیمان آنها قرار دارد و اکنون با تکمیل محاصره این شهرها و اعمال فشار نظامی از سوی سربازان سوری و نیروهای مقاومت، این امید وجود دارد که سال میلادی جاری شاهد اضمحلال کامل داعش در سوریه و فروپاشی نسبی جبهه‌النصره و سایر هم‌پیمانان آن ـ‌ که برخوردار از حمایت ترکیه و عربستان و قطر هستند ـ باشد.

در واقع پایان بحران در سوریه، به منزله یک کابوس هولناک برای اسرائیلی‌هاست که در چند سال گذشته، بی‌اندازه از روند رو به افزایش ناآرامی‌ها و جنگ داخلی در سوریه خشنود و راضی بودند. هرچند این بحران توانست موازانه استراتژیک قوا میان دمشق و تل‌آویو را کاملا به نفع اسرائیلی‌ها تغییر داده و ارتش سوریه را که یکی از قدرتمندترین ارتش‌های عربی خاورمیانه است، در باتلاق اختلافات داخلی درگیر، مستهلک و فرتوت سازد. با این حال، تصور می‌رود رژیم اسرائیل، چشم‌انداز درستی از نتایج پایان بحران در سوریه نداشته باشد. از جمله این نتایج، تشکیل هسته‌های اولیه نیروهای موسوم به حزب‌الله سوریه و استقرار آن در سرحدات فلسطین اشغالی و روبه‌روی بلندی‌های اشغال‌شده جولان است. این نیروها که ارزش افزوده والایی را برای سربازان رسمی ارتش سوریه در بحران جاری ایجاد کردند، به رسوم و قواعد مبارزات پارتیزانی و چریکی و تاکتیک‌های جنگ شهری تسلط چشمگیری داشته و توان رزمی‌شان به استعداد و توان نظامی نیروهای حزب‌الله لبنان که بزرگ‌ترین تشکیلات غیرنظامی خاورمیانه محسوب می‌شود، پهلو می‌زند.

اکنون باید به هراس فراوان تل‌آویو از قدرت فزاینده حزب‌الله لبنان، ترس دیگری افزود که عبارت از پدیدار شدن خطر استقرار واحدهای حزب‌الله سوریه در قنیطره است. به همین دلیل است که چندی پیش زمامداران اسرائیلی رسما اعلام کردند که به تنهایی قادر به مهار خطرات حزب‌الله در سوریه نیستند و از این حیث، درصددند از آمریکایی‌ها تحت زمامداری سبکسرانه ترامپ، یارگیری کنند. اما صرفنظر از آنچه که گذشت و مجزا از تلاش تل‌آویو برای کش‌دادن بحران سوریه برای جلوگیری از تثبیت وضعیت سیاسی و نظامی آن، باید گفت اینک تل‌آویو بتدریج به روزهای تاریک و بی‌آینده خود پا می‌گذارد و دوران یکه‌تازی آن در خاورمیانه، جایی که توانسته در شش روز، در جنگی برق‌آسا، چند برابر سرزمین فلسطین به خاک خود بیفزاید، به پایان رسیده است.

یوسف غروی‌قوچانی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها