صندلی‌هایی که حرکت می‌کنند و پنجره‌هایی که به نمایشگرهای بزرگ رسانه‌های اجتماعی تبدیل می‌شوند. اینجا صحبت از خودرویی است که برای سرنشینانش فیلم پخش می‌کند، آن هم در شیشه جلوی خود و این داستان هیجان‌انگیز خودروهای آینده است.
کد خبر: ۱۰۴۵۰۴۳

همزمان که فناوری خودروهای خودران یا بدون راننده توسعه پیدا می‌کند، شرکت‌ها و طراحان مختلفی از سراسر جهان دست به کار می‌شوند و ایده‌های خود را مطرح می‌کنند. آنها به خودرو تنها به عنوان وسیله حمل و نقلی که مجموعه‌ای از فناوری‌های ارتباطی و ناوبری در خود دارد، نگاه نمی‌کنند. در واقع آنها این پرسش را مطرح می‌کنند که فضای داخل یک خودرو در آینده چگونه خواهد بود؟

با وجود تلاش گسترده شرکت‌هایی همچون گوگل، اوبر و سایر رقبا در زمینه ساخت خودروهای خودران، شاید بهتر باشد دیگر صحبت از فرمان خودرو و راننده‌ای که پشت آن می‌نشیند، نکنیم و در عوض به ایده‌های جدیدی همچون تبدیل فضای داخلی خودرو به اتاقی متحرک فکر کنیم.

واقعیت این است که با اقبال مردم به خودروهای خودران، باید شاهد انتظارات متفاوتی نیز از سوی آنها باشیم. این همان نکته‌ای است که مدیر اجرایی استراتژی و نوآوری سیستم‌های خودران پاناسونیک هم به آن اشاره می‌کند. به باور او، مشتریان علاقه دارند فضای شخصی شان به یک سیستم هوشمند حرکتی تبدیل شود.

در کالج مرکز هنری طراحی در لس آنجلس که از آن به عنوان یکی از مراکز شاخص طراحی خودرو در جهان یاد می‌شود، دانشجویان روی ایده‌های مفهومی جدیدی از خودروهای آینده کار کرده اند که فضای داخلی آنها شباهت زیادی به تصور بسیاری از مشتریان دارد. این طرح‌ها را شرکت‌های مطرحی مانند ب‌ام‌و، انویدیا (Nvidia) و البته واتسون (که از شرکت‌های تابعه آی‌بی‌ام در زمینه هوش مصنوعی محسوب می‌شود) مورد بررسی قرار گرفته‌اند تا شاید از آنها در طراحی خودروهای خودران آینده استفاده شود.

در یکی از این ایده‌ها، شیشه پنجره خودرو به عنوان نمایشگر بزرگی در نظر گرفته می‌شود که انبوهی از اطلاعات را نمایش می‌دهد. چنین خودرویی همزمان با نزدیک شدن به یک رستوران، واکنش هوشمندانه‌ای از خود بروز می‌دهد و تصاویری از فضای داخلی آن را پخش می‌کند. جالب‌تر این که رزرو صندلی در رستوران مورد علاقه سرنشینان خودرو به صورت آنلاین و کاملا هوشمندانه انجام می‌شود. در چنین خودرویی حتی بازی‌های ویدئویی نیز متفاوت از امروز انجام می‌شود. در واقع محیط اطراف و ساختمان‌هایش به بخشی از بازی تبدیل می‌شوند و سرنشینان با استفاده از سلاح‌های مجازی به ساختمان‌ها شلیک می‌کنند و آنها را به آتش می‌کشند. شعله‌های دیجیتال در حالی از هر طرف زبانه می‌کشند که خودرو همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد!

در ایده‌ای دیگر، دانشجویان خودرویی را با فضای داخلی متغیر ارائه کرده اند که رطوبت و روشنایی آن بسته به خلق و خوی سرنشین تغییر می‌کند. بخش جذاب این نوآوری در این است که حسگرهای آنالیزکننده وضعیت روحی و روانی سرنشین، تعیین می‌کند چه آب و هوایی برای فضای داخل خودرو مناسب است.

منبع: نیویورک تایمز

مترجم: مهدی پیرگزی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها