رادیو معارف در ساعات پایانی روز برای بالا بردن فرهنگ کتابخوانی و معارف قرآنی با مسابقه تلفنی «طعم رمضان» شنوندگان را تشویق به مطالعه کتاب‌های «آیات اخلاقی» و «صفای باطن در پرتو رمضان» می‌کند.
کد خبر: ۱۰۴۳۰۸۸

طعم رمضان هر روز در ماه مبارک رمضان ساعت 17 به تهیه‌کنندگی محمدجواد محمدی و اجرای رضا ملایی و کارشناسی حجج اسلام مهدی رستم‌نژاد، محمدرضا اعوانی و سیدحسین هاشمیان تقدیم شنوندگان رادیو معارف می‌شود.

رقابتی سالم در خانواده‌ها

محمدجواد محمدی، نویسنده و تهیه‌کننده مسابقه طعم رمضان در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: طعم رمضان عزم جدی برای بالا بردن فرهنگ کتابخانی و معارف قرآنی دارد. شرکت‌کننده‌های این مسابقه باید نه‌تنها با آیات و سوره‌های قرآن آشنا باشند، بلکه با مساجد معروف کشور و نکاتی درباره دعا با توجه به آیات قرآن و رمضان در صحیفه سجادیه آشنا باشند.

محمدی ادامه می‌دهد: جدا از شرکت‌کنندگان مسابقه زنده تلفنی، برای مشارکت همه مخاطبان رادیو، مسابقه پیامکی نیز طراحی شده که با توجه به کتاب «صفای باطن در پرتو رمضان» است. جوایز نفیسی نیز برای شرکت‌کنندگان در هر مسابقه در نظر گرفته شده است.

محمدی که خود نویسندگی این برنامه را به‌عهده دارد، عنوان می‌کند: برای طراحی سوال‌ها غیر از دو کتاب آیات اخلاقی و صفای باطن در پرتو رمضان از منابعی همچون قرآن کریم، مفاتیح‌الجنان، صحیفه سجادیه و آموزش فقه (استاد فلاح‌زاده) و کتاب‌های ادبیات، تاریخ، ایران‌شناسی و... استفاده کردم.

تهیه‌کننده طعم رمضان از رقابت دو خانواده ایمانی در این مسابقه خبر می‌دهد و می‌گوید: در این برنامه دو خانواده ایمانی با هم به رقابت می‌پردازند که حالا یا در قالب یک زوج یا پدر و فرزند یا مادر و فرزند یا خواهر و برادر هستند که تاکید بر رقابت سالم در خانواده‌هاست.

محمدی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که طعم رمضان در ساعات پایانی روز پخش می‌شود، سعی شده لحظاتی مفرح و درعین حال آموزنده برای مخاطبان به وجود بیاوریم، تا جایی که فکر می‌کنم هر مخاطبی هر جایی از برنامه که پیچ رادیو خود را باز کند، مطالبی مفید به دست آورد.

اجرایی بانشاط برای بیرون آمدن از خمودگی

رضا ملایی، مجری طعم رمضان می‌گوید: طعم رمضان برنامه‌ای است در قالب مسابقه زنده رادیویی با ویژگی اجرا در عصر روزهای ماه رمضان ، بنابراین چنین برنامه‌ای طبیعتا مختصات خودش را دارد.

او ادامه می‌دهد: قبل از هر چیز باید بدانیم اجرای یک مسابقه زنده رادیویی که شرکت‌کنندگان از طریق تلفن در آن حضور دارند، باید از چند ویژگی ازجمله سرعت مناسب کلام مجری، هیجان کافی و به اندازه، دقت در اجرا، صمیمیت مناسب مجری در برخورد با شرکت‌کنندگان، اطلاعات کافی درباره موضوعات و سوالات، بی‌طرفی و عدالت مجری، تسلط در کلام، مدیریت زمان و سرعت انتقال برخوردار باشد. البته درباره طعم رمضان باید لزوم آشنایی زیاد مجری با آموزه‌ها و اصطلاحات دینی و معارفی را هم اضافه کنیم.

ملایی تصریح می‌کند: از آنجا‌که طعم رمضان از ساعت 17 تا 18 یعنی بعد از حدود 13 ساعت روزه‌داری اجرا می‌شود، لذا من به عنوان مجری برنامه باید از نشاط و انرژی لازم و کافی برای اجرای پرشور و حرارت یک مسابقه برخوردار باشم تا شرکت‌کنندگان و شنوندگان برنامه از حالت خمودگی و کسالت ناشی از تشنگی و گرسنگی خارج شده و از همراهی با برنامه لذت ببرند. به عبارت دیگر اجرای بنده به‌رغم عصرگاهی بودن باید انرژیک و اکتیو باشد.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های مسابقه طعم رمضان را حضور شرکت‌کنندگان به صورت خانوادگی دانسته و می‌گوید: هر روز دو گروه در قالب دو خانواده شامل همسران، پدر و فرزند، مادر و فرزند یا خواهر و برادر در دو بخش مجزای آقایان و خانم‌ها در مسابقه زنده تلفنی برنامه رقابت می‌کنند که این موضوع خود ملاحظاتی را به لحاظ لحن و بیان و خطاب قرار دادن شرکت‌کنندگان برای مجری ایجاد می‌کند.

ملایی با اشاره به تنوع موضوعات و سوالات مسابقه می‌گوید: سوال‌ها از قرآن، احکام، ادبیات، ایران‌شناسی و اطلاعات عمومی استخراج می‌شوند که همه در برابر من قرار دارند و براساس جدول برنامه یا انتخاب گروه‌ها باید آنها مطرح کنم و این تنوع و پراکندگی در صورت نداشتن تمرکز کافی می‌تواند اجرایم را با چالش یا کندی و اشتباه همراه سازد.

زهره زمانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها