همزمان با فرا رسیدن روزجهانی قدس صورت گرفت

گسترش عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها علیه غاصبان قدس

همزمان با فرا رسیدن روزجهانی قدس که یادآور دعوت تاریخی حضرت امام خمینی(ره) از تمامی مسلمانان جهان جهت زنده نگه داشتن آرمان آزادی مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان و همچنین آزادسازی سرزمین‌های اشغالی از لوث حضور صهیونیست‌های متجاوز است، سه جوان فلسطینی در دو عملیات شهادت‌طلبانه جدا از هم یک نظامی زن اسرائیلی و دو شهرک‌نشین صهیونیست را در قدس اشغالی مورد حمله قرار داده و آنها را بشدت زخمی کردند. براساس گزارش‌های موجود زن نظامی در اثر جراحت به هلاکت رسید. عملیات شهادت‌طلبانه روز جمعه یک‌بار دیگر نشان داد انتفاضه فلسطین همچنان زنده است و به‌رغم همه موانع و ممنوعیت‌ها به حیات خود ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۴۲۵۸۰

به گزارش شبکه روسیا الیوم، در دو عملیات با سلاح سرد و تبادل آتش در منطقه باب‌العمود در شهرک قدیمی قدس سه جوان فلسطینی شهید و یک سرباز زن اسرائیلی کشته شد. نظامیان اسرائیلی به سمت این سه جوان تیراندازی کرده و آنها را به شهادت رساندند. با شهادت این سه جوان، شمار شهدای انتفاضه قدس تا این لحظه به 323 نفر افزایش یافت. به گزارش منابع صهیونیستی سه سرباز اسرائیلی نیز در این حمله زخمی شدند. نیروهای اسرائیلی منطقه باب‌العمود بخصوص خیابان الواد در داخل شهرک قدیمی قدس را بسته‌اند. شاهدان عینی افزودند، سربازان اسرائیلی بشدت به سمت دو جوان در نزدیکی مغاره سلیمان تیراندازی کردند. نفر سوم نیز در پله‌های باب العمود در شهرک قدیمی قدس هدف تیراندازی قرار گرفت. این حمله همزمان با اذان مغرب و زمان افطار رخ داد. روز جمعه قریب به 300 هزار فلسطینی در میان تدابیر شدید امنیتی نماز خود را در مسجدالاقصی اقامه کردند.

جنبش‌های حماس و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در بیانیه‌های جداگانه اعلام کردند مجریان عملیات‌های استشهادی قدس که جمعه شب انجام شد وابسته به این جنبش‌ها بوده‌اند نه گروهک تروریستی داعش. براساس گزارش وبگاه النشره، سامی ابوزهری سخنگوی حماس گفت: دو نفر از مجریان عملیات وابسته به جبهه مردمی و یک نفر دیگر وابسته به حماس بوده‌اند اما داعش سعی دارد با نسبت دادن این عملیات به خودش، واقعیت‌ها را وارونه جلوه دهد. جبهه مردمی فلسطین نیز در بیانیه خود اعلام کرد شهدای عملیات قهرمانانه جمعه بر روش مقاومت و پاسخ به جنایات رژیم اشغالگر تاکید کردند؛ دو اسیر آزاد شده براء ابراهیم صالح عطا (18 ساله)، اسامه احمد مصطفی عطا (19 ساله) و عادل حسن أحمد عنکوش (18 ساله) مجریان این عملیات بودند. حماس می‌گوید به عهده گرفتن عملیات با سلاح سرد و تیراندازی در قدس اشغالی از سوی داعش تلاش اسرائیل برای به هم زدن اوضاع است.

هشدار سازمان ملل

در همین حال سخنگوی سازمان ملل نسبت به تعلیق ارسال کمک‌های غذایی برای صدها هزار فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری هشدار داده است. به گزارش ایسنا و به نقل از سایت اینترنتی النشره، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: در صورتی که حمایت مالی جدیدی از برنامه جهانی غذا صورت نگیرد ژوئیه آینده برنامه ارسال کمک‌های غذایی به 150 هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک هستند، تعلیق خواهد شد. وی افزود: تعلیق برنامه کمک‌رسانی به از بین رفتن امنیت غذایی و وخامت اوضاع معیشتی برای خانواده‌های فقیرتر منجر می‌شود که اکثریت آنان روزانه کمتر از 20/3 دلار درآمد دارند. طبق اطلاعات ذکر شده در گزارش سازمان ملل، برنامه جهانی غذا برای تامین کمک‌های غذایی برای فلسطینیان طی سه ماه آینده به 6/6 میلیون دلار اعتبار مالی فوری نیاز دارد.

صهیونیست‌ها عامل‌ بحران‌های منطقه‌ای

ظلم و ستم صهیونیست‌ها فقط دامنگیر مردم فلسطین نیست. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که صهیونیست‌ها عامل اصلی بحران‌های منطقه‌ای بوده و همیشه مانند یک غده سرطانی عمل می‌کنند. خانم چایانیکا ساکسنا، عضو ارشد موسسه تحقیقاتی جامعه سیاستگذاری دهلی نو، با اشاره به نقش مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه می‌گوید این رژیم به احتمال زیاد در ایجاد بحران‌های منطقه‌ای و تنش در روابط چند کشور عربی با قطر نقش دارد.

وی در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد اسرائیل از طریق حامیان خود در منطقه، موسسات تحقیقاتی و رسانه‌ای به اختلاف و درگیری بین کشورهای منطقه و حمایت از تروریست‌ها برای دستیابی به اهداف خود دامن می‌زند.

وی با اشاره به سفر ماه گذشته ترامپ، رئیس‌جهمور آمریکا به ریاض تصریح کرد در این سفر رئیس‌جمهور آمریکا با حمایت از عربستان، زمینه شعله‌ور شدن اختلافات منطقه‌ای را فراهم کرد. این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اختلافات عربستان و قطر عنوان کرد، مقامات عربستان از مدت‌ها پیش از عملکرد مطبوعات و رسانه‌های قطر ناراضی و منتظر فرصت برای تنبیه این کشور بودند. وی حملات تروریستی در تهران را واکنشی به حضور گسترده و پرشور مردم در انتخابات و حمایت ایران در مبارزه با تروریست‌ها در عراق و سوریه دانست. این پژوهشگر، هرگونه جنگ جدید را در خاورمیانه فاجعه بار دانست و بیان کرد، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای باید نقش بیشتری در کاهش تنش در منطقه ایفا کنند.

نگاهی به مسجد الاقصی

صهیــونیســت‌ها ســال 1967 مسجد‌الاقصی را اشغال کردند. این مسجد قبله نخست مسلمانان جهان و یکی از مهم‌ترین مساجد تاریخی به‌شمار می‌رود. دوسال بعد از اشغال صهیونیست‌ها اقدام به آتش زدن این مسجد مقدس کردند. در سال 1982 بر اثر شلیک یک نظامی اسرائیلی درصحن مسجد الاقصی دو فلسطینی شهید و شش نفر دیگر مجروح شدند. در یک درگیری مشابه در سال 1990 حدود 21 فلسطینی شهید و 150 نفر مجروح شدند. حملات صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی همواره ادامه داشته است. سال 2000 ورود آریل شارون، قصاب صبرا و شتیلا به مسجد الاقصی موجب جرقه‌ای برای دومین انتفاضه فلسطینی‌ها بود. از همان تاریخ، اسرائیل طرح توسعه مسجد‌الاقصی را در دستور کار خود قرار داد. صهیونیست‌ها از یک طرف با خالی کردن زیر مسجد الاقصی به بهانه کشف معبد سلیمان بخش‌های عظیمی از زیر زمین این مسجد را تصاحب کردند. آنها همچنین درادامه طرح یهودی سازی بیت المقدس، بر آن شدند تا به یهودیان افراطی اجازه دهند مراسم مذهبی‌شان را در مسجد‌الاقصی برگزار کنند. این در حالی است که صهیونیست‌ها هر جمعه از ورود مسلمانان به این مسجد برای اقامه نماز جلوگیری می‌کنند. اسرائیلی‌ها به افراد زیر 40 سال اجازه ورود به مسجد را نمی‌دهند و بقیه فلسطینی‌ها نیز با محدودیت‌های شدیدی مواجه هستند.

بخصوص ساکنان کرانه باختری و غزه از رفتن به بیت‌المقدس محروم بوده و اجازه ندارند برای انجام مراسم مذهبی خود به این مسجد بروند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها