کد خبر: ۱۰۴۱۳۲۹

به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین‌المللی که تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می‌دهد که برای ملت‌هایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند.

اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد.

**

برخی می‌گویند ما در این خصوص تحفظ داده‌ایم و گفته‌ایم فلان بخش آن را قبول نداریم، در حالی‌که حتی اگر هیچ مورد واضحِ خلاف اسلام در آن وجود نداشت، باز هم نظام آموزشی نباید در بیرون از کشور نوشته شود، حال آن‌که موارد خلاف اسلام نیز در آن سند وجود دارد و برداشت افرادی که خیال می‌کنند، ما در این موضوع گزارش‌های درستی نگرفته‌ایم، برداشت درستی نیست.

اینجا ایران و جمهوری اسلامی است و این ملت، ملت بزرگی است، چرا باید چند نفر در یونسکو یا سازمان ملل، نظام آموزشی ما را بنویسند؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

(رهبر معظم انقلاب)

وقتی کشور ما با اتکا به ارزش‌های انقلابی و اسلامی خود دارای سند تحول آموزش است، چه نیازی به اسناد دیگر دارد؟ به اعتقاد مقام معظم رهبری پیوستن به چنین اسنادی استقلال و خودباوری اصیل انقلابی و دینی را هدف قرار می‌دهد. انتظار می‌رود که دولت محترم با خودداری از تبلیغات رسانه‌ای و بیان حرف‌های مغالطه‌آمیز، مسئولیت کار خود را در این زمینه برعهده گیرد و به دنبال پیدا کردن شریک جرم نباشد.

آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی

(رئیس قوه قضاییه)

از رئیس‌جمهور انتظار دارم، کلمه توقف را در خصوص سند 2030 یونسکو ذکر نکند، بلکه بگوید که این سند ابطال شده است.

آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی (مرجع تقلید)

این سند برخلاف ظاهر بخشی از قسمت‌های زیبا دامی حساب شده برای ملت‌های جهان است تا آنان را در زیر سلطه خود درآورده و فرهنگ و مذهب آنان را دگرگون کنند.

آیت‌الله العظمی ناصر مکارم‌شیرازی

(مرجع تقلید)

سند 2030 یونسکو با فرهنگ، دین و حتی ایرانی بودن ما ناسازگار است.

آیت‌الله العظمی حسین نوری‌ همدانی

(مرجع تقلید)

مسئولان باید به آنچه مقام معظم رهبری در رابطه با سند 2030 می‌خواهد عمل کنند. برخی مسئولان بیان می‌کنند که سند 2030 را متوقف کرده‌ایم، توقف این سند فایده ندارد باید آن را باطل کرد.

آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی

(رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع))

امضا و اجرای سند 2030 مخفیانه بوده است و حتی خود من از طریق رسانه‌ها از آن مطلع شده و همین مخفیکاری، دلیلی بر مشکوک بودن روند اجرای این سند بوده است.

حسین کچوئیان (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی)

سند 2030 از پایه و اساس با نظام آموزشی و تربیتی اسلام و انقلاب اسلامی ایران متفاوت است و مغایر با ارزش‌های ما به حساب می‌آید. با اعلام مواضع شفاف رهبری و مراجع تقلید انتظار است قصه سند 2030 با سرعت تمام به پایان برسد و خاتمه یابد.

آیت‌الله علیرضا اعرافی (عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس حوزه‌های علمیه)

محتوای [سند 2030] مضمون پروتکل‌های صهیونیسم و فتاوی و اهداف تلمود یهود است که اصرار به فساد کشیدن جامعه بشری و ویران‌سازی بنیان خانواده و نشر فساد و فسق و اصول غیراخلاقی و مانند اینها دارد و دولت‌های تابعه خود را در غرب، در ظاهر و قالب مسلک لیبرالی به ویران‌سازی اصول اخلاق و تمدن و تهذیب وادار می‌کند و سازمانی بین‌المللی و به ظاهر خوشنام نیز گه‌گاه عامل و ابزار دست آنها می‌شود.

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای

(رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا)

پذیرش و اجرای سند 2030 به معنای بازگشت کشور به قبل از انقلاب است.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی (امام جمعه مشهد)

پذیرش سند 2030 خطرناک‌تر و ذلت‌بارتر از قراردهای تنباکو و کاپیتولاسیون و خلاف اصل 77 قانون اساسی است.

آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد

(امام جمعه اصفهان)

سند 2030 یونسکو در تعارض با هویت فرهنگی کشور است و تبعیض جنسیتی که در این سند مطرح ‌شده عین ظلم به زن است.

آیت‌الله محسن اراکی

( دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب)

اجرای سند 2030 مایه شرمندگی برای جامعه فرهنگی ایران است.

آیت‌الله محمدرضا ناصری (امام جمعه یزد)

از تدوین‌کنندگان انتظار می‌رفت قبل از رونمایی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را در جریان کار قرار می‌دادند و به زحمات و تجارب قبلی در مسیر تدوین اسناد بالادستی توجه و اهتمام جدی صورت می‌گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان (رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها)

آنچه به عنوان سند 2030 مطرح شده، یقینا موردنظر جمهوری اسلامی نیست، زیرا در این سند مواردی وجود دارد که با اهداف نظام مغایر است.

سند 2030 یونسکو اُمانیستی و سکولاریستی است. امضای این سند به‌طور پنهانی از سوی برخی مسئولان دولت همان نفوذ جریان فرهنگی خاموش و بی‌سروصداست.

محمدمهدی زاهدی (رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی)

مردم انتظار دارند دولت برای اجرای سند 2030 عذرخواهی کند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر (نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس)

در سند 2030 مغایرت‌هایی وجود دارد و در هیچ‌ جای معتبری نیز تصویب نشده، بنابراین این سند از نظر ما وجاهتی ندارد تا مسیر قانونی خود را طی کند.

محمدرضا مخبردزفولی

(دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی)

پذیرش سند2030 یادآور قراردادهای عهد قجری و پهلوی است.

آیت علی‌اکبر الله‌رشاد

(عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی)

طبق سند 2030 مستشاران خارجی باید به آموزش و پرورش ایران نظارت کنند.

حسن رحیم‌پورازغدی (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی)

اصل موضوع این است که مرجع عالی رسیدگی و پیگیری مسائل مربوط به راهبردها و سیاست‌های آموزش عالی، شورای عالی انقلاب فرهنگی است و براساس قانون اساسی نیز بند مشخصی وجود دارد که هرگونه تعهد بین‌المللی حتما باید از طریق مجلس شورای اسلامی پیش برود، اما هیچ کدام از دو مرجع مجلس و شورای‌عالی‌انقلاب فرهنگی در روند امضای سند نبودند.

منصور کبگانیان

(عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی)

در دستور کار قرار گرفتن برنامه‌ها اسناد وارداتی مانند سند 2030 یونسکو خطر و تهدیدی بالقوه برای آموزش کشور است.

سیدجواد ساداتی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس)

با توجه به اسناد بالادستی و اصول و ارزش‌های جامعه، درباره مسائل کشور به ویژه در حوزه آموزش و پرورش باید سیاستگذاری و برنامه‌ریزی توسط خودمان صورت گیرد نه این‌که از بیرون برای ما تعیین تکلیف کنند.

حبیب‌الله ده‌مرده (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی)

متاسفانه ناباوری به ظرفیت‌های ملی و داخلی از حوزه سیاست و اقتصاد فراتر رفته و با نفوذ به حوزه فرهنگی، کار را به جایی رسانده است که نسبت به ظرفیت‌های ملی و داخلی بی اعتنا شویم و به‌دنبال الگوهای غربی برویم.

محمود فرشیدی (وزیر اسبق آموزش و پرورش)

سند آموزش توسعه پایدار 2030 با قوانین بالادستی کشور مغایرت دارد.

کبری خزعلی (عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان)

آیا واقعا مشکلات فرهنگی کشور با این سند حل می‌شود یا صرفا امضای این سند ما را در بستر نزدیک شدن به غرب نسبی‌گرا و در نتیجه گرفتار باتلاق بحران بی‌هویتی خواهد کرد؟

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه
(رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران)

از اشکالات مهم سند 2030، اهداف 4 و 5 با موضوع «آموزش» و «دستیابی به تساوی جنسیتی» است. موضوعات مهمی که بر اساس تفسیر آنان، برای همه جوامع عضو الزام‌آور شده است.

سیدعزت‌الله ضرغامی (رئیس اسبق رسانه ملی)

سند 2030 را من نیز معتبر نمی‌دانم چراکه جهات منفی بسیار دارد و باید آن را کنار بگذاریم.

پروفسور باقر ساروخانی(جامعه‌شناس)

اصلی‌ترین و تنها سند حاکم در آموزش و پرورش سند تحول است که اصلی‌ترین پیام آن هم قرآنی است.

مهدی نویدادهم (دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها