جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد

ائتلاف مثلثی در پشت پرده حادثه تروریستی تهران

حوادث تروریستی تهران در حالی رخ داد که عربستان طی سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای کشاندن ناامنی‌های منطقه به داخل جمهوری اسلامی ایران انجام داده است، گرچه در حادثه روز چهارشنبه گذشته در یک عملیات کور تروریستی تعدادی از هموطنانمان به شهادت رسیدند، اما تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای‌شان در سال‌های گذشته همواره در رسیدن به اهداف خود ناکام بوده‌اند.
کد خبر: ۱۰۴۰۹۹۴

براساس سیاست‌های تنش‌زای عربستان در منطقه و شواهدی که از تلاش آل‌سعود در حمایت از داعش وجود دارد در حادثه اخیر تروریستی تهران نیز بدون درنگ انگشت اتهام به سوی عربستان نشانه می‌رود، چرا که به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سردار سرلشگر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنانی گفته اطلاعات دقیقی داریم که عربستان سعودی علاوه بر حمایت تروریست‌ها، عملیات در ایران را از آنها مطالبه کرده است. در اینجا می‌توان به موارد زیادی اشاره کرد که درستی این اتهام را ثابت می‌کند.

از جمله مهم‌ترین این موارد که پیش از این هم رسانه‌ای شده است، می‌توان به اظهارات مقامات عربستان از جمله وزیر دفاع این کشور اشاره کرد که چندی قبل گفته بود عربستان تمام تلاشش را برای کشاندن ناآرامی‌ها به داخل ایران انجام می‌دهد. یا این‌که روز قبل از حادثه تروریستی تهران، وزیر خارجه عربستان تاکید کرده بود، ایران به‌دلیل رفتارش در منطقه باید مجازات شود. در کنار اینها می‌توان به اظهارات وزیر خارجه سابق قطر اشاره کرد که در گفت‌وگو با یک شبکه کانادایی گفته، عربستان از طرح و برنامه‌های آمریکا و اسرائیل برای آزار و اذیت ایران حمایت کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از پایگاه اینترنتی الاتحاد، حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه سابق قطر می‌گوید: ما بعضا در محاسبات سیاسی‌مان در منطقه اشتباه کردیم، اما این اقدامات اشتباه را برای جلب رضایت برادرانمان در خلیج (فارس) انجام دادیم. عربستان از طرح و برنامه‌های آمریکا و اسرائیل برای آزار و اذیت ایران، حمایت و پول‌های زیادی در این راه هزینه کرده است.

مبارزه تهران با داعش

سیدحسین موسویان، پژوهشگر دانشگاه پرینستون و عضو پیشین گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز در مصاحبه با شبکه خبری آمریکایی رئال نیوز‌، نقش عربستان را در حملات تروریستی تهران مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایرنا، حسین موسویان گفت: دلیل این عملیات روشن است. ایران نیروی واقعی مقابله با داعش درسطح منطقه است، از سوریه گرفته تا عراق، یمن و دیگر نقاط. درحقیقت عملیات تروریستی داعش در تهران، یک حرکت انتقام‌جویانه ریاض از مبارزه تهران با داعش درسطح منطقه بود. دیپلمات پیشین ایران در مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد: گروه‌های تروریستی همچون داعش و القاعده سرمایه اصلی عربستان در منطقه هستند و تهران هم در حال مقابله با این گروه‌هاست. موسویان با اشاره به این‌که آیا دولت سعودی سازمان‌دهنده این عملیات بوده یا افرادی خودسر در داخل این حکومت بوده‌اند، افزود: این عملیاتی است که خود حکومت عربستان ساماندهی کرده بود.

تلاش عربستان برای اقدامات علیه ایران

حسین رویوران، کارشناس مسائل منطقه نیز در گفت‌وگو با جام‌جم، دیدار مسئولان امنیتی عربستان با سازمان منافقین و همچنین اعلام جنگ جانشین ولیعهد عربستان در اجلاس ریاض را نشانه وجود اراده در این کشور برای ایجاد نا امنی در ایران دانست. وی با اشاره به نقش سیاست‌های تنش‌زای عربستان در منطقه و ارتباط آن با حوادث تروریستی اخیر در تهران گفت: آنچه به عنوان اتهام در ارتباط با نقش ریاض در حادثه اخیر تروریستی عنوان می‌شود، بر اساس وجود اراده در عربستان در این خصوص است. رویوران ادامه داد: یکی از مسئولان بزرگ امنیتی سعودی با سازمان مافقین وارد گفت‌وگو می‌شود و در کنگره آنها حضور یافته و خواستار از سر گرفتن فعالیت‌های تروریستی می‌شود، از سوی دیگر جانشین ولیعهد عربستان در اجلاس ریاض، علیه ایران اعلام جنگ می‌کند و کشورمان را محور شر می‌داند.

تروریسم، زاییده تفکر وهابیت

محمد دهقان، عضو فراکسیون ولایت مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر این‌که در حوادثی که در کل منطقه غرب آسیا اتفاق می‌افتد رد پای آل‌سعود، آمریکا و رژیم صهیونیستی دیده می‌شود، گفت: تمام فعالیت‌های تروریستی در منطقه، چه در مقیاس وسیع در عراق، سوریه و لبنان و چه در مقیاس خرد و کوچک مثل عملیات اخیر در تهران، همگی با پشتیبانی اطلاعاتی و لجستیکی سرویس‌های اطلاعاتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که دست چنین سرویس‌های اطلاعاتی پنهان نیست، افزود:‌ کاملا روشن است آنها با هدایت حرکت‌های تروریستی قصد دارند کینه و عقده خود را نسبت به جمهوری اسلامی ایران نشان دهند. وی با بیان این‌که تروریسم و جریان داعش، زاییده تفکر وهابیت است، افزود: اما باید بدانند که اقتدار جمهوری اسلامی ایران بر همه ثابت شده و همین که سال‌ها تلاش کردند و نتوانستند ضربه‌ای به امنیت کشور وارد کنند، نشان می‌دهد که این اقتدار وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها