«ترزا می» در قمار انتخاباتی شکست خورد؛

پارلمان انگلیس معلق شد

نگاه‌ نگران اروپا به انتخابات امروزانگلیس

مردم بریتانیا امروز (پنجشنبه) برای انتخاب 650 نماینده پارلمان این کشور پای صندوق رای می‌روند. یکی از دلایل اهمیت این انتخابات این است که نتایج آن تاثیری فراوان بر روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌گذارد. بر همین اساس رهبران این اتحادیه منتظر نتایج آن هستند.
کد خبر: ۱۰۳۹۰۴۶

حدود چند ماه پیش که ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان انتخابات زودهنگام را اعلام کرد، نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که احتمالا حزب حاکم محافظه‌کار با اختلافی زیاد پیروز خواهد شد و قدرت سیاسی خود را استحکام می‌بخشد. آنها به‌دنبال این بودند که با قدرت بیشتری در روند مذاکرات برگزیت حاضر شوند؛ اما مجموعه‌ای از اتفاقات موجب شد نظرسنجی‌ها از کاهش آرای حزب حاکم خبر دهد. از سوی دیگر، از آن زمان تقریبا سه میلیون نفر برای رای‌دادن ثبت نام کرده‌اند که بیش از یک میلیون نفر آنان زیر 25 سال دارند. نکته قابل توجه این است که در زمان همه‌پرسی برگزیت، بسیاری از جوانان انگلیسی مخالف خروج این کشور از اتحادیه اروپا بودند.

اگر محافظه‌کاران در پارلمان کرسی‌های قابل ملاحظه‌ای از دست بدهند، احتمال دارد یک نفر با موضعی کاملا متفاوت از ترزا می‌ بر سر میز مذاکره با اروپا بنشیند. یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن این‌که طبق پیش‌بینی روزنامه تایمز چاپ لندن، حزب محافظه‌کار کرسی‌های زیادی از دست بدهد و هیچ حزبی به اکثریت مطلق نرسد؛ چیزی که از آن به عنوان «پارلمان معلق» نام می‌برند. در بسیاری از کشورهایی که دولت ائتلافی دارند این اتفاق رایج است که احزاب با هم ائتلاف کنند اما در بریتانیا بندرت این اتفاق می‌افتد.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌ها و تحلیلگران اعلام کرد اتحادیه اروپا خود را برای شکست احتمالی مذاکرات خروج بریتانیا از این اتحادیه در صورت پیروزی هر طرفی در انتخابات پارلمانی آماده می‌کند. در همین رابطه، میشل بارنیه، مذاکره‌کننده برگزیت در اتحادیه اروپا برای آغاز فوری مذاکرات اعلام آمادگی کرده اما به لندن درباره خطرات خروج بدون توافق هشدار داده است.‌ یک منبع آگاه در اتحادیه اروپا هم که خواست نامش فاش نشود، گفت احتمال دارد اصلا توافقی صورت نگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها