رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

حضور مردم در انتخابات تهدیدات را به فرصت تبدیل می کند

مشارکتی برای خنثی‌سازی تهدیدات منطقه‌ای

بحث مشارکت دارای عنصر ارزشی بوده و عنصر ارزشی مسئولیت را به همراه دارد. وقتی صحبت از مشارکت می‌شود بلافاصله چیزی به نام مسئولیت متجلی می‌شود که بسیار مهم است لذا اگر نتیجه مشارکت را مسئولیت بدانیم، می‌بینیم که تاثیرگذاری آن بسیار بالا خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۳۱۲۴۲
مشارکتی برای خنثی‌سازی تهدیدات منطقه‌ای

اما مشارکت در ادبیات سیاسی به دو شکل مطرح می‌شود و معمولا می‌گویند مسئولیت یا توده‌ای یا سازمان‌یافته است که مشارکت سازمان‌یافته برآمده از احزاب و تشکل‌هاست که معمولا متفکران سیاسی غرب مشارکت توده‌ای را مذموم می‌دانند، اما واقعیت این است که ما در کشور خودمان این تقسیم‌بندی در مشارکت را نداریم و در جمهوری اسلامی ایران مشارکت آگاهانه بوده و تحت‌تاثیر فشار و تهدید نیست.

از اول انقلاب تاکنون وقتی بحث از مشارکت مردم می‌شود همیشه دشمنان تصورشان این بوده که مشارکت تحت‌فشار حکومت شکل گرفته یا مردم تطمیع می‌شوند، اما واقعیت امر این است که در سی و چند سال گذشته مشارکت مردمی در انتخابات در شکل آگاهانه خود، ظهور و بروز پیدا کرده و بسیار تاثیرگذار بوده چراکه پس از هر مشارکتی مسئولیت هم ایجاد شده است.

بیگانگان خارج از این‌که نظراتی دارند که چه کسی باید انتخاب شود و چه کسی بهتر و چه کسی بدتر برای آنان است، اصل مشارکت بشدت برایشان اهمیت دارد و به‌دنبال این هستند که در این دوره مشارکت تقلیل پیدا کند چون تقلیل مشارکت یعنی مسئولیت مردم در حفظ نظام و شرکت در نظام یا به تعبیر دیگر مشروعیت نظام کاهش می‌یابد.

بنابراین در مقطع زمانی فعلی و با توجه به حوادثی که در منطقه غرب آسیا می‌گذرد، حساسیت انتخابات ما بسیار بالا بوده و به این معنی است که در منطقه‌ای که در اکثر کشورهایش انتخابات معنی و مفهوم ندارد، این دموکراسی از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در شرایطی قرار داریم که آمریکایی‌ها به دنبال این هستند به قدرت‌های منطقه‌ای به شکلی بفهمانند که با جمهوری اسلامی برخورد می‌کنند تا خیال آنها راحت باشد و قصد دارند به‌طور مشخص به عربستان سعودی و اسرائیل اطمینان بدهند که در صحنه حضور دارند.

بنابراین برخورد با جمهوری اسلامی در این مقطع زمانی، از طریق ایجاد یاس برای عدم پشتیبانی مردم از جمهوری اسلامی پیگیری می‌شود، چون به قول خودشان گزینه نظامی تاثیری ندارد و یکی دو سالی است که گزینه‌ موثر برای جدایی مردم از نظام را در دستور کارشان قرار داده‌اند و قصد دارند با طرح مسائل مختلفی از جمله بزرگنمایی مشکلات جمهوری اسلامی ایران در سطح افکار عمومی و بین‌الملل، به اهدافشان برسند.

دکتر غلامحسین بلندیان - استاد دانشگاه

ضمیمه جام سیاست جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها