راهکارهای موثر در برخورد با سالمندان مبتلا به افسردگی

افسردگی یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش کیفیت زندگی سالمندان است. افسردگی در پیری فرآیندی است که به سادگی متوقف نمی‌شود و تنها با داشتن زندگی سالم و مراقبت‌های ویژه می‌توان این فصل از زندگی را به دورانی مطلوب و لذتبخش و توام با سلامت تبدیل کرد.
کد خبر: ۱۰۲۲۲۲۴

افسردگی در سالمندان می‌تواند به علت از دست دادن عزیزان بخصوص همسر یا یکی از فرزندان، از دست دادن سلامت جسمی، نزدیک شدن به مرگ و شروع فرآیند زوال فرد، فقدان سلامت یکی از عزیزان، انزوا و تنهایی‌، از ‌دست دادن انگیزه و هدف، مشکلات جسمی و وحشت از مرگ و نگرانی به خاطر مشکلات مالی یا جسمی ایجاد شود.

راه‌های کمک به سالمندان برای مقابله با افسردگی

پیوند دادن فرد سالمند با جنبه‌های مثبت زندگی وی که در گذشته از آن بهره‌مند بوده، می‌تواند شناخت او را نسبت به جهان پیرامون و اطرافیان تغییر دهد.

همچنین انجام مشاوره‌های گروهی باعث می‌شود بیان آزادانه احساسات و افکار برای سالمندان فراهم گردد.

به طور کلی این روش‌ها را می‌توان برای کمک به رفع افسردگی فرد سالمند پیشنهاد داد:

1 ـ از خانه بیرون آمدن‌: به پارک رفتن و ناهار را با دوستان‌تان میل کردن. قدم‌‌زدن، انجام فعالیت‌های هنری، دیدن فیلم یا رفتن به موزه و هر‌آنچه باعث فعال نگهداشتن ذهن و جسم شود.

2 ـ کاهش زمان‌های تنهایی: با دیگران در ارتباط باشید و اگر قادر به حرکت نیستید از کسانی که دوستشان دارید دعوت کنید تا به دیدنتان بیایند یا با تلفن با آنها در تماس باشید. بیرون رفتن گروهی‌، ملاقات با دوستان و آشنایان‌، رفتن به اجتماعات و گروه‌های همسالان می‌تواند فرد سالمند را در مقابله با تنهایی و انزوا یاری دهد‌.

3 ـ ‌داوطلب کمک به دیگران شدن‌: کمک به دیگران یکی از بهترین راه‌های به‌دست‌آوردن ارزش و احترام و کسب آرامش در این دوران است.

4 ـ مشغول به یادگیری مهارتی جدید شدن: به‌دنبال فعالیت‌هایی بروید که همیشه آرزوی انجام آن را داشته و قادر باشد خلاقیت شما را شکوفا سازد.

5 ـ ورزش کردن‌: اگر بیمار و ناتوان هستید راه‌های بسیاری وجود دارد تا قدرت بدنی خود را بالا ببرید حتی روی صندلی و ویلچر.

6 ـ مصرف وعده‌های غذایی سالم: یک رژیم غذایی ناسالم باعث تشدید افسردگی می‌شود‌. بنابراین سعی کنید رژیم غذایی تان مملو از سبزیجات‌، میوه‌، حبوبات و پروتئین کافی باشد‌.

7 ـ درمان دارویی مؤثر داشته باشید: به عنوان مثال داروهای ضدافسردگی می‌توانند در بازگرداندن تعادل به هدایت‌کننده‌های عصبی مفید باشند.

عطیه رضایی - روان‌شناس بالینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها