خبرهای خوش از برقی‌ شدن قطار مشهد ـ تهران

مدیرعامل راه‌آهن عنوان کرد که در اردیبهشت جاری خبرهای خوشی درباره تامین مالی پروژه برقی کردن قطار مشهد ـ تهران به‌گوش مردم می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۲۱۸۷۱

به گزارش ایسنا، سعید محمدزاده در حاشیه نشست ماهانه مدیران راه‌آهن کشور در مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بر توسعه حمل و نقل ریلی در برنامه ششم و اتصال شبکه ریلی به مراکز صنعتی، کشورهای همسایه و کریدور شمال ـ جنوب تاکید کردند، لذا تمام تلاش ما معطوف به این اهداف و ارتقای بهره‌وری به صورت مستمر است. وی با بیان این‌که پروژه برقی‌کردن قطار تهران ـ مشهد دو میلیارد دلار هزینه دارد، بیان کرد: مهم‌ترین موضوع در امر خرید، بحث اعتبار است. خوشبختانه قرارداد این پروژه بین ایران و چین منعقد شده است، مشاور و مدیر پروژه کار خود را آغاز کردند. درباره تامین مالی پروژه 170 کامنت با طرف چینی داشتیم و فقط دو کامنت مانده که امیدواریم در هفته آینده به نتیجه برسیم. هزینه پروژه از محل وام دولتی کشور چین تامین خواهد شد؛ از آنجا که در سفر رئیس‌جمهور چین به ایران درباره این وام صحبت شده است.

وی ادامه داد: با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی و محدودیت‌های شدیدی که در حوزه اعتبارات داریم، دو پروژه مانند هم، مثل قطار سریع‌السیر را همزمان اجرا نمی‌کنیم چنان‌که مقوله سرعت در پروژه قطار برقی نیز پیش‌بینی شده است. همچنین در راستای قانون استفاده از حداکثر توان داخلی سهم طرف ایرانی در اجرای این پروژه، 50 درصد است، حتی برنامه‌ریزی شده که لکوموتیو برقی توسط طرف ایرانی آماده شود.

افزایش سرعت قطارها در مسیر تهران ـ مشهد

وی عنوان کرد: امسال با راه‌اندازی سیستم تراک‌بندی و مجهز کردن شبکه ریلی به سیستم ATC، قطارهای مسیر تهران ـ مشهد با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت تردد می‌کنند و زمان حرکت در این مسیر از 12 ساعت به 10 ساعت رسیده، میزان تاخیر از مبدا نیز کاهش یافت و تاخیر از مبدا در نوروز 1395 بیش از 30 ثانیه بود که امسال به کمتر 10 ثانیه رسید.

محمدزاده توجه مبسوط به قطارهای حومه‌ای را یکی از رویکردهای دولت یازدهم در برنامه‌ریزی‌ها دانست و افزود: تلاش می‌کنیم سهم قطار حومه‌ای را در اطراف شهرهای بزرگ افزایش دهیم، در این راستا در مسیر تهران ـ گرمسار دو خط افزوده شد و خط سوم و چهارم تا پایان خرداد راه‌اندازی می‌شود، خط سوم و چهارم در مسیر تهران ـ کرج و قطار حومه‌ای در مسیر مشهد ـ نیشابور نیز راه‌اندازی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها