مردم ترکیه دیروز برای شرکت در همه‌پرسی قانون اساسی پای صندوق‌های رای رفتند تا با رای خود مشخص کنند که آیا با تغییرات جدید موافق هستند یا خیر. حوزه‌های رای‌گیری در استان‌های شرقی ترکیه از ساعت هفت صبح به وقت محلی آغاز به کار کرد و رای‌گیری تا چهار عصر ادامه داشت. درهای حوزه‌های رای‌گیری در استان‌های غربی نیز یک ساعت دیرتر و در ساعت هشت صبح به وقت محلی باز ‌شد و رای‌گیری تا ساعت پنج عصر ادامه داشت. نتایج این همه‌پرسی قرار است بتدریج منتشر شود.
کد خبر: ۱۰۲۰۰۵۵

همزمان نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه، تدابیر امنیتی شدیدی را در نواحی مختلف و اطراف حوزه‌های رای‌گیری اتخاذ کردند. برای تامین امنیت این همه‌پرسی بالغ بر 380 هزار نفر نیروی پلیس در مناطق شهری و نیروی ژاندارمری در مناطق خارج از شهر و روستایی به کار گرفته شده بودند. در همه‌پرسی دیروز، نزدیک به 55 میلیون شهروند ترکیه واجد شرایط رای دادن بودند. نظرسنجی‌ها نزدیکی هر دو گروه یعنی طرفداران تغییر قانون اساسی و مخالفان آن را نشان می‌داد.

کمال قلیچدار اوغلو، رهبر بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون ترکیه گفته بود، من امیدوارم همه شهروندان ترکیه با حس مسئولیت‌پذیری رای‌های خود را در صندوق‌های رای‌گیری بیندازند. او روز گذشته به همراه فرزندش در یکی از شعبه‌های اخذ رای حاضر شد و به این همه‌پرسی رای نه داد. در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز با حضور در یکی از حوزه‌های استانبول و انداختن رای آری خود گفت: پیروزی ما در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه راه را برای اجرای مجدد مجازات اعدام هموار می‌کند. وی این همه‌پرسی را درسی برای اروپا و آلمان دانست و همچنین گفت: به قضاوت صحیح مردم ایمان دارم. بینالی ایلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه نیز در ازمیر رای خود را به صندوق انداخت و گفت: امروز مردم ترکیه در سراسر این کشور در آرامش کنار یکدیگر با حس برادری رای خود را به صندوق‌های رای‌گیری می‌اندازند. وی ادامه داد: تصمیم ملت برای ما بهترین تصمیم است.

به گفته کارشناسان، اگر همه‌پرسی رأی بیاورد، منصب نخست‌وزیری از بین خواهد رفت و رئیس‌جمهور می‌تواند وزرا را تعیین کند و به همه نهادهای کشوری ازجمله ارتش و دادگاه قانون اساسی و نظام قضایی تسلط یابد. مقامات ترکیه می‌گویند انتخابات در فضایی کاملا آرام برگزار شد، اما برخی منابع از وقوع یک انفجار در نزدیکی یکی از مراکز رای‌گیری در جنوب شرق ترکیه خبر دادند. این انفجار در شهر دیاربکر واقع در جنوب شرق ترکیه رخ داد و در اثر آن دو نفر کشته شدند. در یک خبر دیگر اعلام شد، ‌دو نفر طی یک درگیری مسلحانه در نزدیک یک شعبه اخذ رای در استان دیاربکر ترکیه کشته شدند. این درگیری مسلحانه در روستای یابان آردی شهرستان چرمیک استان دیاربکر نزدیک شعبه اخذ رای و داخل مدرسه این روستا اتفاق افتاد. براساس اعلام رسانه‌های ترکیه، این درگیری بین دو خانواده که با هم نسبت خویشاوندی دارند، رخ داده ولی علت دقیق آن مشخص نیست. همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه،‌ بزرگ‌ترین اتفاق سیاسی در تاریخ ترکیه جدید از زمان تاسیس آن به دست آتاتورک تاکنون به شمار می‌رود و در تحولات داخلی و خارجی این کشور تاثیرگذار خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها