کشاورز به دلیل بازی در نقشها و ژانرهای مختلف و همکاری با کارگردانان بزرگ و سرشناسی چون علی حاتمی، ناصر تقوایی، ابراهیم گلستان، فرخ غفاری، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی و عباس کیارستمی، کارنامهای پربار و غبطهبرانگیز دارد. آنچه فیلمسازان مختلف را به همکاری با کشاورز ترغیب میکند، توانایی و انعطاف و درک و تحلیل درست نقش و فضای اثر است. او قدرت غریبی در بازی بیرونی و جلوه گرانه و بازی طبیعی و بیاغراق و واقعگرا دارد؛ از نخستین ویژگی در آثار علی حاتمی به ویژه در «هزاردستان» به نقش شعبون استخونی و در «مادر» به نقش محمدابراهیم، بهخوبی بهره برده شد و ویژگی دوم او مثلا در فیلمی واقعگرا مثل «زیردرختان زیتون» خودش را نشان داد و کارگردانی همچون کیارستمی که عموما با چهرههای شناخته شده بازیگری کار نمیکرد، به قدرت انعطاف کشاورز برای ارائه یک بازی طبیعی پیبرد و از او در فیلمش استفاده کرد.
کشاورز به دلیل همکاری با برخی بازیگران بزرگ سینمای جهان هم جزو استثناهای بازیگری ماست و نشان دیگری از تواناییهای اوست؛ این بازیگر در فیلمهای بینالمللی همچون «کاروانها» و «صحرای تاتارها» به ترتیب با چهرههایی چون آنتونی کویین و ماکس فون سیدو همبازی بود.
یادش بخیر، سال گذشته در چنین روزی به بهانه جشن تولدی صمیمانه مهمان استاد در خانه باصفایش بودیم و او مثل همیشه بر مطالعه و شناخت فرهنگ و ادبیات و هنر ایران تاکید داشت. عمرشان دراز باد و سلامت باشند.
علی رستگار
سینما
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد