سیستان و بلوچستان در تولید محصول خرما قابلیت بین المللی شدن دارد.
کد خبر: ۱۰۱۸۹۸۳

به گزارش ایسنا، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: 70 رقم خرما در این استان موجود بوده که خرمای ربی و مضافتی بیشترین رقم خرما در نخلستان‌های این استان است و به نوعی می‌توان گفت که سیستان و بلوچستان در زمینه محصول خرما قابلیت بین المللی شدن را دارد.

غلامعلی گنجعلی افزود: سیستان بلوچستان در بخش تولید خرما از ظرفیت های خوبی برخوردار است که از نظر کیفی بهترین نمونه خرما کشور را تولید و از نظر سطح زیر کشت خرما در کشور رتبه ی اول را داریم و در صورت رفع مشکلات این بخش با همکاری دستگاه های مرتبط می توانیم به قطب تولید و صادارات خرمای کشور تبدیل شویم .

وی خاطرنشان کرد: محصول خرما می تواند اشتغال و تولید استان را با ایجاد صنایع فرآوری، سردخانه های نگهداری، بسته بندی و بازاریابی این محصول و بازارهایی که وجود دارد از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس، کشور روسیه و کشوره های دیگر اسلامی رونق دهد و ارز آوری برای کشور و استان داشته باشد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: بخش خصوصی همانند بخش دولتی باید فعالیت بیشتری در این حوزه داشته باشد و از ظرفیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و انجمن خرما به جهت ارائه راهکار به بخش دولتی استفاده و بخش دولتی هم در زمینه بازاریابی و رفع موانع به این بخش کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در خصوص تولید خرما در استان به ایسنا گفت: 56 هزار هکتار از سطح باغ های سیستان و بلوچستان به کشت خرما اختصاص دارد که 45 هزار هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.

رضا نجفی بیان کرد: کار برداشت خرما که از نیمه دوم تیر در سیستان و بلوچستان آغاز شده در نیمه اول آبان به اتمام رسیده است. 70 نوع خرما در استان تولید می شود که خرمای ربی و مضافتی بیشترین سطح زیر کشت را تشکیل می دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، هلیله، مضافتی، کتومی، نگال، شکری را از جمله ارقام کشت شده خرما در استان ذکر کرد و گفت: خرمای تولید شده استان علاوه بر استان های دیگر به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپایی و روسیه صادر می شود. سیستان و بلوچستان رتبه دوم تولید خرمای کشور را داراست.

وی با اشاره به سند توسعه خرمای سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه خرما محصولی مهم در امر صادرات است سند توسعه خرمای استان تهیه شده تا بر اساس آن نسبت به حذف و جایگزینی باغ های درجه سه با ارقام تجاری بازار پسند، اصلاح و احیای باغ های درجه 2 و افزایش کمی و کیفی و توسعه محصول سالم و بهداشتی اقدام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها