نخستین کنفرانس خبری سخنگوی دولت در سال جدید با پرسشی درباره قراردادهای جدید نفتی همراه بود؛ پرسشی که با پاسخ روشنی از سخنگوی دولت همراه نشد.
کد خبر: ۱۰۱۷۵۰۹

به گزارش نکونیوز، برخلاف وعده‌های فراوان درباره امضای تعدادی از قراردادهای نفتی تا پایان سال 95، سال گذشته صرفا با امضای تفاهمنامه‌های نفتی با تعدادی از شرکت‌های داخلی و خارجی سپری شد تا مهم‌ترین میوه برجام در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی که قرار بود در حوزه نفت ثمر دهد به بار ننشیند. تاخیر در به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، نخستین مانع نهایی نشدن قراردادهای نفتی بود و پس از برجام، مسیر نهایی شدن قراردادهای جدید که ابتدا توسط سیدمهدی حسینی، IPC نام گرفت و به همین نام هم برایش کنفرانسی برگزار شد، اما سال 95 توسط وزیر نفت، نام قراردادهای بیع متقابل تکامل یافته به خود گرفت، ابتدا با موانعی مواجه شد، اما سرانجام تعامل رئیس مجلس و دولت، قراردادهای جدید را نهایی کرد، اما برخلاف انتظار تا پایان سال گذشته، هیچ قراردادی امضا نشد.

سایه تحریم‌های مالی و بانکی روی مبادلات با ایران با وجود لغو تحریم‌ها از یک سو و روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و تهدیدهای مکرر او در دوران تبلیغات انتخاباتی مبنی بر به رسمیت نشناختن برجام، موجب احتیاط شرکت‌های خارجی برای بازگشت به صنعت نفت ایران شد. ضمن این که نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران هم دلیل دیگری بود تا شرکت‌های خارجی مدت دیگری صبر کنند و به رصد شرایط بپردازند. اکنون با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، قراردادی در حوزه نفت به امضا نرسیده تا هرچند وزارت نفت به دلیل افزایش تولید نفت، شاگرد اول کابینه در ارتقای عدد رشد اقتصادی باشد، اما در حوزه امضای قراردادهای نفتی ناکام بماند. همین امر، موجب سوال یکی از خبرنگاران از سخنگوی دولت شد؛ سوالی با این مضمون که چرا قراردادهای نفتی تاکنون به امضا نرسیده و آیا دولت در مورد این مساله تحت فشار است؟

سخنگوی دولت اما به پاسخی کلی بسنده کرد. پاسخی که نه‌تنها کامل نبود، بلکه نشان داد نوبخت، اطلاع دقیقی از موضوع ندارد چراکه گفت از وزارت نفت می‌خواهد تعداد قراردادهای منعقد شده را اعلام کند. این در حالی است که اصولا هیچ قراردادی در حوزه نفت منعقد نشده و آنچه تاکنون امضا شده، حدود 25 تفاهم‌نامه نفتی است که باید به قرارداد تبدیل شود. سخنگوی دولت در این زمینه گفت: مدل تنظیم قراردادهای نفتی با فراز و فرودهایی به تائید رسیده است. وزارت نفت و شرکت‌های تابع آن هم این مدل را در اختیار دارند تا این قراردادها را اجرایی کنند. من به وزارت نفت اعلام می‌کنم تا آنها تعداد قراردادهای منعقد شده را بیان کنند. در این باره برخی نگرانی‌ها مطرح شد که منطقی بود و ما هم مدل قراردادها را اصلاح کردیم.

پیش‌بینی‌ها حاکی است در بهترین حالت تا پایان شش ماهه نخست سال، بیش از سه قرارداد نفتی منعقد نخواهد شد که زمان انعقاد این قراردادها هم به احتمال فراوان پس از پایان بهار خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها