در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
امکانات و طراحی داخلی
از مبحث طراحی بدنه خارج شویم و به داخل کابین بپردازیم. خودروهای هاچبک و بویژه هاچبکهایی مثل کوییک و ساندرو با وجود ابعاد جمع و جورشان، محصولاتی مناسب برای استفاده درونشهری و خانوادههای کوچک هستند و مطمئنا گزینههای مناسبی برای سفرهای طولانی، آن هم اگر سرنشینان جثه کوچکی نداشته باشند، نیستند. هر دو خودرو دو ردیف صندلی با ظرفیت پنج نفر سرنشین دارند و از یک صندوق بار با حجم نسبتا قابل قبول (برای این کلاس) بهره میبرند.
ساندرو در فضای داخلی ظاهر بیروحی دارد و تقریبا شبیه برادرش لوگان (تندر 90) طراحی شده است. به همین خاطر از امکانات چندان سرشاری بهره نمیبرد. کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو، تنظیم دستی صندلیها، سیستم صوتی به همراه چهار بلندگو، ورودی یواسبی، پخش سیدی و ماژول کنترل از پشت فرمان، سیستم تهویه مطبوع دستی، تنظیم برقی آینههای جانبی، بالابر برقی شیشههای جلو و عقب و چند مورد نهچندان چشمگیر دیگر از جمله امکاناتی است که در این خودرو عایدتان خواهد شد.
در مقابل، سایپا کوییک را داریم که از حیث طراحی داخلی و امکانات رفاهی تغییرات بسیار زیادی نسبت به تیبا یا ساینا داشته است. این خودرو که قرار است در چند تیپ وبا امکاناتی مختلف به بازار عرضه شود در فولترین نسخه خود از امکاناتی مثل کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، سیستم هشدار نبستن کمربند راننده، چراغ روشنایی در روز (DRL)، قفل شدن درها در سرعت بالای 10 کیلومتر بر ساعت، گیرههای ISO-Fix صندلی کودک، باز شدن اتوماتیک درها هنگام تصادف، هشدار محدودیت سرعت بالای 120، استارت دکمهای به همراه ورود بدون کلید به خودرو، کمک برقی فرمان، نمایشگر لمسی هفت اینچی مجهز به مسیریاب ماهوارهای و بلوتوث، سنسور پارک دندهعقب، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه مطبوع نیمه خودکار، تنظیم برقی صندلی راننده، آینههای جانبی برقی همراه با گرمکن، خروجی یواسبی، شارژر موبایل و شیشههای دودی عقب بهره میبرد که نسبت به ساندرو شرایط بسیار بهتری دارد.
جدول مشخصات فنی رنو ساندرو و سایپا کوئیک اتوماتیک
کوییک، یک هاچبک جدید؟!
تبیا نخستین تجربه سایپا در عرضه یک محصول ایرانی تحت برند این شرکت خودروسازی بود که در مدت زمان بیش از نیم دهه عرضه به موفقیت نسبتا خوبی دست یافت. ساینا هم فیس لیفتی از این خودرو بود که از ظاهری متفاوت و البته امکاناتی بیشتر بهره میبرد و هرچند با وجود قیمت بالاتر نسبت به تیبا به فروش چندان خوبی نرسید، اما کوییک (پروژه سایپا 212) هاچبکی ارتقا یافته بر پایه سایناست که بنا بر شواهد قرار است حضور موفقی در بازار داشته باشد. در واقع کوییک یک فیسلیفت هاچبک از فیس لیفتِ تیباست که به خودی خود نسخه تغییر یافته و بهینهسازی شده تیبا 2 محسوب میشود و قرار است در تیپهای متفاوت و با ظاهر و فضای داخلی جذابتری به بازار عرضه شود. کوییک از نظر طول، عرض و ارتفاع، ابعاد بزرگتری نسبت به تیبا دارد و همچنین فاصله بین دو محور این خودرو 5 میلیمتر بلندتر از تیبا 2 در نظر گرفته شده است. وزن خالص این خودرو نسبت به تیبا 2 بیشتر است و به جای رینگ 13 اینچ از رینگهای 14 اینچی بهره میبرد. این هاچبک جدید در بخش طراحی و نمای جلو ظاهر بهتری نسبت به ساینا دارد و در خطوط کلی به زعم بسیاری از کارشناسان طراحی صنعتی، از شمایل پختهتری بهره میبرد. طراحان برای بخش عقب این خودرو نیز از طرحی شبیه خطمشی اخیر محصولات بامو استفاده کردهاند که البته با بخش جلویی خودرو هماهنگ است.
در مقابل، رنو ساندرو را به عنوان ارزانترین هاچبک اتوماتیک حال حاضر این گروه خودروسازی داریم که از سال 1394 تاکنون در بازار حضور دارد. ساندرو یک هاچبک ارزان و اقتصادی از کمپانی داچیای رومانی است که در برخی بازارهای بینالمللی تحت برند رنو تولید میشود. این محصول پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا) از نظر ابعاد بدنه چند میلیمتر از کوییک بزرگتر است و با توجه به این که این محصول در سال 2007 میلادی به بازار جهانی عرضه شد و از هشت سال بعد روی خط تولید داخل کشور قرار گرفت، ظاهر آن بوی کهنگی میدهد. با این حال طراحی کوییک برتری چندانی نسبت به ساندرو ندارد و به هیچ کدام از این دو خودرو نمیتوان صفت زیبا را نسبت داد.
موتور، گیربکس و فرمانپذیری
سایپا کوییک همچون برادران خود تیبا، تیبا 2 و ساینا از پیشرانه چهار سیلندر 5/1 لیتری بهره میبرد که البته ترکیبی مشابه نمونه مورد استفاده درون سایپا سایناست. این پیشرانه، نمونهای ارتقا یافته بر پایه موتور پراید است که با افزایش حجم و تغییر مشخصههای فنی، قدرتی معادل 87 اسب بخار و نهایت گشتاور 128 نیوتن متری را به شما ارائه میکند. همچنین دو نوع جعبهدنده پنج سرعته دستی (مشابه تیبا) و اتوماتیک سیویتی برای آن قابل سفارش خواهد بود که روی تیپهای مختلف قرار میگیرد. این جعبهدنده اتوماتیک قرار است بزودی روی ساینا نیز عرضه شود. سایپا کوییک با بهرهگیری از این جعبهدنده مصرف سوختی معادل 2/7 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی را برای شما به ارمغان خواهد آورد و این در حالی است که نمونه دندهای تقریبا 2/0 لیتر در مسیر مشابه کمتر میسوزاند. همچنین وجود باک 41 لیتری بنزین شما را قادر به پیمایش مسیری نزدیک به 600 کیلومتر با هر بار سوختگیری خواهد ساخت. محصول جدید سایپا از سیستم ترمز ضدقفل ABS همراه با سیستم توزیع نیروی ترمز بین چرخهای EBD بهره میبرد و البته وجود سیستم کمکی ترمز (BA) و سیستم کنترل پایداری خودرو (SC) نیز برای داشتن پایداری بهتر در این خودرو تعبیه شده است.
در مقابل رنو ساندرو از پیشرانه چهار سیلندر 6/1 لیتری 16 سوپاپ مشترک با تندر90 بهره میبرد که با کد K4M شناخته میشود. این پیشرانه از نظر قدرت در سطح بالاتری نسبت به کوییک قرار دارد و قادر به تولید بیشینه توان و گشتاور به ترتیب 105 اسب بخار و 140 نیوتن متر خواهد بود. نمونه اتوماتیک این خودرو از جعبهدنده چهار سرعته اتوماتیک بهره میبرد که مصرف سوختش به 3/8 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی میرسد. همچنین این خودرو از ترمزهای دیسکی در چهار چرخ همراه با سیستم ترمز ضدقفل ABS و توزیع نیروی الکتریکی ترمز بهره میبرد که البته با توجه به نبود سیستمهای پایداری الکترونیکی، از حیث به کار گیری فناوری در ردهای پایینتر از کوییک قرار میگیرد. توجه داشته باشید، ساندرو برخلاف تندر90 و البته خانواده تیبا و ساینا، حتی بدون سیستم کنترل پایداری نیز هندلینگ نسبتا خوب و پایداری به شما ارائه میکند.
قیمتگذاری
در حال حاضر، رنو ساندرو اتوماتیک در بازار آزاد بیش از 50میلیون تومان قیمتگذاری میشود و این در حالی است که پارس خودرو، شرایط پیش فروش این محصول را با پیش پرداختهایی از 20 تا 25 میلیون تومان شروع کرده است. اما با توجه به این که مدت زمان چندان زیادی از معرفی سایپا کوییک نمیگذرد، هنوز برچسب قیمتی و شرایط فروش چندان مشخصی برای این خودرو وجود ندارد. هرچند شنیدهها حاکی است که فولترین نمونه این خودرو با قیمتی کمتر از 40 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد.
معید حمیدی
جامجم
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفت و گو با دکتر محمدهادی همایون روند«ظهور» را از آغاز تاریخ تا بازه کنونی بررسی کرده ایم
عزیز حسنویچ، مفتی اعظم کرواسی در گفتوگو با «جامجم»مطرح کرد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد