اینستاگردی

مدافع تمدن ایران در جهان عرب درگذشت + عکس

حجت الاسلام محمدرضا زائری در صفحه اینستاگرامش درگذشت ویکتور الکک مدیر مرکز زبان و ادبیات فارسی دانشگاه «روح القدس» لبنان را اعلام کرد.
کد خبر: ۱۰۱۱۶۰۲
مدافع تمدن ایران در جهان عرب درگذشت + عکس

به گزارش جام جم آنلاین،حجت الاسلام زائری در آخرین پست خود نوشت:

دکتر ویکتور الکک رفت ! صبح سر نماز خبر به من رسید و از صبح تا حالا مشغول فاتحه خواندن و صلوات فرستادن هستم برای این پیرمرد مسیحی لبنانی که برای ما مثل پدر بود. از صبح تا حالا تصویرش می آید جلوی چشمم وقتی سر کلاس های درس عاشقانه از ایران دفاع می کرد و به وابستگی به جمهوری اسلامی هم متهم می شد! وقتی برای امام رضا و عید غدیر شعر می خواند و مثل یک شیفته و دلباخته به سفر کربلا و نجف می رفت! وقتی یک دانشجوی جوان ناشناس را به صرف این که ایرانی است مثل فرزند خودش تحویل می گرفت و برایش ساعتها وقت می گذاشت! وقتی یک تنه و با دست خالی به اندازه یک مؤسسه برای ایران کار می کرد و علیرغم یک عمر تلاش و فداکاری گاه بی مهری هایی که از رفتار ایرانی می دید و دلگیر می شد! وقتی باید از جیب خودش هزینه می کرد برای این که اسم ایران و ایرانی بیشتر و بهتر دیده شود و عظمت و اقتدار جمهوری اسلامی برجسته تر به چشم بیاید! وقتی از روزی می گفت که آسوده ترین شرایط و بهترین موقعیت ها در دانشگاههای آمریکا و فرانسه را رها کرده بود تا با شور و عشق خیام و حافظ به ایران بیاید و در دانشگاه تهران درس بخواند! آخرین بار در بیمارستان به دیدنش رفتم و رویش را بوسیدم و عجیب این بود که آنجا نیز همچنان بی رمق و رنجور ، روی تخت بیمارستان ساده ترین موضوع مثل پرسش از آب و هوا یا معماری بیمارستان را بهانه می کرد تا از آب و هوای تهران بگوید و از معماری ایران حرف بزند. خدایش رحمت کناد که در وجودش جز مهربانی و خیرخواهی و دوستی و درستی نبود و دیگر چنین مدافع غیور و عاشق دلباخته ای برای فرهنگ و تمدن ایران در جهان عرب نخواهد بود.

به گزارش فارس،‌ پروفسور «ویکتور الکک» در سال 1336میلادی در خانواده ای فرهنگی در لبنان متولد شد. داستان علاقه اش به ادبیات فارسی و آموزش به ایران از زبان خودش زیباست: در زندگی آدمی سرنوشت راهی طبیعی تر از تفکر و تعقل می پیماید و داستان رستم و سهراب حاکی از همین قطعیت سرنوشت است.
7ساله بودم که به همراه پدر به کلیسا می رفتم و آنجا شنیدم که مسیح راه را برای مجوس روشن می کند. درباره مجوس از هر که پرسیدم البته پاسخهای متفاوتی می شنیدم و این کلمه مشغله ذهنی ام شد و تا الان تحقیقاتی در این زمینه انجام داده ام « گویا مجوس ها قبیله ای ایرانی بوده اند.»

ویکتور الکک شاعر لبنانی که دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی در سال 1960 و زیر نظر بدیع‌الزمان فروزانفر نوشت. او علاوه بر زبان‌های عربی و فارسی، با زبان فرانسه و برخی دیگر از زبان‌های قدیم و جدید آشنا بود. از این شاعر لبنانی بیش از 20 کتاب از جمله «تاثیر فرهنگ عربی بر شعر منوچهری دامغانی» و «بدیعیات الزمان» منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
نوذر
Canada
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۰
۰
ایران از فرهنگ مستقل خود كمی فاصله گرفته و بعضی از دول عربی از نظر اقتصادی و نفوذ در جهان بالاتر از ایران قرار گرفته اند.....روابط با همه ی جهان برای ما باید به حال تعادل در بیاید....
م.م
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۰
۰
گویا مجوس ها ایرانی بودند خوب پس بقیه اش كو؟ چرا نصفه است؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۰
۰
1336 میلادیییییییییییییییییی ؟؟؟

نیازمندی ها