براساس تازه‌ترین آمار ارائه شده از سوی انستیتو اقتصاد آلمان، مهاجران و مهاجرتباران در آلمان، 57 درصد کارکنان شرکت‌های تولیدی در سراسر این کشور را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که نزدیک به 39 درصد کل جمعیت افراد یاد شده، به استخدام بیش از نیمی از شرکت‌های بزرگ تولیدی این کشور درآمده‌اند و کارشناسان می‌گویند، این روند که از پنج سال پیش آغاز شده، سیر صعودی خواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۰۹۹۳۵

در گزارش یادشده آمده است: سهم شرکت‌های بزرگ آلمانی در جذب نیروی کار مهاجر، حتی به 92 درصد هم رسیده است و به‌ طور کلی نهادهای خدماتی و تولیدی بزرگ آلمانی، 39 درصد کل مهاجران را استخدام کرده‌اند. درصد استخدام مهاجرتباران در شرکت‌های متوسط و کوچک، به ترتیب 81 و 55 درصد تعیین شده است.

به گزارش رویترز، از سوی دیگر آمارهای منتشرشده بیانگر آن است که نیمی از شرکت‌ها، مهاجرانی را که در پنج سال گذشته از کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا دیگر کشورهای جهان وارد آلمان شده‌اند، استخدام کرده یا انجام کارهای تولیدی و خدماتی شرکت را به‌عهده کارمندان پناهجوی خود گذاشته‌اند. نکته قابل تأمل درباره درصد جذب نیروهای مهاجر از سوی شرکت‌های آلمانی این است که 64 درصد شرکت‌ها در غرب آلمان دست به استخدام مهاجران زده‌اند و تنها 38 درصد نهاده‌های تولیدی شرق این کشور، نیروی کار مهاجران را به‌کار گرفته‌اند.

اعتماد بیشتر کارفرمایان

به نظر هانس پتر کلوس، رئیس نهاد اقتصاد آلمان، این آمار نمایانگر آن است که اعتماد مدیران شرکت‌ها نسبت به مهاجرتباران بیشتر شده: صاحبان صنایع بالاخره دریافتند که به نیروی کار مهاجران نیاز دارند و باید برای رفع نیازهای خود آنان را استخدام کنند. سال 2011 نیز 55 درصد نیازهای شرکت‌های تولیدی و خدماتی با استفاده از تخصص و تجربه مهاجران و مهاجرتباران تأمین می‌شد. با این ‌حال کارفرمایان آلمانی، بسادگی حاضر به استخدام نیروی کار غیرآلمانی‌نیستند. آنها اغلب مواردی مانند زبان (58 درصد)، اجازه اقامت (35 درصد) و ارزیابی کیفیت کار و مدارک داوطلبان را از موانع استخدامی می‌دانند. شرکت‌هایی که دارای تجربه کار با کارشناسان یا کارگران مهاجرتبار هستند، کمتر این موانع را عنوان می‌کنند. با این‌حال 31 درصد همین شرکت‌ها هم نسبت به کارایی و مهارت کارشناسان مهاجر تردید دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها