محسن رفیقدوست از دستاوردهای دفاعی انقلاب می‌گوید

اقتدار موشکی ایران

در طول 38 سال گذشته مردم ایران با تبعیت از رهبری‌های حکیمانه امام راحل و مقام معظم رهبری از دستاوردها و آرمان‌های انقلاب دفاع کرده اند و ایران امروز در تمامی عرصه‌ها کشوری مقتدر و بازیگری تأثیرگذار در منطقه است.
کد خبر: ۹۹۹۲۱۷
اقتدار موشکی ایران

دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که ایران قبل ازانقلاب با ایران بعد از انقلاب تفاوت بسیاری را در زمینه‌های مختلف نظامی و دفاعی دارد، تولید انواع راکت و موشک‌های بالستیک، تولید رادارهای پیشرفته و سامانه‌های هوایی و ماهواره جزئی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه نظامی و دفاعی است.

محسن رفیقدوست از مبارزان انقلابی و وزیر سپاه در دهه 60، در گفت‌وگو با جام سیاست به دستاوردهای نظامی جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب پرداخت.

به عنوان یکی از مبارزان برجسته انقلاب، توضیح دهید که وقوع انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در چه بستری شکل گرفت؟

حکومت 2500 ساله شاهنشاهی با اتحاد مردم، کنار گذاشتن اختلافات و تبعیت از رهبری ساقط شد و نظام جدید شکل گرفت. در جنگ، چنین تجربه‌ای در مورد وحدت کلمه را به نحو محسوس‌تری تکرار کردیم. ابتدای حمله عراق به ایران اعتقاد رئیس‌جمهوری که در ایران صلاحیت نداشت این بود که صرفا ارتش برای دفاع از مرزها کافی است و اجازه کمک گرفتن از مردم را به ما نمی‌داد اما از وقتی مردم با نام بسیج وارد صحنه جنگ شدند ورق برگشت. زمانی که جنگ تمام شد از 11 ملیت اسیر و از حدود 34 کشور غنیمت گرفته بودیم اما در میان اسرای ایرانی یک غیر ایرانی هم نبود. جنگ هشت ساله‌ای که با حضور مردم ایران از یک طرف و آمریکا، شوروی، اروپا، دلارهای نفتی عربستان، کویت و... در طرف دیگر بود به نفع ما تمام شد و به پیروزی رسیدیم. در دو مرحله دیگر نیز شاهد حضور کارساز مردم هستیم. حضور مردم را کارساز می‌بینیم: 23 تیرماه 78 و 9 دی 88. امروز هم در تمام تهدیدات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی علیه کشورمان با اتحاد مردم،تبعیت از رهبری واحد و هوشیاری کامل می‌توان با تهدیدات مقابله کرد. بعد از پیروزی انقلاب و زمان جنگ تحمیلی، تحریم نظامی صددرصد کامل بود. معروف است که ارتش از یوگسلاوی سیم‌خاردار می‌خرید. این سیم‌خاردار با چند کامیون حمل شده و در جمهوری آذربایجان که آن زمان بخشی از شوروی بود نگهداری می‌شد، سپس سفیر شوروی به نزد قائم‌مقام وزیرامور خارجه رفته و می‌گوید با کمال افتخار سلاح‌هایتان را آزاد کردیم و سپس می‌بینیم که سیم‌خاردار است. یعنی از لحاظ سیم‌خاردار هم در تحریم نظامی بودیم. لذا از ابتدای جنگ خودکفایی دفاعی آغاز شد و روز به روز گسترش پیدا کرد و تمام امکانات مورد نیاز از فشنگ تا موشک که برای دفاع از ملت لازم بود در اختیار داشتیم، از پهپادهای بسیار کوچک تا بزرگ‌ترین پرنده‌ها. از کوچک‌ترین شناورها تا زیردریایی و کشتی‌های بزرگ و هرچه برای دفاع لازم بود در زمان جنگ هسته‌های اولیه تولید در داخل تشکیل شد و بسیاری از آنها در زمان جنگ به بهره‌برداری رسید و حتی ما تا موشک با برد 110 کیلومتری که به درد میدان جنگمان می‌خورد تولید کردیم.

در چهار دهه گذشته انقلاب اسلامی همواره مورد هجمه دشمنان بوده است. همین امر تقویت توانمندی دفاعی کشور را ناگزیر کرده است. تولید موشک در طول سال‌های پس از انقلاب از چه اهمیتی برخوردار بوده است؟

اولین موشک‌های 70 و 110 کیلومتری در زمان جنگ ساخته و استفاده شد. در این زمینه از آن مقطع تا امروز پیشرفت‌های بسیاری در ساخت موشک‌های قاره پیما و کروز داشته‌ایم. افتخار می‌کنم بنیانگذار نهضتی هستم که از زمان من هزاران بار پیشرفته‌تر و برای بسیاری غیرقابل دسترس‌تر است. امروز شاهدیم از اعماق زمین موشکی را شلیک می‌کنیم که بهترین هدف را با کمترین خطا مورد اصابت قرار می‌دهد. زمانی که برخی کشورها علیه کشورمان جنگ تحمیلی را به راه انداختند مطمئن بودند صدام شش روزه به تهران می‌رسد در آن هشت سال تصور می‌کردند با تجهیز صدام موفق می‌شوند اما زمانی که احساس کردند در حال پیروزی هستیم متوجه شدند که از طریق نظامی نمی‌توانند پیروز شوند. در حال حاضر به لحاظ دفاعی در جایگاهی هستیم که هیچ قدرتی نمی‌تواند در نبرد نظامی ما را شکست دهد زیرا علاوه بر سه عامل در پیروزی در انقلاب و جنگ یعنی رهبری، ایدئولوژی و مردم، امروز برخلاف اوایل انقلاب مجهز به عالی‌ترین سلاح‌ها هم هستیم. خوشبختانه بعد از جنگ هم همه این گروه‌های مختلف در حد بسیار عالی پیشرفت کردند به طوری که امروز از نظر دفاعی صددرصد خودکفا هستیم و حتی از نظر مواد اولیه برای تولید مسائل نظامی‌مان هیچ نیازی به خارج نداریم و در بسیاری از مسائل نظامی در حد دو قدرت بزرگ جهانی هستیم. زمان جنگ ما تهدید و تحریم را به فرصت تبدیل کردیم و از این فرصت بسیار خوب استفاده شد. اگر امروز ما تحریم را به فرصت تبدیل کنیم و نسخه‌ای را که مقام معظم رهبری برای این زمان که اقتصاد مقاومتی است با هم عمل کنیم کشورمان این استعداد را دارد که در این تحریم‌ هم بسیار زود و کامل پیروز شود. در حال حاضر از نظر موشکی در نهایت اقتدار چه از نظر برد و چه از نظر دقت هستیم البته غیراتمی. در زمینه موشک زمین به زمین، زمین به هوا و ساحل به دریا در عالی‌ترین سطح قدرت‌های بزرگ هستیم.

خودکفایی در بحث زمینه‌های دفاعی و عرصه‌های نظامی چقدر می‌تواند در حفاظت از انقلاب موثر باشد و کمک کند؟

به طور قطع اطمینان می‌دهم چیزی که امروز علیه ما کارآیی ندارد گزینه نظامی است. به دلیل این‌که بجز خودکفایی در امکانات مورد نیاز برای دفاع از انقلاب و سرزمین مان در زمینه عده هم خودکفا هستیم. برای جنگ عده می‌خواهیم و عُده. عُده همین است که شما سوال می‌کنید و عده نیرویی است که می‌خواهد دفاع کند. هیچ کشوری در دنیا به اندازه ما توان بسیج نیروهای دفاع از کشور را ندارد. بسیج یکی از معجزات امام(ره) بود که به ملت ما هدیه کردند و اگر بر علیه‌مان تهدید نظامی بشود، بزرگ‌ترین ارتش زمینی جهان را در اختیار داریم و از نظر دفاعی کشور ما حافظ بقیه مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی می‌تواند باشد. یعنی همه مرزهای ما اگر از نظر نظامی مورد حمله قرار بگیرد می‌توانیم پاسخ آن را بدهیم.

گفت‌وگو : مریم شریف‌زاده

ضمیمه جام جم سیاست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها