بررسی کیا اپتیما جی‌اف در برابر تویوتا کمری ایکس‌ال‌ای هیبرید

200 میلیونی‌های چشم‌بادامی

سدان‌های خانوادگی، بویژه آنهایی که از ظاهر و امکانات رفاهی خوبی برخوردارند، فروش خوبی را در بازار کشور ما تجربه می‌کنند. برای مثال، اواسط دهه 80 شمسی و حوالی سال 1386/ 2007 که واردات خودروهای خارجی به داخل ایران جان تازه‌ای گرفته بود، نسل تازه تویوتا کمری با وجود طراحی متفاوت نسبت به نمونه‌های قبلی‌اش توانست به آمار فروش بسیار خوبی برسد و محبوب واقع شود. چند سال جلوتر و با روی کار آمدن هر چه بیشتر محصولات کره‌ای، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما، نقش سوگلی بازار سدان‌های خانوادگی کشور را بازی می‌کردند، اما در شرایط فعلی کیا اپتیمای جدید (مشهور به JF) با پکیج GT Line و نسخه هیبرید واپسین نسل از تویوتا کمری ـ که هر کدام در دوره ای، جزو پرفروش‌ترین‌های کشور به شمار می‌رفتند ـ قیمتی مشابه پیدا کرده‌اند و فول‌ترین نسخه‌های آنها در بازار آزاد 205 تا 210 میلیون تومان به فروش می‌رسد. سوال اینجاست که با این بودجه، خرید کدام گزینه عاقلانه‌تر است؟!
کد خبر: ۹۹۶۲۴۹

اپتیمای جِی‌اف، بعد از تی‌اف

خودروسازان بزرگ با خطوط تولید گسترده عمدتا برای هر نسل از محصولات خود یک کد منحصربه‌فرد تعیین می‌کنند تا هر نسل از دیگر نسل‌هایش قابل تشخیص باشد.

نسل گذشته اپتیما را به عنوان اپتیما تی‌اف می‌شناختیم که از سال 1391/ 2012 تا امسال در بازار کشور ما حضور داشت، اما چهره فعلی اپتیما که از حدود یک سال پیش در بازار جهانی حضور داشته با کد جِی‌اف (JF) معرفی شده و هرچند شباهت بسیار زیادی به نسل گذشته‌اش دارد، اما از نظر ساختار کلی و همچنین جزئیات طراحی، دستخوش تغییرات مهمی شده است.

کیا اپتیمای جدید همان طور که گفته شد در انواع ساده و جی‌تی‌لاین (GT Line) در بازار حضور دارد که نسخه‌های جی‌تی‌لاین از ترمزهای برمبو با کالیپرهای قرمز، دیفیوزر سپر عقب و لوگوهای جی‌تی‌لاین بدنه بهره می‌برد و کمی از نسخه ساده این خودرو اسپرت‌تر است.

کمِری جدید با امکاناتی بهتر از گذشته

تویوتا مرغوبیت محصولات خود را بیشتر با کیفیت ساخت و دوام به خریداران اثبات می‌کند و به اندازه کره‌ای‌ها روی آپشن‌ها و امکانات تمرکز ندارد، اما کمری ایکس‌وی50 هیبرید، آن هم در نسخه تیپ ایکس‌ال‌ای که یکی از فول‌ترین رده‌های این خودرو محسوب می‌شود، شامل امکانات زیر است: روکش چرمی صندلی‌ها همراه با تنظیم برقی چند حالته صندلی‌های جلو، کمک برقی غربیلک فرمان، روکش چرمی فرمان همراه با دکمه‌های کنترل سیستم صوتی، سیستم پخش همراه با شش بلندگو، مانیتور 1/6 اینچی (هفت اینچی به صورت سفارشی)، بلوتوث و ورودی‌های متفاوت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک همراه با قابلیت تنظیم دوگانه دما برای سرنشینان جلو، پرده عقب، روشن شدن خودکار چراغ‌ها بسته به نور محیط، برف پاک کن تایمر دار، شیشه‌های برقی چهار در، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سانروف سفارشی، سنسور پارک عقب و جلو، دوربین دنده عقب همراه با سیستم کمک پارک، شیشه شور چراغ‌های جلو و جایگاه شارژ بدون سیم موبایل. چنین امکاناتی البته نسبت به رقیب کره‌ای در جایگاهی پایین‌تر قرار می‌گیرد، اما نسبت به نسل‌های گذشته، موارد بهتر و کامل‌تری را پیش روی خریداران قرار می‌دهد.

اپتیمای کره‌ای با امکانات رفاهی فراوان

امکانات رفاهی مناسب و سطح آپشن‌های بالا از مهم‌ترین مشخصه‌هایی هستند که کاراکتر محصولات کره‌ای را تشکیل می‌دهند. نسل جدید کیا اپتیما با کد شناسایی جِی‌اف که با طراحی داخلی بسیار جدید در بازار حضور دارد، از خودروهای خانوادگی مجهز به امکانات رفاهی بسیار خوب محسوب می‌شود. این خودرو در نسخه فول آپشن جی‌تی‌لاین از امکانات زیر بهره می‌برد: روکش چرم مصنوعی اعلای صندلی‌ها، غربیلک فرمان و دسته دنده، گرمکن غربیلک فرمان، گرمکن صندلی‌ها، سرد کن صندلی‌های جلو و گرمکن تمام صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سیستم حافظه یکپارچه آی‌ام‌اس (IMS)، قابلیت خواباندن صندلی‌های عقب برای افزایش فضای بار، بالابر برقی شیشه‌های جانبی، سقف پانوراما همراه با سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه قابلیت انتخاب دمای متفاوت برای هر طرف (Dual) و دریچه‌های عقب، سیستم اتوهُلد (برای جلوگیری از خستگی پای راننده در ترافیک)، استارت دکمه‌ای همراه با سوئیچ هوشمند، چراغ‌های جلوی زنون و چراغ خطرهای ال‌ای‌دی، سنسور نور همراه با چرخش اتوماتیک چراغ‌ها در پیچ و تنظیم خودکار ارتفاع نور، سنسور باران، کروز کنترل، سنسور پارک جلو و عقب به همراه سیستم هوشمند پارک خودرو (SPAS)، تنظیم برقی آینه‌های جانبی همراه با تاشوی برقی و گرمکن، غربیلک فرمان اسپرت D شکل همراه با پدال‌های تعویض دنده از پشت فرمان، آینه الکتروکرومیک میانی، صفحه کیلومتر سوپر ویژن همراه با نمایشگر رنگی اطلاعات رایانه سفری، سیستم صوتی حرفه‌ای Harman/Kardon همراه با صفحه نمایشگر لمسی بزرگ و حافظه 800 مگابایتی، ترمز پارک برقی، قابلیت شارژ بدون سیم تلفن همراه و سنسور تشخیص نقطه کور آینه‌های جانبی (مشهور به رادار جانبی). چنین امکاناتی برای خودرویی در این مقیاس، موارد بسیار خوبی محسوب می‌شوند.

مساله جهش قیمت!

نسخه‌های فعلی تویوتا کمری و کیا اپتیمای موجود در بازار، نسل‌های تازه این دو خودرو هستند و از آنجا که قوانین نانوشته بازار کشور ایجاب می‌کند که نسل جدید هر خودرو، دچار جهش قیمت بسیار زیاد نسبت به نسل‌های گذشته شود، لذا این دو خودرو با قیمت‌های نجومی بیش از 200 میلیون تومان در بازار حضور دارند. در بازار جهانی، نسل جدید هر خودرو تنها چند درصد از نسل گذشته‌اش گران‌تر خواهد شد که البته این هزینه اضافی به خاطر ارتقای کیفیت و امکانات محصول تازه است و به این ترتیب، نسل گذشته محصول هم دچار افت قیمت می‌شود، اما از آنجا که بازار خودروی کشور ما بیش از آن که با علم اقتصاد و به نفع مصرف‌کننده پیش برود، توسط بازاریان اداره می‌شود، برای کاهش نیافتن قیمت نسل‌ها و نمونه‌های قدیم، نسخه جدید را با قیمتی فضایی روانه بازار می‌کنند.

تا همین پارسال، نسل گذشته کیا اپتیما قیمتی حدود 160 میلیون تومان (برای نسخه صفر کیلومتر) داشت، اما این روزها نسخه ساده نسل جدید این خودرو که توسط نماینده محصولات کیا موتورز در کشور به بازار عرضه می‌شود، 173میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که نمونه ساده آن (بدون پکیج GT Line) در بازار آزاد قیمتی بالاتر از این دارد. همچنین تویوتا کمری نسل جدید، نسبت به یکی دو سال گذشته دچار جهش قیمت مشابهی شده است که این موضوع به نفع مصرف‌کننده یا حتی فروشنده نیست، زیرا راکد ماندن بازار بر اثر گرانی و دپو شدن محصول در انبارها بیش از هرچیز، سود فروشنده را تهدید می‌کند.

یک تفاوت کلی در تولید و انتقال قدرت

مساله اصلی در بحث مقایسه این دو خودرو، سیستم تولید و انتقال قدرت آنهاست که در این میان، اپتیما جِی‌اف با پیشرانه بنزینی تنفس طبیعی و در واقع همان حالت عادی خودروهای مرسوم در بازار حضور دارد، اما با توجه به این که کمری ساده فقط تا اواسط امسال به بازار ما عرضه شد، برای این مطلب مقایسه نسخه هیبرید کمری را در نظر گرفته ایم که ساختار فنی متفاوتی نسبت به اپتیما دارد.

لفظ هیبرید (Hybrid) به طور کلی به خودرو یا هر وسیله دیگری که بتواند از چند منبع انرژی برای کار کردن استفاده کند یا چند کاربری متفاوت داشته باشد، اطلاق می‌شود. برای مثال، خودروهای دوگانه سوز سی‌ان‌جی یا حتی لپ تاپ‌هایی که از صفحه نمایشگر لمسی بهره می‌برند و از آنها می‌توان به عنوان تبلت استفاده کرد نیز هیبرید هستند! اما در دنیای فعلی خودرو، خودروهای هیبریدی برای حرکت از یک منبع سوختی (بنزین یا گازوئیل) به همراه یک یا چند پیشرانه الکتریکی بهره می‌برند.

خودروهای هیبریدی به لطف دوسوختی بودن، مصرف سوخت فسیلی بسیار پایینی دارند و دوستدار محیط زیست هستند. کمری هیبرید از پیشرانه چهار سیلندر 5/2 لیتری 16 سوپاپ همراه با نهایت قدرت 178 اسب بخار بهره می‌برد که با کمک موتور الکتریکی با نهایت ولتاژ 650 ولتی، چیزی حدود 205 اسب بخار به شما ارائه می‌کند. همچنین تویوتا برای پایین نگه داشتن هرچه بیشتر دور موتور در شرایط رانندگی عادی از جعبه‌دنده سی‌وی‌تی ضریب متغیر استفاده کرده است که در نهایت، مصرف سوخت ترکیبی 5/6 لیتر در هر 100 کیلومتر عایدتان خواهد شد. البته این در حالی است که کمری هیبرید به لطف قدرت و گشتاور بالای پیشرانه دوگانه‌اش، به رکورد شتاب صفر تا صد کمتر از هشت ثانیه دست خواهد یافت.

در مقابل کیا اپتیما جِی‌اف همچون نسل گذشته‌اش تی‌اف و البته برادرش هیوندای سوناتا از پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم 4/2 لیتر و 172 اسب بخار قدرت بهره می‌برد، اما موضوع اینجاست که نمونه عرضه شده به ایران از نوع ام‌پی‌آی (MPI) با سیستم پاشش سوخت ریلی است در حالی که این پیشرانه با سیستم تزریق مستقیم سوخت به داخل سیلندر مشهور به جی‌دی‌آی (GDI) با قدرت بالاتر، مصرف سوخت کمتر و سازگاری بهتر با سوخت کشورمان در بازار جهانی حضور دارد و شاید بهتر بود واردکننده این پیشرانه را برای اپتیما در نظر می‌گرفت. اپتیما جِی‌اف در کنار این پیشرانه 172 اسب بخاری از جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک متصل به محور فعال جلو بهره می‌برد که نهایتا شتاب صفر تا صد 5/9 ثانیه (حدود دو ثانیه کندتر از کمری) و مصرف سوخت 1/8 لیتر در 100 کیلومتر (5/1 لیتر بیشتر از کمری) را به شما ارائه می‌کند. در این بخش کمری پیروز بالقوه میدان است، اما توجه داشته باشید که خودروهای هیبرید از فناوری ساخت بسیار بالایی بهره می‌برند و با توجه به تازگی ورود این دسته از خودروها به بازار کشور نباید انتظار رُند بودن خدمات پس از فروششان در حد یک خودروی مجهز به پیشرانه درون‌سوز عادی را داشت، هرچند نمایندگی تویوتا اعلام کرده که آماده ارائه خدمات به محصولات هیبریدی (پریوس و کمری) هست.

کمِری هیبرید ایکس‌وی50

تویوتا کمری تا کنون بیش از 10 نسل را تجربه کرده و در حال حاضر، نسخه 2017 این خودرو را با کد بدنه ایکس‌وی 50 (XV50) در بازار داریم. کمری مد نظر ما، تیپ ایکس‌ال‌ای (XLE) هیبرید مدل 2017 است که از سال 1390/2011 روی خط تولید این خودروساز ژاپنی قرار دارد. این تیپ جدید، نسخه فیس‌لیفت این نسل محسوب می‌شود که از سال آینده نسل جدیدتر این خودرو با کد ایکس‌وی 60 (XV60) با طراحی بسیار خاص وارد بازار خواهد شد. کمری هیبرید از نظر ظاهر تفاوت چندانی با نسخه ساده این خودرو ندارد و تا چندی پیش، تنها خودروی سدان خانوادگی هیبرید موجود در بازار کشورمان محسوب می‌شد.

جدول مقایسه کیااپتیما جی‌اف و تویوتا کمری ایکس‌ال‌ای هیبرید

خودرو

کیا اُپتیما جِیاف با پکیج جیتیلاین

تویوتا کَمِری ایکسالای هیبرید

تعداد سیلندر

4

4

تعداد سوپاپ

16

16

حجم موتور (لیتر)

4/2

5/2 + موتور الکتریکی

نهایت قدرت (اسب بخار) × دور موتور

172 × 6000

205 × 5700

نهایت گشتاور (نیوتنمتر) × دور موتور

222 × 4000

213 × 4500

جعبه دنده

شش سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک

ضریب متغیر سیویتی

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در 100 کیلومتر)

7/8

5/6

طول × عرض × ارتفاع (میلیمتر)

4855 × 1860 × 1465

4841 × 1821 × 1470

شتاب صفر تا صد (ثانیه)

5/9

6/7

قیمت (میلیون تومان)

195 تا 210

200 تا 210

معید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها