یکی از مزایای توسعه فناوری‌های نوین، افزایش ایمنی و سادگی در کارهایی است که انسان انجام می‌دهد. در عین حال این فناوری‌ها می‌تواند انسان را در تشخیص زودرس بیماری‌های خطرناک، کسب تجربه‌های تازه در فعالیت‌های ورزشی و تفریحی و به‌کارگیری شیوه‌های نوین برای آموزش همراهی کند. نوآوری‌های چشمگیری که هر روز با آنها از نزدیک سر و کار داریم بی‌شک سبک زندگی و فعالیت‌های روزمره ما را در آینده تغییر خواهد داد.
کد خبر: ۹۹۴۴۸۲
5 نوآوری چشمگیر

تسلا، واقعیت مجازی

اشتباه نکنید. این آخرین مدل لباس مردان ایکس نیست، بلکه لباس تسلاست. ابزاری با واکنش‌های لامسه‌ای که در سیستم‌های واقعیت مجازی کاربرد دارد. این لباس دو تکه از جنس نئوپرن است که در آن 12 الکترود به منظور تولید شوک‌هایی با نیروی کم به ماهیچه‌های اصلی بدن تعبیه شده است. وقتی این لباس را به تن کنید، ضربه‌های الکتریکی مغز را به اشتباه انداخته و وادار به این فکر می‌کند که گویی مثلا در حال پیاده‌روی درون تونل باد هستید یا هنگام بازی‌های ویدئویی احساس می‌کنید دشمنتان از پشت سر به شما گلوله‌ای شلیک کرده است. این لباس هنوز در مراحل اولیه تولید است. این فناوری با استفاده از 12 هدفون واقعیت مجازی، تکمیل می‌شود و فرد را در دنیایی کاملا مجازی غوطه‌ور می‌کند.

کرم‌های آموزشی

بنا بر نظر کارشناسان، مهارت‌های رمزگذاری بزودی مانند زبان و ریاضی برای کودکان حیاتی خواهد شد. به این منظور، بتازگی نوعی اسباب‌بازی به شکل کرم ساخته شده است که اصول اولیه مهارت‌های رمزگذاری را به کودکان یاد می‌دهد. این اسباب‌بازی همچنین می‌تواند روش‌های حل مشکل را به کودکان سه تا هشت ساله بیاموزد. این کرم، از هشت قسمت تشکیل شده که روی سطح هر کدام از آنها علامتی دستوری حک شده است. هر علامت دستوری مربوط به یک جهت حرکت کرم (جلو، چپ، راست و چرخش) است. تمام این قطعات با پورت یواس‌بی به یکدیگر قلاب می‌شوند و کودکان ترتیب قرار گرفتنشان را به میل خود انجام می‌دهند. وقتی دکمه شروع زده شد، کرم اسباب‌بازی در مسیر از پیش برنامه‌ریزی شده حرکت می‌کند. با این که برنامه‌ریزی واقعی رایانه‌ای رخ نمی‌دهد، کودکان با به کارگیری الگوهای حرکتی متفاوت که از پیش تعیین می‌کنند با مفهوم اصلی رمزگذاری آشنا می‌شوند. در حقیقت آنها در همان سنین کم با هدایت کرم اسباب‌بازی، مهارت‌های اولیه رایانه را می‌آموزند.

قلم سرطان‌یاب

محققان دانشگاه واشنگتن با همکاری چند دانشگاه دیگر و بیمارستان‌های ایالات متحده آمریکا، قلمی طراحی کرده‌اند که سلول‌های سرطانی را تشخیص می‌دهد. این ابزار دستی به منظور ردیابی سلول‌های سرطانی تا اندازه 5/0 میلی‌متری زیر سطح بافت، از میکروسکوپ هم‌کانونی دو محوری استفاده می‌کند. این قلم، پزشکان را قادر می‌سازد بدون نیاز به نمونه‌برداری تشخیص دهند توموری سرطانی یا خوش‌خیم در بدن تشکیل شده است. همچنین جراحان با استفاده از این قلم در اتاق عمل می‌توانند از کار خود هنگام جراحی، ارزیابی دقیق‌تری داشته باشند. آنها معمولا هنگام خارج کردن تومور بیشتر از تصاویر پیش از جراحی، حس بینایی و لامسه‌شان استفاده می‌کنند و گاهی اوقات هم مطمئن نیستند که آیا تمام سلول‌های سرطانی را خارج کرده‌اند یا خیر، اما این ابزار در شناسایی سلول‌های سرطانی به آنها کمک زیادی خواهد کرد.

ربات‌های خدمتکار

در این قرن ممکن است انواع جت‌پک‌ها ـ کوله‌پشتی‌های پرتابی که معمولا به پشت بسته می‌شوند و با فشار گاز به پرواز درمی‌آیند ـ در اختیار ما قرار نگیرد، اما خدمتکارهای ربات که وجودشان در هر خانه لازم است، موضوعی دیگر است. بتازگی چند شرکت ازجمله سگ‌وی، اینتل و ناین‌بوت که روی ساخت ربات‌های خدمتکار با یکدیگر همکاری می‌کنند، رباتی به بازار معرفی کرده‌اند که نقش حمل‌کننده را دارد. نیروی این ربات با پردازنده‌های اتمی شرکت اینتل تامین می‌شود. یک دوربین و میکروفن در این ربات تعبیه شده است تا براحتی صورت و صدای اطرافیان خود را تشخیص دهد. دست‌های این ربات گرچه جداشدنی هستند اما برای حمل اشیای مختلف ساخته شده‌اند. این ربات 13 کیلوگرمی، دو موتور 800 واتی دارد و می‌تواند از 18 تا 30 کیلومتر در ساعت حرکت کند. البته 15 عملکرد ایمنی هم در آن تعبیه شده است. ازجمله نرم‌افزارهای ژیروسکوپ، شتاب‌سنج و مسافت‌یاب. این ربات می‌تواند نقشه مسیری را که می‌رود ثبت کند و بعدها از آن استفاده کند. همچنین وجود پرتوی فروسرخ به آن کمک می‌کند در تاریکی هم بخوبی حرکت کند. شرکت سگ‌وی امیدوار است تا پایان امسال، آن را به تولید انبوه رسانده و به علاقه‌مندان بفروشد.

حسگری برای گلف‌بازها

اگر اهل بازی گلف هستید و می‌خواهید بازی‌تان بهتر شود، این حسگر چیزی است که به کارتان می‌آید. این ابزار 7/6 سانتی‌متری که فقط 28 گرم وزن دارد را با گیره‌ای به خودتان وصل کنید و به زمین بازی بروید. این حسگر اطلاعات مربوط به مقدار چرخش شما را هنگام ضربه زدن به توپ، دریافت و محاسبه می‌کند و به شما نشان می‌دهد که چگونه حرکات‌تان روی پرتاب توپ اثر می‌گذارد. می‌توانید این داده‌ها را حتی به صورت تصاویر سه‌بعدی در رایانه مشاهده کنید و در آینده ضربه‌های بهتری بزنید. در واقع این ابزار تمام حرکات شما از زاویه صورت، زاویه چوب گلف، نحوه پرتاب و زمان چرخش را ثبت می‌کند و اطلاعات را به ساعت مچی یا نرم‌افزاری که به تلفن هوشمندتان متصل است می‌فرستد. این حسگر با یک بار شارژ 12 ساعت کار می‌کند و ضد آب است. بنابراین زیر باران هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها