گفت‌وگو با طراوت خاکسار، برنده مدال طلای جهانی کاراته

مادربزرگم مرا به باشگاه کاراته برد

با حمیده عباسعلی، پرافتخارترین بانوی کاراته‌کای ایرانی

اگر بخواهی هیچ کاری سخت نیست

او یکی از تاریخ‌سازان ورزش بانوان ایران است، دختری که برای نخستین‌بار در تاریخ کاراته ایران موفق به کسب مدال در رقابت‌های جهانی شد.
کد خبر: ۹۹۳۴۸۶
اگر بخواهی هیچ کاری سخت نیست

به گزارش جام جم آنلاین ، حمیده عباسعلی را به هر مسابقه برون‌مرزی؛ از آسیایی و جهانی گرفته تا تورنمنت‌های متعدد بین‌المللی بفرستید با دست پر برمی‌گردد. اگر طلا نگیرد حداقل روی سکو می‌رود. به هر حال او دختری از جنس مدال است. عباسعلی آن‌قدر به شهرت رسیده که آوازه‌اش به آن سوی مرزها هم درز پیدا کرده است. پوستر اصلی رقابت‌های جهانی کاراته آمریکا با تصویری از این دختر رونمایی شد.

در شرایطی که او اکنون یکی از پرافتخارترین ورزشکاران تاریخ ایران است با چاردیواری درباره مسائل مختلفی صحبت می‌کند.

چند سال دارید و آخرین عنوانی که در کاراته به دست آورده‌اید چه بوده است؟

من متولد سال 1368 در تهران هستم. اکنون در شهرری زندگی می‌کنم. عناوین قهرمانی متعددی در رقابت‌های برون‌مرزی، آسیایی و جهانی به‌دست آورده‌ام.

در تصور بسیاری، کاراته یک ورزش رزمی خشن است. نظر شما به عنوان یک کاراته‌کا چیست؟

اسمش خشن است. اما وقتی وارد این ورزش شوی بخوبی درک می‌کنی که یک هنر تمام‌عیار است. کاراته به تمام معنا به شما هنر آموزش می‌دهد. علاوه بر قدرت باید از هنر هم بهره‌مند باشی. من از هشت سالگی کاراته را شروع کردم، چون عاشقش بودم. نمی‌دانم شاید این را به حساب اعتماد به نفس بالای من یا خودستایی بگذارید، اما واقعا عاشق ورزش بودم و اطمینان دارم هر رشته دیگری هم می‌رفتم موفق می‌شدم.

موفقیت‌های من به خاطر حمایت خانواده‌ام هم هست.

دیدگاه شما درباره ازدواج چیست؟

اکنون مجردم و به ورزش حرفه‌ای‌ام فکر می‌کنم. نمی‌دانم این خوب است یا بد، اما به هر در حال انجام آن هستم. انسان باید ابتدا شرایط خود را بسنجد و سپس تن به ازدواج بدهد. ازدواج چیزی است که برای هر فردی اتفاق می‌افتد. ازدواج نباید چشم‌بسته باشد. به هر حال اگر ازدواج کنم مسئولیت‌هایم دو برابر می‌شود.

شما یکی از محبوب‌ترین ورزشکاران زن ایران هستید، این محبوبیت چگونه به‌وجود آمد؟

مردم خیلی به من لطف دارند. واقعا محبوبیت خیلی خوب است. چه کسی از محبوبیت بدش می‌آید؟ البته حفظ محبوبیت خیلی سخت است. خود من هرگز در زندگی‌ام نقش بازی نکردم و همیشه چیزی هستم که در ظاهر می‌بینید.

محبوبیت یک ورزشکار خانم چه تفاوت‌هایی با نوع محبوبیت یک ورزشکار مرد دارد؟

ما در یک کشور اسلامی هستیم و معیارهایمان فرق می‌کند. ما به‌عنوان یک ورزشکار خانم یکی از نمادهای کشورمان هستیم، چون باید با حجاب مسابقه بدهیم. کار ما نسبت به مردان سخت‌تر است.

شبکه‌های اجتماعی در محبوبیت یک ورزشکار چقدر دخیل است؟

بستگی به این دارد که خود ورزشکار از چه جنبه‌ای به این شبکه‌های اجتماعی نگاه ‌کند. به هر حال خیلی تاثیرگذار است. بسیاری از هواداران از طریق همین شبکه‌های اجتماعی با ورزشکار مورد علاقه خود بیشتر آشنایی پیدا می‌کنند. البته سوءاستفاده‌هایی هم در این میان می‌شود که اصلا درست نیست. این قضیه جنبه‌های خوب و بدی دارد.

تحصیل و ورزش به‌طور همزمان در کنار هم سخت نبود؟

هیچ کاری سخت نیست تا وقتی خودت بخواهی. اگر بخواهی سخت بگیری سخت سپری می‌شود. وقتی در اردوی تیم ملی هستیم برخی استادها با ما راه می‌آیند. اما برخی دیگر با توجه به شرایط درسی سختگیری بیشتری دارند. خیلی از اساتید به من لطف دارند.

هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها