پرداخت خسارت بیمه‌ای کسبه ساختمان پلاسکو آغاز شد

بازماندگان پلاسکو

از روز گذشته شرکت‌های بیمه، پرداخت بیمه آتش‌سوزی به آن دسته از کسبه ساختمان پلاسکو که مغازه‌های خود را بیمه کرده بودند، آغاز کردند.
کد خبر: ۹۹۲۸۶۳

با گذشت چند روز از حادثه ریزش ساختمان پلاسکو بر اثر آتش‌سوزی هنوز در عملیات آواربرداری، آتش زبانه می‌کشد و دود از محل حادثه خارج می‌شود.

به گزارش جام‌جم، ساختمان پلاسکو یکی از مراکز بزرگ عرضه پوشاک در تهران بود که پنجشنبه در طبقات فوقانی دچار سانحه آتش‌سوزی شد و پس از چند ساعت فروریخت. این ساختمان قدمتی بیش‌از ‌نیم‌قرن داشت که اکنون فقط آواری از آن باقی مانده است.

خیابان فردوسی جنوبی از حوالی میدان امام خمینی(ره) تا بعد از سفارت انگلستان توسط نیروهای امنیتی شهر بسته شده است. به چهارراه استانبول که می‌رسید بسیاری از مردم با نگاه به عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو ناخودآگاه اشک در چشمانشان حلقه می‌زند؛ برخی دیگر عنوان می‌کنند که همه چیزمان رفت و با نگاهی بهت‌آلود به ساختمان خیره می‌شوند.

پایین‌تر از ساختمان پلاسکو جنب کوچه بانک مرکزی، دفتر یکی از شرکت‌های بیمه قرار داشت که بسیاری از مالباختگان جلوی این شعبه تجمع کرده بودند.

از آنها پرسیدم آیا منتظر ورود هستید که پاسخ دادند پرونده تشکیل داده‌ایم و منتظر بررسی هستیم. وارد شعبه شدم و کارمندی گفت بفرمایید شما هم برای تشکیل پرونده آمدید؟ خودم را به عنوان خبرنگار معرفی کردم و گفت در این باره باید با یکی از مسئولان شرکت بیمه صحبت کنید.

در همین حال محمد رضایی، مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه ایران از طبقه بالا به طبقه همکف آمد و شروع به صحبت کردیم. وی ما را به طبقه بالا راهنمایی کرد. او در مسیر گفت که این شعبه را به عنوان ستاد مدیریت بحران بیمه ایران معرفی کردیم تا در کوتاه‌ترین زمان خدمات بیمه‌ای مربوط به مالباختگان ساختمان پلاسکو را انجام دهیم. وارد طبقه بالا که شدیم بسیاری از مردم پشت یک اتاق شیشه‌ای منتظر بودند. از یکی از آنها پرسیدم شما اینجا منتظر چه کاری هستید و گفت: بنده یکی از صاحبان واحد تجاری پلاسکو هستم و برای دریافت خسارت به اینجا آمدم. بعد از چند دقیقه نام وی را صدا زدند و وارد اتاق شد. در این اتاق شیشه‌ای یک تیم کارشناسی قرار داشت که میزان پرداخت خسارت را بر اساس تعهدات بیمه‌نامه تعیین می‌کردند.

رضایی به خبرنگار ما گفت: پرداخت خسارت بر اساس تعهدات تعیین شده در بیمه‌نامه است و برخی افراد خسارت 700میلیون تومانی را هم دریافت کردند.

وی تاکید کرد: تعیین خسارت به میزان موجودی کالا ارتباطی نداشته و بر اساس تعهدی که بیمه‌گذار سالانه پرداخت می‌کرده، مشمول پرداخت هزینه می‌شود.

مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه ایران اضافه کرد: برای این‌که بتوانیم به مالباختگان حادثه پلاسکو با سرعت بیشتری خدمات دهیم، یک دفتر در نزدیکی ساختمان پلاسکو قرار دادیم. از سوی دیگر شعبه بازار تهران واقع در سبزه میدان نیز از صبح تا 10 شب مشغول فعالیت و تشکیل پرونده و پرداخت خسارت است.

رضایی مدت زمان پرداخت خسارت به مالباختگان حادثه پلاسکو را نیز کمتر از یک ساعت برآورد کرد و گفت: این کار در هیچ جای دنیا مشاهده نمی‌شود و دفاتر بیمه با سرعت و دقت بسیار بالا، کمتر از چند ساعت اقدام به پرداخت هزینه‌های برآورد شده می‌کنند.

این مقام مسئول در بیمه ایران ادامه داد: از تعداد حدود 600 واحد صنفی تنها 110 واحد دارای بیمه ایران هستند و اینجا مالباختگانی که بیمه نیستند، متوجه خواهند شد که بیمه چقدر می‌تواند کمک مالی در زمان خسارت باشد.

رضایی افزود: تاکنون (ساعت 14 شنبه) 90 درصد افرادی که دارای بیمه‌نامه بودند برای تشکیل پرونده مراجعه کردند و پرداخت خسارت به‌گونه‌ای است که افراد رضایت کامل دارند.

وی گفت: زمانی که نمایندگان بیمه به واحدهای صنفی مراجعه می‌کنند تا اموال خود را در برابر آتش‌سوزی و اتفاقات غیرمترقبه بیمه کنند بسیاری از آنها اظهار می‌کردند که ما نیازی به بیمه نداریم.

در این باره می‌توان گفت این افراد کسانی هستند که اتفاق بد را برای همسایه می‌دانند، اما غافل از این‌که در یک چشم به هم زدن ساختمان بزرگی نابود می‌شود و بسیاری از افرادی که بیمه آتش‌سوزی و اتفاقات غیرمترقبه نداشتند همه سرمایه خود را از دست می‌دهند.

در همین حال نام فردی را صدا زدند و او زمانی که از اتاق بیرون آمد، خوشحال بود. نگاهی به چک در دستش انداختم که مبلغ آن حدود 700 میلیون تومان بود. از وی سوال کردم که چقدر سرمایه داشتید؟ پاسخ داد که حدود یک میلیارد تومان و از این مقدار حدود 700 میلیون تومان را بیمه پرداخت کرده است. البته سقف تعهدات من مشمول همین مبلغ بود و کالاهای جدیدی آورده بودم که هنوز اقدامی برای بیمه نشده بود. بیمه ایران بعد از استعلام بررسی و تعیین خسارت چک خسارت را در وجه صاحب بیمه صادر می‌کرد تا از تجمع افراد جلوگیری شود.

در همین حال فردی وارد شعبه شد و اعلام کرد که بیمه‌نامه وی داخل مغازه بوده و اثری از آن در دسترس نیست. مسئول شعبه از وی کد ملی بیمه‌گذار را سوال کرد و همه مدارک را برای احراز هویت از وی خواست که بعد از استعلام و بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که وی در کدام شعبه بیمه‌نامه ثبت کرده و مشمول چه هزینه‌ای خواهد شد.

از سوی دیگر برخی افراد، تسهیلاتی را از بانک‌ها دریافت کرده بودند که این تسهیلات، بیمه بود. این افراد با تسهیلات دریافتی از بانک، اقدام به خرید پوشاک و پارچه کرده بودند و اکنون جزو مالباختگان محسوب می‌شوند که طبق گفته یکی از مسئولان بیمه ایران همه پرداختی ظرف یک هفته آینده انجام خواهد شد. افرادی که از تسهیلات بیمه‌دار استفاده کرده بودند مشمول دریافت خسارت می‌شوند. با گذر از خیابان استانبول افراد مختلفی را مشاهده می‌کردید که روزی کسبه پلاسکو بودند. برخی چک بیمه دستشان بود و خوشحال بودند که بخشی از مالشان را دوباره به دست آوردند و برخی دیگر با نگاه به جرثقیل‌ها فقط گریه می‌کردند و می‌گفتند که دار و ندارم رفت. اینجاست که باید خدمات بیمه‌ای را جدی گرفت. اگر همه 600 واحد صنفی دارای بیمه بودند، دیگر مشکلات مالی سراغ افراد نمی‌آمد.

پلاسکوی جدید را 2 ساله می‌سازیم

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با بیان این‌که این ساختمان قبل از انقلاب ساخته شده و سرقفلی همه واحدهای آن به مردم واگذار شده بود، عنوان کرد: بنابراین ما هیچ چیزی در اختیار نداشتیم جز اصل مالکیت ساختمان. البته ما هم مسئولیتی داریم و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمی‌کنیم. به گزارش ایسنا، سعیدی‌کیا افزود: پس از جمع شدن حادثه، کارگروه‌ها و کمیته‌هایی تشکیل می‌شود و به مباحث رسیدگی و مسئولیت هر نهادی را مشخص می‌کنند.

وی با بیان این‌که امروز می‌خواهم خطاب به کسانی که اینجا کسب‌وکار داشتند، اعلام کنم که این ساختمان را با کیفیت بسیار خوب و منطبق با مشخصات خوب ظرف دو سال خواهیم ساخت، گفت: سپس این واحدها را طبق ضوابطی به ذی‌نفعان واگذار خواهیم کرد.

وام 300 میلیون تومانی

رئیس کل بانک مرکزی در بازدید از محل ساختمان پلاسکو از پرداخت تسهیلات تا سقف 300 میلیون تومان برای هر واحد صنفی حادثه دیده، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف درخصوص جزئیات و شرایط اعطای تسهیلات به این اصناف حادثه دیده گفت: این تسهیلات برای هر واحد صنفی تا سقف 300 میلیون تومان و با یک سال تنفس اعطا می شود و بازپرداخت آن 36 ماهه و با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار خواهد بود. امیدواریم با تمهیدات فراهم شده، این تسهیلات خارج از بروکراسی اداری و با سرعت بیشتری برای رونق کسب و کار اعطا شود. همچنین تمام واحدهای صنفی فعال در این ساختمان تجاری می‌توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

بخشودگی بدهی کسبه پلاسکو

وزیر صنعت، معدن و تجارت از بررسی سه ساختمان برای استقرار کسبه ساختمان پلاسکو خبر داد و گفت که پیشنهاد بخشودگی بدهی کسبه پلاسکو در دولت مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدرضا نعمت‌زاده تصریح کرد: توانستیم با اتاق اصناف و اتحادیه‌های دیگر موضوع را پیگیری کنیم. حدود 570 واحد تولید پوشاک در ساختمان وجود داشته که عمدتا تولیدی نبوده و دفتر فروش و بنکداری بوده‌اند. وی افزود: بیمه بیکاری کارکنان برقرار می‌شود. حدود 2200 نفر اینجا کارگر بودند که با حساب مالکان در مجموع حدود 3000 نفر بیمه بیکاری می‌شوند و حدود صد میلیون تومان تسهیلات نیز به صاحبان واحدهای صنفی این ساختمان ارائه می‌شود.

دولت به کمک کسبه می‌آید

در حالی که رئیس‌کل بیمه مرکزی از بیمه کمتر از 40 میلیارد تومانی برای ساختمان پلاسکو خبر داد، رئیس اتاق اصناف ایران میزان برآورد اولیه خسارت را بیش از هزار میلیارد تومان عنوان می‌کند. علی فاضلی در گفت‌وگو با تسنیم تصریح کرد: حادثه پلاسکو فاجعه تلخی به‌حساب می‌آید که بیشتر از اهمیت بیکار شدن و آسیب دیدن تعدادی از واحدهای تولیدی، جان انسان‌های شریفی است که در کسوت آتش‌نشان از بین رفته که این ضایعه جبران‌ناپذیر است اما در مسائل مالی با تمهیداتی که اندیشیده خواهد شد مشکلات برطرف می‌شود.

فاضلی گفت: این اطمینان را دارم که دولت در این زمینه کمک خواهد کرد تا این خسارت (کسبه پلاسکو) به‌نوعی جبران شود.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها