معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: رویکرد سرمایه‌گذاران درحال تغییر به سمت ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان است و یکی از مهم‌ترین بسترهای زمینه‌ساز شکل‌گیری و شکوفایی این اقتصاد در استان‌ها، پارک‌های علم و فناوری هستند.
کد خبر: ۹۹۰۲۵۱

به گزارش جام‌جم و به نقل از مرکز روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، توجه جدی‌تر برنامه ششم توسعه به شرکت‌های دانش‌بنیان را یادآور شد و افزود: در این برنامه، تمهیدات بهتری نسبت به برنامه‌های پیشین وجود دارد. بر همین اساس، برای تحقق این موضوع باید فضای کشور به سمت شکل‌گیری زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان سوق پیدا کند.

‎نایب‌رئیس هیأت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب تامین ضمانت‌نامه‌های بانکی اشاره کرد و افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی، دارای زیرساخت‌هایی هستند که ارائه ضمانت‌نامه‌های بانکی شرکت‌های دانش‌بنیان را تامین می‌کنند.

‎گفتنی است؛ بیش از 141 شرکت دانش بنیان در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند که اغلب این شرکت‌ها با پارک علم و فناوری در ارتباط هستند.تعدادی از آنها در پارک علم و فناوری‌ و تعدادی نیز در شهرک صنعتی استقرار یافته‌اند و توانسته‌اند در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و داروسازی حرفی برای گفتن داشته باشند، مشکلات ملی را حل و در سطح بین‌المللی فعالیت کنند.

تولید گاما آلومینای نانو ساختار در شرکت دانش‌بنیان ایرانی

یک شرکت دانش‌بنیان با تکیه بر دانش داخلی به حمایت ستاد توسعه فناوری نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گاما آلومینای نانوساختار را با کیفیت مرغوب تولید می‌کند. این نانومواد به‌عنوان پایه‌کاتالیست در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، داروسازی و خودروسازی کاربرد دارد. به گزارش جام‌جم و به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کاتالیست‌ها از مواد پرمصرف در صنایع مختلف هستند که با افزایش سرعت واکنش‌ها زمان رسیدن به محصول نهایی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

به گفته‌ سعید شجاعی زاده، مدیر عامل شرکت دانش بنیان نانوپارس اسپادانا، پایه‌ کاتالیست 90 درصد ارزش کاتالیست است. زمانی که پایه‌ کاتالیست در کشور موجود نبود، مصرف‌کنندگان پایه‌ کاتالیست نهایی را با هر قیمت و کیفیتی از خارج کشور تأمین می‌کردند، اما با اجرای طرح تولید پایه کاتالیست در کشور نیاز به تأمین خارجی پایه‌ کاتالیست قطع شد و شرکت نانوپارس اسپادانا و سایر شرکت‌های همکار توانستند مقادیر زیادی از کاتالیست‌های ناهمگن بر پایه‌ گاما آلومینا را تولید و به صنایع ارائه کنند. وی در خصوص مزایای این محصول داخلی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی گفت: تولید داخلی این پایه کاتالیست، موجب کاهش هزینه‌ها در صنایع مهم و کاربردی شده و همچنین کیفیت این پایه‌کاتالیست در حد نمونه خارجی است. بعلاوه، تغییرات خاصی برای ارتقای عملکرد آن هنگام استفاده به عنوان پایه کاتالیست اعمال شده است.

تولید مربای رژیمی فراسودمند با شیره خرما

محققان کشور موفق به تولید مربای رژیمی فراسودمند قابل استفاده برای بیماران دیابتی و کودکان شدند. این مربا به کمک شیره خرما تولید شده و جذب قند پایین‌تری در بدن دارد. لیلا واقف مهربانی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در این مربای رژیمی، علاوه بر شیره خرما به عنوان شیرین کننده، نوع خاصی از پکتین را استفاده کردیم تا محصول نهایی، جذب قند پایین‌تری در بدن داشته باشد. وی با بیان این‌که این مربا یک محصول فراسودمند است، خاطر نشان کرد: این مربا با استفاده از شیره خرما تهیه می‌شود که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارد و همچنین به دلیل پری‌بیوتیک مورد استفاده، به افزایش ایمنی بافت روده کمک می‌کند. پری‌بیوتیک‌ها خوراک باکتری‌های مفید بدن یا همان پروبیوتیک‌ها هستند که در ایمنی بافت روده اثر مهمی ایفا می‌کنند.

به گفته این محقق، مربای رژیمی فراسودمند، مشابه خارجی و داخلی ندارد و برای اولین بار در قالب آزمایشگاهی و نیمه صنعتی تولید شده و آماده تولید انبوه با مشارکت تولیدکنندگان مواد غذایی است. وی با بیان این‌که در فرآیند تولید این محصول، طعم و خواص میوه از بین نمی‌رود و خواص تغذیه‌ای آن فراتر از مربای معمولی است، مربای رژیمی فراسودمند پری بیوتیک را بهترین جایگزین مرباهای معمولی برای دیابتی‌ها و کودکان دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها