جانی بلر، صاحب و نویسنده سایت «زندگی را متوقف نکن» است که در آن سبک زندگی خانه به دوشی و سفر به نقاط مختلف جهان را به نمایش می‌گذارد.
کد خبر: ۹۸۸۶۳۰

او در این سایت از تجربه‌های سفرهای شخصی‌اش به کشورهای مختلف می‌گوید و به نوعی سعی می‌کند علاوه بر آشنا کردن خوانندگانش با مقصدهای گردشگری، پیش از سفر راهنمایی و توصیه‌هایی را به آنها ارائه کند.

بلر تا سال 2003 در زادگاهش (بنگر) در ایرلند شمالی زندگی می‌کرد. از آن سال تصمیم گرفت سبک زندگی‌اش را تغییر دهد و به سفر برود و در طول سفرهایش کار و تحصیل هم بکند. او در سفرهایش به مشاغلی چون پیشخدمتی، قایقرانی، تدریس، بازیگری و فروشندگی پرداخته و در کشورهای انگلستان، لهستان، چین، استرالیا و اروگوئه به تحصیل مشغول بوده و دارای دو مدرک معتبر دانشگاهی است. بلر در طول 13 سال گذشته به بیش از 130 کشور دنیا در هفت قاره سفر کرده است. محل سکونت این گردشگر ماجراجو اکنون در شهر گدانسک لهستان است.

بلر در سال 2014 سفری 30 روزه به ایران داشت و به نقاط مختلفی چون تبریز، ارومیه، یزد، کرمان، شهرکرد، تهران و بسیاری شهرهای دیگر سفر کرد که یکی از آنها شهر مشهد بود. آنچه در اینجا می‌خوانید تجربه سفر این گردشگر کوله‌به‌دوش از سفر به مشهد است.

براساس آمارها حرم امام رضا(ع) یکی از توریستی‌ترین مکان‌های ایران است که مسافران بسیاری برای دیدن آن به مشهد سفر می‌کنند. بیشتر بازدیدکنندگان مسلمان و محلی (ایرانی) هستند. این مکان با سایر مکان‌های گردشگری فرق بسیار دارد، برایتان توضیح می‌دهم که چرا. ما دو نفر تنها توریست‌های خارجی در قطار، در هتل و حتی در حرم امام رضا بودیم: این حرم بزرگ‌ترین مسجد در تمام دنیاست! مشهد نیز دومین شهر بزرگ ایران پس از تهران است که پایتخت محسوب می‌شود.

ایده من بود که به مشهد برویم. به همسرم پَنی درباره زیارتگاه گفتم و البته هیجان سفر با قطار نیز برایم جالب بود. یک شب از تهران تا مشهد را در قطار بودیم. مشهد در شمال شرقی ایران واقع و بزرگ‌ترین شهر در این منطقه است. هزینه بلیت قطار 9 دلار و گران‌ترین قطاری بود که تا به حال سوار شده بودیم! طول سفر با قطار 14 ساعت بود تخت‌ها چهار نفره که راحت و امن بود و چای، قهوه و تنقلات رایگان نیز داشت. مشهد به افغانستان و ترکمنستان نزدیک است و برای گردشگرانی که قصد سفر به آنجا را دارند عبوری خوبی است. ما صبح خیلی زود رسیدیم و برنامه‌مان اقامت دو روزه در مشهد و سپس سفر به سمت کلوت‌های کرمان بود.

اقامت در مشهد

مشهد صدها هتل دارد. اما هتلی که در نهایت انتخاب کردیم خیلی تمیز نبود و صبحانه و وای‌فای مجانی هم نداشت. در کل هتل خوبی نبود و برای اقامت پیشنهادش نمی‌کنم. آن‌قدر بد بود که حتی نامش را نیز به یاد ندارم و نمی‌خواهم به یاد بیاورم. هیچ اقامتگاهی در مشهد برای کوله‌به‌دوش‌ها نیست چون در واقع این شهر هیچ مسافر کوله‌به‌دوشی ندارد!

حرم امام رضا

به ورودی حرم رسیدیم. نمی‌دانید چقدر شلوغ و پر از زائر بود. به‌ندرت در حرم امام رضا غیر مسلمان دیده می‌شود، به همین دلیل از جانب بسیاری برای عکس گرفتن با آنها مورد درخواست واقع شدیم چون در این شهر کمتر خارجی دیده می‌شود. هر سال 20 میلیون مسلمان از حرم امام رضا بازدید می‌کنند. تا پیش از سفر به آنجا این آمار برای ما عجیب بود اما با ورود به حرم و دیدن با چشمان خودم این آمار باورم شد.

حرم امام رضا مجموعه‌ای است که شامل مقبره (تالار سبز) امام رضا هشتمین امام از 12 امام شیعیان می‌شود. شایان ذکر است که ظاهرا از نظر ابعاد و اندازه بزرگ‌ترین مسجد در جهان است و همچنین از نظر گنجایش بزرگ‌ترین مسجد جهان محسوب می‌شود. در داخل این مجموعه عظیم که از بخش‌های بسیار مختلفی تشکیل شده چیزهایی برای دیدن و انجام دادن وجود دارد.

آیا غیرمسلمانان اجازه ورود دارند؟

من پیش از سفر به این مشکل توجه نکرده بودم. اما هم من و هم همسرم، پنی اجازه ورود به حرم را داشتیم. ما تنها خارجی‌‌های غیرمسلمان در داخل حرم بودیم. البته با یک راهنما باید وارد می‌شدیم و حق ورود به مقبره اصلی امام رضا(ع) را نداشتیم یعنی همان تالار سبز. بازدید از این تالار تنها برای مسلمانان امکان‌پذیر بود. کار درستی نبود که به دروغ بگوییم مسلمان هستیم تا بتوانیم وارد مقبره اصلی شویم. باید به این مکان مقدس احترام می‌گذاشتیم. به جایش رفتیم و مقبره قدیمی را که اکنون در موزه نگهداری می‌شود، دیدیم. به وضوح اینجا یک مکان بسیار مقدس در جهان اسلام است.

نحوه لباس پوشیدن در حرم

برای این مکان باید لباس مخصوص بپوشید. پوشیدن شلوارک، تی‌شرت، دامن یا لباس شنا در اینجا ممنوع است.

برای خانم‌ها فقط بیرون بودن دست‌ها و صورت در اینجا مجاز است و باقی بدن باید پوشیده باشد. موهایتان نباید معلوم باشد و اگر لباس مناسب به همراه نداشته باشید در ورودی به شما چادر می‌دهند تا بر سر کنید.

آیا عکاسی مجاز است؟

در اینجا عکاسی ممنوع است. در داخل تمام مجموعه عکاسی کردن ممنوع است. اما ما هر دو دوربین‌هایمان را بردیم تا بتوانیم از این مکان مقدس عکس بگیریم و در کنار این توضیحات به خوانندگان نشان دهیم. البته فقط در حیاط عکس گرفتیم و راهنمایمان نیز از این موضوع اطلاع داشت و به ما اجازه داد. البته با این شرط که از مسمانان در حال نماز عکس نگیریم و مزاحمتی برای دیگران نداشته باشیم. دوست داشتیم از زیبایی معماری این مجموعه عکس‌هایی داشته باشیم.

چه محدودیت‌های دیگری وجود دارد؟

همراه بردن کوله‌پشتی و وسایل سفر به داخل حرم مجاز نیست. یک کیف دستی زنانه مجاز است. اما کوله من را جلوی در گرفتند و البته برای نگهداری‌اش هزینه‌ای دریافت نکردند. به جایش برگه‌ای به من دادند که البته به فارسی رویش نوشته بود، ولی مشکلی پیش نیامد. اگر کسی به هر نحوی کیف یا بسته‌ای با خود به داخل ببرد ماموران آن را گرفته و به بخش نگهداری وسایل تحویل می‌دهند. پس از تحویل وسایل، بازرسی بدنی نیز انجام می‌شود. ورودی زنان و مردان از هم جداست.

ادامه دارد...

آیسا اسدی - مترجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها