گفت‌وگو با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

آمریکا چطور از اقتصاد مقاومتی استفاده کرد؟

معرفی الگوهای موفق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی

سی و یکمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی دیروز برگزار شد و کشاورزان نمونه کشور معرفی شدند.
کد خبر: ۹۸۵۸۰۲

در این جشنواره 118 نفر از افراد نمونه بخش کشاورزی شامل 102تولیدکننده برتر، 16 پژوهشگر در بخش کشاورزی و 17 نمونه در بخش دام، طیور و آبزیان انتخاب شدند که شاخص اصلی انتخاب این افراد نمونه رعایت الگوی اقتصاد مقاومتی و تولید در کنار کمیت و کیفیت در نظر گرفته‌شده و استفاده مناسب از نهاده‌ها و آب و خاک،‌ استفاده از روش‌های مدیریتی نوین بویژه در آبیاری و استفاده از دیگر شرایط موردنظر بوده است.

کشاورزان نمونه در مناطق دیم با بالای 400 میلی‌متر و زیر 400 میلی‌متر بارندگی جدا شده‌اند و ملاک انتخاب در مناطق گرمسیر و سردسیر نیز به صورت جداگانه بررسی شده است.

ایجاد انگیزه در کشاورزان برتر و ارتقای جایگاه بخش کشاورزی از اهداف برگزاری جشنواره ملی کشاورزی بود.

20 درصد اشتغال در بخش کشاورزی است که نقش بالایی در رشد اقتصادی و امنیت غذایی دارد. سالانه 117 میلیون تن مواد غذایی در بخش کشاورزی تولید می‌شود.

تأخیر 4 ماهه

در حاشیه مراسم دیروز محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی بار دیگر در مقابل سؤالات خبرنگاران درباره دلایل اعلام دیرهنگام نرخ خرید تضمینی گندم توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: پس از حدود دو ماه، جلسه شورای اقتصاد این هفته تشکیل می‌شود و مباحث مهمی از جمله برنج و نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در این جلسه مطرح خواهد شد.

سازمان برنامه و بودجه کشور باید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را که وزارت جهاد کشاورزی قبل از آغاز سال زراعی پیشنهاد داده بود، اعلام می‌کرد اما این سازمان در اعلام این نرخ نزدیک به چهار ماه تاخیر دارد.

این تأخیر بی‌سابقه در ادوار خرید تضمینی محصولات کشاورزی باعث نگرانی جامعه کشاورزی کشور شده است اما وزارت جهاد کشاورزی درخصوص دلایل اعلام دیرهنگام این نرخ صحبتی نمی‌کند.

حجتی درباره خریدهای تضمینی و حضور دولت در این صنعت گفت: به اعتقاد من بدترین نوع حضور در این صنعت دولتی شدن است چون هر جا دولت مجری باشد هزینه‌ها افزایش یافته و بهره‌وری کاهش خواهد داشت، بنابراین باید بخش خصوصی بر فعالیت و عملکرد خود نظارت داشته و دخیل باشد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: امروز بسیاری می‌گویند برای حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزان باید خریدهای تضمینی صورت گیرد که باید در نظر داشته باشند فقط با خرید تضمینی نمی‌توان توسعه ایجاد کرد و باید با استفاده از شیوه‌های نوین زنجیره تکمیلی را در رأس برنامه‌ها قرار داد. این در حالی است که خرید تضمینی یا حمایت‌های اینچنینی باید در جایگاه اصولی به‌کار گرفته شود.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها