دومین بیانیه مطبوعاتی «عشق‌آباد»

دفاعیه ترکمنستان از چرایی قطع گاز به ایران

سخنگوی کمیسیون انرژی خانه ملت در گفتگو با جام جم آنلاین:

قطع گاز ترکمنستان مغایر با حسن همجواری/ نیازی به واردات دوباره نداریم

ایران در حوزه انرژی نسبت به بدعهدی طرف ترکمنستانی و قطع واردات گاز این کشور در فصل زمستان بی تجربه نیست. سال 83 و در اوج سرما ترکمنها در اقدامی باج ‎خواهانه در عین داشتن قرارداد، شیر گاز را بر مرزهای ایران بستند.
کد خبر: ۹۸۵۶۴۸
قطع گاز ترکمنستان مغایر با حسن همجواری/  نیازی به واردات دوباره نداریم

"اسدالله قره ‎خانی" نماینده مردم علی آباد کتول استان گلستان در واکنش به اقدام اخیر همسایه شمالی ما مبنی بر قطع واردات گاز به جام جم آنلاین گفت: آنها ادعا می‎کنند مبالغی را در گذشته از طرف ایرانی طلبکار هستند.

وی با اشاره به ادله تهران در برابر موضع منفعت طلبانه عشق آباد ابراز داشت: به آنها اعلام کردیم که در ایام تعهدات گاز تحویلی شما به لحاظ کمیت و کیفیت با مفاد قرار داد متناسب نبوده است.

عضو فراکسیون ولایت مجلس در ادامه از رایزنی کارگروهی دو طرفه برای جلوگیری از قطع گاز سخن گفت و خاطر نشان کرد: آنها ضمن تعیین شرط پرداخت یکباره مطالبات را خواستار شدند که با مخالفت ایران مواجه شد.

وی با بیان اینکه ما در ازای مشخص شدن طلب خود از ترکمنستان، پرداخت اقساطی بدهی را پذیرفتیم اظهار داشت: شرکت ملی گاز تضامین لازم را بر پرداخت بدهی به آنها داد و مقرر شد در طول این مدت گاز قطع نشود!

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه سفیر و نمایندگان حوزه انرژی ترکمنستان در طی مذاکرات با عدم قطعی گاز موافقت نمودند، گفت: با این حال دیروز بین ساعت 10 تا 11 با ارسال فکسی اعلام کردند که این قرارداد مورد موافقت دولت ما نیست و بلافاصله در ساعت 12/5 انتقال گاز را به ایران متوقف کردند.

قره خانی این اقدام را خلاف قواعد بین المللی و حسن همجواری خواند و تصریح کرد: قطعا این موضوع بر مناسبات سیاسی طرفین آسیب خواهد رساند.

نماینده یکی از حوزه های انتخاباتی گلستان نسبت به اقدام همسایه مرزی کشور ابراز تأسف کرد و یادآور شد: بخش عمده‎ای از اقوام گلستان ترکمن بوده و با توجه به غرابت فرهنگی با آن سوی مرزها رفتار دولت ترکمنستان در سرما نگه داشتن هم کیشان خود شایسته نبود.

وی در ادامه نظر به سابقه بدعهدی طرف قرارداد گفت: نباید باز هم به آنها اطمینان نمود چرا که این قبیل اقدامات در شأن مردم ما نیست.

قره خانی مشارکت مردم در کاهش مصرف گاز را خواستار شد و ابراز داشت: نیاز گاز وارداتی ما از ترکمنستان معادل تقریبی 15 میلیون متر مکعب بوده در حالی که در کشور 700 میلیون متر مکعب تولید گاز داریم، لذا اساسا نیازی به گاز کشور همسایه نداریم.

وی خاطر نشان کرد: خط لوله گاز رسانی محور دامغان – کیاسر- ساری با پیشرفت 70 درصدی به زودی بهره برداری شده و در سال آینده از این طریف تأمین خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۲
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
خدایا چقدر ایران ما به فلاكت افتاده خدا
انصاری
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
والا ما نه غرب گرا هستیم نه مامور سرویس جاسوسی انگلیس البته اینو چاپ نمیكنید ولی از بس ما غریب نوازیم چراغ خونه رو میدیم برای روشنایی چند تا كشورچه كوچولو كه قد قم ما نیستن
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
ساده‌لوحانه است اگر در شرایط فعلی انتظار همجواری داشته باشیم و ابلهانه‌تر آنكه مسؤولان پیش‌بینی این خیانت‌ها و مشابه آن را نكنند.
عمو هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
یه زمانی از ما بودن یادش بخیر
حافظ هم سمرقند و بخارا را می بخشید اما الان خیلی نامرد شدن
123
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
الان هم طلبش رو بدید از ما كه ماه به ماه تمام و كمال با مالیات و ارزش افزوده و ابونمان میگیرید
ناصر صفایی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
واقعا میدونید چرا تو قراردادا كلاه میره سرمون چون افراد غیر متخصص ویا با تخصص پایین برای مذاكره میرن و نتیجش این میشه حالا فردا میبینیم گاز كم میشه یا نه این همه منابع همیشه باید مردم صرفه جویی كنن خوب چرا به تركیه گاز صادر میكنید از اون طرف ارز رو از كشور خارج میكنید برای واردات سوخت واقعا عجیبنا غریبا
Hosin
United States
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
۰
۰
گاز را قطع كرد و كلاچ را گرفت
جانباز و بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
۰
۰
دولت روحانی هر كجا كم می آورد مشكل را گردن دولت قبلی می اندازد راستی اگر دولت قبل هم از هم حزبی های خودش بود چه كار می كرد؟ مگر می شود در مدیریت كلان كشور برای توجیه ناتوانی خود مشكلات را به گردن دیگران انداخت
m
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
۰
۰
باسلام
خواهشا خویشتنداری بكنید.ایران بزرگترین مخازن گاز دنیارو داره گازایران چند برابر گاز تركمنستان است
mohsen
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
۰
۰
مسئولان نظام باید توجه كنند این همون تركمنستان است كه تعداد زیادی ایرانی بی گناه را در زندان با شرایط دوران كمونیستی نگه داشته اونوقت مسئولین ما از حسن همجواری دم می زنند...
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
۰
۰
همسایه ما 200 هزار تومان بدهی داشت از اداره گاز آمدند و گاز را قطع كردند
جیك كوز
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
۰
۰
گازرو ول كنید بابا سراشیبیه

نیازمندی ها