افتتاحیه نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها، روز گذشته با حضور دکتر علی دارابی معاون امور مجلس و استان‌های رسانه ملی، آیت‌الله موسی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام‌جمعه اهواز، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و مدیران، برنامه‌سازان، هنرمندان و پژوهشگران رادیویی و تلویزیونی در اهواز برگزار شد.
کد خبر: ۹۸۰۹۲۴

دکتر دارابی در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد شهدای استان خوزستان از دکتر علی‌‌عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، امام‌جمعه اهواز، برگزارکنندگان جشنواره و هیات داوران و ستاد برگزاری تشکر کرد.

وی درباره اهمیت و جایگاه جشنواره تولیدات استانی گفت: جهان امروز، جهان رسانه‌ای شده است و حق و باطل، ارزش و ضد ارزش، خوب و بد آن است که در رسانه‌ها بازنمایی می‌شود و بر این اساس، سواد رسانه‌ای برای بالا بردن آگاهی و مصونیت‌بخشی به مردم از وظایف مهم رسانه‌ها در عصر کنونی است. در جهان رسانه‌ای؛ تنوع، تکثر و تعدد سه مولفه تاثیرگذار برای جلب مخاطب تلقی می‌شود. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با درک این مهم شبکه‌های استانی‌ را در دستور کار خود قرار داده است. به واقع شبکه‌های استانی برای پاسخگویی به نیازها، حمایت از تنوع فرهنگی، پاسداشت میراث تمدنی، صیانت از آداب و رسوم، ‌اشاعه و گسترش مناسک و آیین‌ها و اهتمام بایسته برای توسعه پایدار استان‌ها ایجاد شد.

دکتر دارابی تحکیم وحدت و انسجام ملی را از جمله کارکردهای شبکه‌های استانی برشمرد و گفت: این شبکه‌ها هم کارکردهای عام و ملی شبکه‌های سراسری را دارند و هم کارکردهای خاص و محلی خود را. شبکه‌های استانی به موازات شبکه‌های سراسری بر انتقال ارزش‌ها، دیدگاه‌ها، عناصر و مولفه‌های عام و ملی ایفای نقش می‌کنند و پاسخگوی نیازها، سلایق و علایق متفاوت محلی هستند.

معاون امور استان‌ها، رسانه‌های محلی را یکی از مهم‌ترین عناصر و لوازم شکل‌گیری استمرار جامعه پویا مبتنی بر اخلاق دین برشمرد و گفت: رسانه‌های محلی نمودی از عدالت رسانه‌ای هستند، به نحوی که از یک سو متضمن حیات و بازنمایی عناصر مهم تنوع فرهنگی مانند خرده‌فرهنگ‌ها، آداب و رسوم،‌ زبان و گویش‌ها هستند و از سوی دیگر امکان بروز استعدادهای محلی را فراهم می‌کنند که این عدالت رسانه‌ای به برکت استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی اکنون محقق شده است. وی در ادامه به قدرت ارتباطی و نفوذ رسانه‌ای رسانه‌های محلی اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر نظرسنجی‌ها و روند پژوهش‌ها نشان می‌دهد که میانگین مخاطبان شبکه‌های استانی و محلی از میانگین مخاطبان شبکه ملی و فراملی بیشتر است. معاون امور استان‌ها در ادامه نقشه راه صدا و سیمای استان‌ها را شامل 120 برنامه و اقدام توصیف کرد.

تدوین برنامه و سند چشم‌انداز ده‌ساله، چهار نهضت جهادی حوزه تولید از جمله نهضت فیلمنامه‌نویسی، نهضت تولیدات نمایشی، نهضت پویانمایی و نهضت مستندسازی و نیز اهمیت‌یافتن فضای مجازی، تصویری کردن رادیوی مراکز استان‌ها، ادبیات موسیقی و شعر، پژوهش‌ و تحقیق و برنامه‌سازی، اطلاع‌رسانی متعهدانه و جذب نیروهای تحصیلکرده و متعهد از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که براساس اظهارات دکتر دارابی در نقشه راه صدا و سیمای مراکز استان‌ها مدنظر قرار گرفته است.

وی در پایان از برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره تولیدات استانی بعد از دو دوره توقف آن ابراز خرسندی کرد و درباره روند اجرایی این دوره از جشنواره گفت: بیش از 60 نفر از بهترین داوران و صاحب‌نظران در 45 روز بیش از 1500 اثر را در پنج حوزه سیما، صدا، شعر و موسیقی، خبر، پژوهش و تحقیقات ارزیابی کرده‌اند. از میان این آثار 200 اثر برگزیده شده است.

گفتنی است دومین روز جشنواره تولیدات مراکز صدا و سیمای استان‌ها به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و انتقال تجارب و نقد و بررسی آثار اختصاص دارد. در این مراسم از اقبال واحدی، ایرج میلانی، جواد قارایی، مجید قناد، رضا فیاضی و فریده علم‌بیگی تقدیر شد. تجلیل از خانواده‌های شهدای مدافع حرم، اجرای گروه موسیقی سنتی اهواز و تجلیل از چهره‌های ملی استانی از دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه بود.

آذر مهاجر - رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها