روزنامه« الاهرام» که پرتیراژترین روزنامه کنونی کشور مصر است، از تاریخ پنجم آگوست سال 1875 در این کشور شروع به کار کرده و پس از دیگر روزنامه معروف و مطرح مصری با نام الوقایع‌المصریه در مقام دومین روزنامه قدیمی این کشور قرار دارد و مالکیت و نظارت آن برعهده دولت کشور مصر است.
کد خبر: ۹۷۹۹۵۶

الاهرام، سال 1875 توسط دو برادر لبنانی با نام‌ بشاره سلیم و تقلا سلیم در شهر اسکندریه پایه‌گذاری شد. روزنامه ابتدا هفته‌ای یک بار، روزهای شنبه به چاپ می‌رسید و در ادامه از سال 1881 به صورت روزانه روانه دکه‌ها شد. دفتر مرکزی روزنامه ابتدا در شهر اسکندریه قرار داشت، اما پس از مدتی به قاهره، پایتخت کشور نقل مکان کرد. در آن روزها روزنامه در مصر و شام توزیع می‌شد و دو تن از نوآوران مذهبی آن زمان با نام‌ محمد عبده و جمال‌الدین افغانی، جزو نویسندگان آن بودند. بعد از مرگ برادران سلیم، روزنامه‌نگار لبنانی دیگری با نام داوود برکات، سردبیری روزنامه را در سال 1901 برعهده گرفت.

با توجه به تنوع لهجه‌ها و گویش‌های گوناگون موجود در زبان عربی، الاهرام در سال‌های کار و فعالیت خود بیشترین تلاش را به کار گرفته است تا منبعی مطمئن و تاثیرگذار در درست‌نویسی زبان عربی به شمار آید. سال 1950 میلادی، موسسه شرق میانه، الاهرام را برای مخاطبان عرب زبان منطقه، روزنامه‌ای معادل تایمز برای انگلیسی‌ها و نیویورک‌تایمز برای خوانندگان آمریکایی توصیف کرد و از نقش تاثیرگذار این روزنامه روی خوانندگانش سخن گفت. این نشریه در مواردی هم به دلیل دولتی بودن خود از سوی رسانه‌های رقیب، متهم به سانسور و منعکس نکردن برخی واقعیت‌ها شده است. روزنامه در روزگار شروع به کار خود هنوز مالکیتی خصوصی داشت، اما نهایتا از 24 می‌ سال 1960 جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور وقت کشور، قانونی را مبنی بر لغو مالکیت خصوصی در نشریات کشور به تصویب رساند و از آن پس، مالکیت الاهرام دولتی شد. روزنامه در همان سال‌های ابتدایی فعالیت خود (1937) چیزی حدود 45 تا 50 هزار نسخه تیراژ داشت که این رقم، پس از گذشت ده سال در سال 1947 به رقم 90 هزار نسخه رسید. رشد تیراژ و دایره خوانندگان الاهرام طی سالیان همچنان ادامه داشت و سال 1976 عدد 520 هزار نسخه در هر شماره را تجربه کرد. این آمار منجر به این شد که روزنامه پس از روزنامه الاخبار در مقام دومین روزنامه پرتیراژ کشور مصر قرار بگیرد.

یکی از شناخته‌شده‌ترین روزنامه‌نگاران این نشریه در دوران معاصر، محمدحسنین هیکل است. الاهرام در دوران مدیریت او توانست حتی به عنوان یکی از ده روزنامه برتر جهان مطرح شود. علاوه بر نسخه اصلی روزنامه ـ که به زبان عربی و در کشور مصر منتشر می‌شود ـ نسخه‌ای دیگر هم برای انتشار در دیگر کشورهای عرب‌زبان منطقه و نیز دو نسخه انگلیسی و فرانسوی‌زبان برای مخاطبان بین‌المللی تدارک دیده شده و توزیع می‌شود. نسخه انگلیسی روزنامه الاهرام ویکلی است که به صورت هفتگی منتشر می‌شود و نسخه فرانسوی‌زبان آن هم الاهرام ابدو نام دارد.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها