ممکن است شما پوکی استخوان را مشکل دوران سالخوردگی بدانید، اما زمینه بروز این مشکل سال‌ها قبل اتفاق می‌افتد، به این معنی که برای جلوگیری از پوکی‌استخوان باید از هم‌اکنون اقدام کنید. این درحالی است که برخی افراد به مراقبت بیشتری در این زمینه نیاز دارند.
کد خبر: ۹۷۷۴۹۰
4 علامت پنهان مشکلات استخوانی

به گزارش جام جم آنلاین ،‌مثلا اگر مادر یا مادربزرگ شما به این عارضه مبتلا بوده‌اند، آسیب‌پذیری شما نسبت به آن افزایش می‌یابد. در کنار این عامل، موارد زیر را نیز باید از عوامل هشدار در نظر گرفت:

شکستن ناخن

اگر ناخنتان اغلب می‌شکند، می‌تواند به این معنا باشد که استخوان‌هایتان به همان اندازه شکننده هستند. افرادی که کلاژن کمتری در ناخن‌های خود دارند، میزان کلاژن استخوان‌هایشان هم پایین است. ناخن شکننده یا پشته عمودی ناخن نیز نشان می‌دهد، بدن شما فاقد کلسیم استخوان‌ساز است. برای جبران آن می‌توانید شیر، ماست، کلم بروکلی و ساردین یا مکمل کلسیم همراه با ویتامین D (برای جذب بیشتر) مصرف کنید.

عقب‌نشینی لثه

استخوان فک، دندان‌ها را نگه می‌دارد و مانند هر استخوان دیگری مستعد ضعیف‌‌شدن است. وقتی فک، استخوان‌های خود را از دست می‌دهد، لثه‌ها شروع به عقب رفتن یا جداشدن از دندان‌ها می‌کنند. دکتر سوزان گرین اسپن، مدیر پیشگیری از پوکی استخوان مرکز پزشکی دانشگاه پیتزبورگ می‌گوید، زنانی که استخوان‌های ضعیفی دارند، ممکن است شروع به از دست دادن دندان کنند یا دندان مصنوعی‌شان بسختی جا بیفتد. اگر دچار عقب‌نشینی لثه هستید با پزشکتان در زمینه پوکی استخوان مشورت کنید.

مشکل کنترل حرکات

اگر در پیچاندن دستگیره در یا برخاستن از حالت نشسته مشکل دارید، ممکن است مشکل از استخوان‌هایتان باشد. مطالعات نشان می‌دهد، میان قدرت دست در گرفتن اشیا و تراکم استخوان در ساعد، ستون فقرات و لگن ارتباط وجود دارد. گرین اسپن می‌گوید، زنانی که به این مشکلات دچارند، نحیف‌ترند و دچار ضعف ماهیچه‌ای و عدم تعادل هستند. ورزش‌های قدرتی مثل بلند کردن وزنه یا حرکات یوگا با افزایش تعادل، قدرت بدنی و انعطاف‌پذیری به برطرف شدن این مشکلات کمک می‌کند.

افزایش ضربان قلب

ضربان حالت استراحت، به تعداد ضربان‌های قلب در هر دقیقه و در حالتی که فعالیت نمی‌کنید، اشاره دارد. ضربان قلب استراحت، به‌طور متوسط 60 تا 100 ضربه در دقیقه است، اما تحقیقات نشان می‌دهد داشتن ضربان استراحت بیش از 80 ضربه در دقیقه، خطر ابتلا به شکستگی لگن و ستون فقرات را افزایش می‌دهد. دلیلش این است که ضربان قلب، بازتابی از میزان تناسب اندام شماست. ضربان استراحت در افرادی که کم‌تحرک هستند بالاتر است و فعالیت بدنی مثل قدم زدن و شنا، کلید داشتن یک استخوان‌بندی قوی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها