طرح جنگلانه برای احیای جنگل‌های کشور همزمان با سراسر کشور در استان فارس کلید خورد.
کد خبر: ۹۷۷۱۳۲
طرح «جنگلانه» در شیراز کلید خورد

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، این طرح ابتدا توسط محمد ثابت، مسئول خانه فرهنگ بوم گردان در استان فارس به عنوان یک انجمن مردم نهاد چند سال پیش در شیراز اجرا شد و از ۹۳ کم کم با حضور سایر انجمنهای زیست محیطی کشور رنگ و شکل ملی به خود گرفت.

روز گذشته اعضای این انجمن با حضور مردم با حضور در جنگل دشت ارژن اقدام به بذرکاری درخت کردند تا در آینده بتوانند جنگلهای استان فارس و کشور را احیا کنند.

در این طرح مردم بذر را در زمین می کارند و بذر با توجه به شرایط آب و هوایی رشد می کند.

مدیر کل محیط زیست فارس در حاشیه این مراسم که روز جمعه برگزار شد، گفت: جنگلهای ما به سرعت در حال نابودی هستند و از ۱۸ میلیون هکتار جنگل سالهای گذشته به کمتر از ۱۲ میلیون همکتار جنگل در کل کشور رسیدیم.

حمزه ولوی افزود: حساسیتی که در سازمانهای مردم نهاد ایجاد شده و مردم که متوجه وضعیت نه چندان مطلوب جنگل ها شده اند خیلی مهم و تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: این کار را سازمان مردم نهاد خانه فرهنگ بوم گردان آغاز کرد و کم کم در سطح کشور گسترده شد و در همین روز با بذرکاری سعی می کنند جنگلهای کشور را تقویت کنند.

مدیر کل محیط زیست استان فارس ادامه داد: در استان فارس در همین سه الی چهار سال چندین هکتار جنگل را انجام دادیم و در تمام شهرستانها و سایر کشورها نیز در حال پیگیری است.

ولوی بیان کرد: دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل در استان فارس وجود دارد که شامل بلوط، بنه، بادام کوهی و... است.

غیر از شیراز در سایر شهرهای فارس نیز طرح جنگلانه کلید خورد.

۱۲۰۰ بذر درخت به نیت شهدای جهرم کاشته شد

دوستداران محیط زیست جهرم در راستای اجری طرح جنگلانه هزار و ۲۰۰ بذر درخت بادام کوهی را به نیت تعداد شهدای این شهرستان کاشتند.

این برنامه در شهرستان جهرم صبح جمعه توسط انجمن میراث فرهنگی بچه‌های شهرباربد و همکاری اداره منابع طبیعی انجام و تعداد هزار و ۲۰۰ بذر درخت بادام کوهی به نیت تعداد شهدای دفاع مقدس این شهرستان انجام شد.

دوستداران محیط زیست در جهرم طرح جنگلانه را در منطقه آب کوورو این شهرستان اجرا و پنج هکتار از اراضی این منطقه را به صورت لکه‌ای بذرکاری کردند.

طرح جنگلانه در شهرستان پاسارگاد اجرا شد/ حفاظت از جنگل‌ ها و مراتع وظیفه آحاد مختلف جامعه است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: طرح جنگلانه در راستای طرح مشارکتی کاشت بذر در جنگل‌های ایران و با هدف احیا و ترمیم رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی، همزمان با سراسر کشور در سطح ۳۵ هکتار از جنگل های این شهرستان اجرا شد.

حسن خسروانیان روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: جنگلانه یک طرح مشارکتی خودجوش و مردمی است که با توجه به خشکیدگی وسیع رویشگاه ‌های جنگلی و مرتعی کشور به دلیل اقدامات مخرب انسانی، صنعتی، چرای دام، سرشاخه زنی، تغییر اقلیم، خشکسالی و غیره ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر توجه جدی به حفظ محیط زیست نداشته باشیم در آینده خسارات جبران ناپذیری ایجاد می ‌شود، تصریح کرد: حضور در عرصه حفاظت از جنگل‌ ها و مراتع وظیفه آحاد مختلف جامعه است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد یادآور شد: کاشت نهال وبذر درمناطق مختلف، طی یکی دو سال گذشته، روز ۱۹ آذر به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می ‌شود.

خسروانیان تاکید کرد: جنگلانه نه شعاری نمادین و نه حرکتی متعلق به گروهی خاص است بلکه یک طرح ملی برای آبادانی و توسعه فضای سبز و شاداب در همه نقاط ایران است.

وی ادامه داد: کاشت هر بذرو نهالی در جای جای میهن اسلامی نوید بخش سرسبزی و طراوت فردای سرزمین مان است و شادابی و پاکی را به ارمغان می آورد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طرح جنگلانه در این شهرستان با همکاری و مشارکت داوطلبانه اهالی روستاهای سر پنیران، کتوری، مبارک آباد و گمبکان، مرتعداران، گروه های مردم نهاد، بسیج ناحیه پاسارگاد، پایگاه های مقاومت بسیج شهرک وحدت و عاشقان طبیعت و با همکاری و هماهنگی نیرو های خدوم اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد اجرا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها